• Miska

Vilket namn tyckar ni bäst om av dessa.

Vi har fått en son och har ännu inte riktigt bestämt oss. Så lite synpunkter skulle behövas. De namn vi funderar på är Storm, Midas, Melvin, Lotus och Valentin. Hans storasyster heter Jasmin. Men jag har ingen önskan om att de ska passa ihop. Kanske har ni fler förslag.

• Svar på tråden Vilket namn tyckar ni bäst om av dessa.
  • Emelianfian

Melvin tycker jag är finast utav dom

♥ Nellie o712o7 ♥ bebis bf o9o121 ♥
  • Planet

Jag gillar också Melvin mest av dina förslag!

Midas hade jag undvikit - enligt grekisk mytologi var ju Kung Midas girig och drabbades av en förbannelse. Allt han rörde vid blev till guld. Fantastiskt, tyckte han förstås till en början, innan han insåg att även maten han ville äta blev till guld och därmed skulle han svälta ihjäl om inte förbannelsen hävdes...

Guden Apollon gav honom dessutom åsneöron som straff för att han inte valde honom som den av gudarna som spelade vackrast musik. Han dolde dem under en mössa så gott det gick, men sin frisör kunde han inte lura. Frisören klarade dock inte att bevara
    hemlisen utan viskade den i en grop i marken. Men där växte vass upp som viskade "kung Midas har åsneöron" varje gång vinden blåste i den...

Lotus eller Storm hade jag nog inte heller valt, de är lite väl udda för min smak. Att heta Storm och vara blyg och tillbakadragen går kanske inte så bra ihop?

• Miska

Vi har inte kollat så mycket på vad namnen betyder. Men det var någon annan som sa det där om åsneöronen och det är så sant att det är inte skoj. Sen är det en omöjlighet att veta hur ett baby blir som tonåring eller vuxen. Svårt att veta hur en person är hela livet. Men det är en orsak till att jag själv har tvekat på namnet Storm. Tycker att personer växer ihop med namnet då man känner dem. Det man först har tyck varit konstigt blir sen helt naturligt om det inte är helt uppåt väggarna som ex Ikea-decibel.

• Planet

Du bad ju om synpunkter, så det var bara min. Jag ger hellre mitt barn ett namn som jag tycker är fint även om många andra heter likadant, än ett som jag tycker är fint men som alla andra associerar med någon specifik företeelse som ett djur, rockband, en blomma, en väderlek, ett bilmärke eller vad det nu kan vara.

Barn är ganska elaka mot varandra ibland också, och vill det sig illa så kanske namnet till och med kan leda till mobbning och det vill man ju inte ha orsakat.

Men som sagt, detta är ju bara mina personliga åsikter och i slutänden gör alla som de själva vill (förutom när Storebror Staten säger nej...).

Grattis till pojken och lycka till i namnvalet!

PS! Ikea-decibel låter väl jättefint när man tänker på det...?

• spöke

Storm - jag är inte så förtjust i namn som har med "egenskaper" att göra. min chef har en hund som heter storm... men hon borde nog heta "vindstilla" istället.

Midas - nej, pga mytologin...

Melvin - ingen favorit, tycker bättre om Melker

Lotus - njä, jag tycker det är svårt att veta om det är en tjej eller kille

Valentin - gulligt... fast det rimmar på storasysters namn... Valter kanske?

• fabi

jag gillar Valentin, hade det som förslag til vår pojke, men min sambo tyckte inte om det.Det var min bror som hade träffat en Valentino. vilket också är fint , men Valentin är finast.

vett inte om namnet kommer från spanskan valiente(orädd) men jag asosierar det med det. som sakt en favo namn. Sen ska man döpa sina barn till det man vill. Blir man mobbad har det inte att göra med vad man heter, utan det är andra egenskaper som spelar in. De som blev mobbade i min skola hette Anna, Sofia med mera.

Har själv en ovanligt namn som mina familj använder, och jag drömde att få hetta Anna medans Anna drömde att få hetta nåt ovanligt. Sen blev jag kallad i skolan för mitt första namn, efter det var det som stog i paprerna. Så jag har döp mina pojkar till ovanliga namn med "vanliga" namn först, så att man kan välja. :)

• Miska

Jag tror att du har rätt i det du säger Fabi. =) Barn/vuxna mobbar av helt andra orsaker. Ofta de som vill trycka ner andra för att själv må bättre. Valentin hette min morfarsfar dessutom. Är det fler som har några åsikter...........

• Darla

Valentin tycker jag ar jattefint och passar bra med systerns namn. Sott!

Midas, da tanker jag bara pa Kung Midas och mytologin.

Melvin vet jag ar ett namn men jag tanker bara pa att "fa en Melvin" eller "gora en Melvin"... alltsa som en wedgie men framifran pa engelska.

Storm, nja tycker att det ar lite stormigt och oroligt pa nagot satt.

Lotus da tanker jag bara pa pappershallare inne pa allmanna toaletter, brukar de inte vara av market Lotus?

• Carrolixen

Melvin är finast :D de hade jag valt om jag hade fått en pojk

Svar på tråden Vilket namn tyckar ni bäst om av dessa.