• Mammatilltretroll

Ungen har doppat min mobil i vatten - vad gör jag?

Jag ha en Sony Ericson K750i.. eller hade...
    Yngsta busungen har just använt den som drinkpinne och doppat ner den i ett glas och rört om, med displaydelen neråt.

Skärmen ser helt suddig och fuktskadad ut, men den går att sätta på men lever bara en liten stund och stänger sedan av sig.
    Skalet går inte att ta av där fram, men jag har pillat upp en glipa och kört in en tandpetare så att det är en mm glipa och fukten kanske kan tränga ut?

Är det någon idé att försöka göra något och vad isåfall??

Hjälp!

Mamma till MEJA född 050314 och JUNI född 061126
  • Svar på tråden Ungen har doppat min mobil i vatten - vad gör jag?
  • norgesessan

Jag har inte varit med om det själv, men jag är rädd det inte räcker att torka den, speciellt inte efterom du har använt den...Tror det börjar rosta inuti mobilen efter ett tag..
    Men du kan ju prova, det är inget annat att göra endå..

Emil 03-Jonathan 05 och LillKnodd bf. jan.09
  • planeraren

Plocka isär och blås med hårfön, utan värme. Men dessvärre kommer den förmodligen bara funger ett tag, om ens det, innan den lägger av.

Sånt här går ju inte på garantin heller tyvärr men det visste du nog redan. Köp en ny.

• Emmyyyy

Plocka isär och låt den torka i några dagar.

SÄTT INTE PÅ DEN, det kan bli korslutning i telefonen då när den är fuktig. Gjorde det misstaget och fick veta att det vanligaste misstaget man gör är att sätta igång en blöt mobil,ofta går de att rädda om man inte gör det

• Bisquit

doppa den i t-röd. det tränger undan allt vatten.

Sen plockar du i sär den så mycket som det går och låter torka...

( fast det ska iofs göras typ precis på en gång efter vattenbadet. )

• planeraren

Bisquit
    Förlåt mig men var har du hört det?? T-röd tränger inte på något sätt undan vattnet.

• lia76

Öpnna den och låt den torka.
    Finns fyra skruvar där batteriet sitter sen är det bara att pilla bort skalet fram och bak och torka rent

Trollet BF 3/9-2008, Stella 23/9-2006
  • Zezana

Frågade sambon som är kunnig på det mesta inom data/teknik & sådant, han säger att det tyvärr inte finns mkt att göra.. Den kommer att oxidera & sluta fungera..

Har du drulleförsäkring så kanske det går att ta ut på den, men då är det juh självrisk osv du får stå för själv..

Annars är det bara lämna in den på lagning (kostar säkert lika mkt som att köpa en ny) eller helt enkelt köpa en helt ny mobil..

• norgesessan

troro inte dom tar emot den på lagning eftersom det är en fuktskada. På plus var det ju en tjej som hadde en flipptelefon, och överdelen blev skev, så hon lämnade in den, men dom påstod att den var fiktskadad, så han på + fick betala för att få ut den, och det var inte ett enda fel i närheten av fuktskada p den..

Emil 03-Jonathan 05 och LillKnodd bf. jan.09
  • Fru U

Maken som är utbildad inom det här området säger att vad du än gör sätt inte på telefonen förrän den är absolut torr (om några dagar)

Det finns dock risk för att den kortslutit om batteriet var i

Risken för oxidering är liten

Lycka till

• Bisquit
    planeraren skrev 2008-07-01 13:58:14 följande:
    BisquitFörlåt mig men var har du hört det?? T-röd tränger inte på något sätt undan vattnet.
    tränger undan var fel ordval, men jag fl-förenklade mig...

Pappa är tekniker och hans tips ( har fungerat flera gånger ) är att doppa mobilen snabbt i t-röd. sen öppna och låta den torka. T-röd gör inte att mobilen "rostar".
  • Fru T

plocka isär den och lägg den på 70grader i ugnen några timmar.... funkat varje gång ja tappat mina i toan....

• oldjp
    Fru T skrev 2008-07-01 14:08:19 följande:
    plocka isär den och lägg den på 70grader i ugnen några timmar.... funkat varje gång ja tappat mina i toan....
    Jepp det ska funka men lägg inte batteriet i ugnen bara
  • lillatuss74

tyvärr är det nog ute för din telefon av hur din skärm är.
    lär bli dyrare att repa den än att köpa ny i och med att det inte går på garantin.
    så fort de ser grönt när de öppnar telefonen, så lär de säga åt dig att det kommer kosta.
    vet, för min sambo säljer mobiltelefoner.
    man ska vara försiktigt o inte ens ta i mobilen om man har lite blöta händer.

Svar på tråden Ungen har doppat min mobil i vatten - vad gör jag?