Hur få lerkrukor att se gamla ut?
Hur får man vanliga lerkrukor att se lite gamla och slitna ut? Nån gång i tiden har jag hört/läst om nåt man kan göra men jag kommer inte ihåg. Nån som har ett tips?
Hur får man vanliga lerkrukor att se lite gamla och slitna ut? Nån gång i tiden har jag hört/läst om nåt man kan göra men jag kommer inte ihåg. Nån som har ett tips?
måla med vit lasyr färg.
Det finns färg man kan måla dem med (enligt blomsteraffären), men annars ska man gräva ner dem i jorden över vintern (uppochner).
Har för mig att om man vill få dem mossiga så ska man pensla på filmjölk och så vänta.
Lite spräcklig patina, kalkhaltigt vatten.
www.blomkrukor.se/b_skotselrad_krukorna.htm
svenska.yle.fi/matochfritid/tradgardartikel.php
Har också för mig att det skall gå att patinera med filmjölk.
Jag testade filmjölkstricket, det blir mest slemmiga alger på, och det tar ett tag, inte så bra om man vill ha dom inomhus.
Det brukar bli så när man vattnat och salterna i vattnet tränger ut ur leran.Du kanske ska testa att vattna med saltvatten? Annars är det väl filmjölkstricket,pensla filmjölk på och strö över finhackad mossa,fast det tar ju ett tag och det måste hållas ganska svalt och fuktigt ,typ gammal källare.
Gå på nån gårdloppis och leta gamla krukor!! det är nog det enklaste ;o)
använd stålborste och gnugga dom med. ställ krukorna i vatten så att det bildas en salt hinna.