• litenmli

Hur få lerkrukor att se gamla ut?

Hur får man vanliga lerkrukor att se lite gamla och slitna ut? Nån gång i tiden har jag hört/läst om nåt man kan göra men jag kommer inte ihåg. Nån som har ett tips?

• Svar på tråden Hur få lerkrukor att se gamla ut?
  • killenkott

måla med vit lasyr färg.

• Champagne

Det finns färg man kan måla dem med (enligt blomsteraffären), men annars ska man gräva ner dem i jorden över vintern (uppochner).

Om inte livet berusar dig, drick Champagne!
  • annca

Har för mig att om man vill få dem mossiga så ska man pensla på filmjölk och så vänta.

Lite spräcklig patina, kalkhaltigt vatten.

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • ALJO

Jag testade filmjölkstricket, det blir mest slemmiga alger på, och det tar ett tag, inte så bra om man vill ha dom inomhus.

• VIXIE

Det brukar bli så när man vattnat och salterna i vattnet tränger ut ur leran.Du kanske ska testa att vattna med saltvatten? Annars är det väl filmjölkstricket,pensla filmjölk på och strö över finhackad mossa,fast det tar ju ett tag och det måste hållas ganska svalt och fuktigt ,typ gammal källare.

Bättre lite skit i hörnerna än ett rent helvete...
  • Horst
    annca skrev 2008-07-01 12:21:41 följande:
    Har för mig att om man vill få dem mossiga så ska man pensla på filmjölk och så vänta.Lite spräcklig patina, kalkhaltigt vatten.
    Men det testade de på TV-programmet "Koloni Iris"
    (eller vad det hette) och det funkade inte alls (för dem i alla fall). Det blev bara ett äckligt klet.
  • mimmi 1

Gå på nån gårdloppis och leta gamla krukor!! det är nog det enklaste ;o)

• nilla 1972

använd stålborste och gnugga dom med. ställ krukorna i vatten så att det bildas en salt hinna.

Svar på tråden Hur få lerkrukor att se gamla ut?