• Milla 82

Vill ha tips på olika barntårtor!

Min son fyller snart ett år, och jag skulle vilja ha lite tips på några roliga barntårtor. Vill gärna se bilder om det går. Krav är att det ska vara någorlunda lätta o göra, eftersom jag inte är så van... Gärna med något shysst motiv! TACK FÖR ALLA SVAR /mvh

• Svar på tråden Vill ha tips på olika barntårtor!
  • strojes

Kika i mitt galleri, där finns en ormtårta.

• Milla 82

Den ormtårtan var ju läcker! Vill du beskriva närmare hur du gjort den??

• strojes

Baka två sockerkakor med hål i mitten. Dela de i två "halvmånar" och varje halvmåne i tre bottnar. Lägg önskad fyllning mellan bottnarna. Lägg halvmånarna med snittytorna mot varandra så det blir en lång orm. Skär till ändarna så det blir huvud och svans (huvudet lite rundare och svansen lite spetsig). Täck med grädde (jag hade färgat grädden med grön karamellfärg). Tungan är gjord av färgad mandelmassa. Jag dekorerade sedan med smält blockchoklad både ögon och ryggmönser men det går ju att göra med annat, bara att använda fantasin.

• Kika77

Ormtårtan var ju jättesöt, en sån ska jag nog försöka mig på tills imorgon så jag måste nog göra den idag. Ska bara försöka tänka ut vad jag ska fulla den med...

• Ninette

Min dotters aptårta finns i galleriet.

Bakade en tårtbotten i långpannan (eller rättare sagt, bakade rulltårtor för att slippa dela den på mitten). Måttade med en lagom stor bunke för att få ansiktet, måttade med en stor mugg till öronen. Fick skära bort lite på öronen så dom passade på huvudet.
    Det bruna på tårtan är vispad grädde blanda med en tub chokladsås, sparade lite grädde till "nosen" och i öronen. En bit lakritssnöre till mun och chokladströssel till ögon och en liten lugg på apan.

Lätt att göra och mkt uppskattad av dotter och gäster

• Chivaz

Jag gjorde en 1:a till min sons första födelsedag, bild finns i mitt galleri.

• Firefairy

HEJ!
    Gör en ganska hård maräng botten som du smetar ut på bakplåtspapper (där du ritat konturerna av en katt) grädda 50 grader ca 45 minuter - eller tills den känns bra.
    Lägg persikobitar på marängbotten, klä med grädde och strössla i valfri strösselfärg
    morrhår av "skosnören", nos av gelehallon och ögon av "svampar"
    vill man sedan lägga geleråttor runt hela katten funkar det med.

Det var min favorittårta som barn...

Svar på tråden Vill ha tips på olika barntårtor!