• lillan76

När slutade era barn på fritids????

själv e jag hemma till ca 4 om dagarna och tänkte låta min 10 åring sluta fritids..
    Hur har ni gjort

• Svar på tråden När slutade era barn på fritids????
  • MalinI

Nu har jag bara en 6 åring.

Men här får dom bara gå på fritids till de året de fyller elva. Vi kommer vara hemma till kl 17.

Hur länge går de i skolan? Klarar han/hon att göra mellanmål själv? Litar du på ditt barn att han/hon går hem alternativt hör av sig att den går till kompis? Ska denna göra läxorna först?

Missbrukar smileys
  • Peand

Vår tioåring går nu fram tills semestern, sen är det slut med fritids. Sista dagen är faktiskt nästa måndag.
    Förhoppningsvis kommer jag in på högskolan till hösten och då kommer jag vara hemma ganska mycket så han inte blir själv så långa dagar.

När de slutar på fritids beror ju dels på hur de själva känner det ( min son har inte så många kompisar kvar på fritids) samt hur långa dagar det blir hemma. Slutar de 13 och övriga familjen kommer inte hem förrens vid 18:30 är det långt...

Stolt mamma till Jesper och Jonas och lika stolt faster till Leo och Vera
  • välait

Min 9-åring får gå kvar ett tag till. Han slutar skolan 13:30.Men jag tycker att han kan vara kvar och äta mellanmål och sen gå hem vid 15:00. Jag är hemma ca 16. På morgonen är han hemma och går till skolan själv. Vi har utökat efterhand vi ser att det fungerar bra. Nu på sommarlovet fick han testa att vara hemma själv en hel dag. Det funkade bra. Men det blir lite långa dagar. Kan tänka att han slutar med fritids till våren.

• vis69

Båda mina söner slutade fritids efter trean.

• Berglund

Här får de bara gå fram tom 3:an med.
    Min son slutade nu samband med sommarlovet och att han slutade 3an.

• josmoel

Min dotter slutade på fritids när hon gått ut första klass.
    Till saken hör att jag jobbar endast 75% inom vården så jag var ofta hemma på vardagarna.
    Skolan slutade 13:30 och jag var hemma senast 16:00, + att det tog henne 30 minuter (ibland mer) att gå hem, så det blev ca 2 timmar ensam.
    Hon fixade fika och läxor själv, ringde mig om det var något speciellt, annars sms:ade hon om hon gick till nån kompis.
    Idag är hon 10 år, nyss slutat tredje klass, och hon fixar att vara ensam hemma en hel dag. Bara det finns matlåda att värma till lunch...

Det är väldigt individuellt hur barnen klarar sig ensamma. Prova er fram! Det är inte säkert att barnet vill vara ensam hemma heller.

• pippilotta2

Min gosse slutade på fritids förra sommaren ( alltså han var 8 år då ) Jag jobbar oxå inom vården,natt.Så jag är nyvaken när han kommer hem :)

• 20110426

Min son ska börja fyran till hösten. Han slutade fritids i våras. Jag kommer väl iofs att vara hemma med vår lilla tills i oktober och sedan kommer nog maken att va hemma lite.

Var med människor som GER energi, inte TAR energi annars får du soppatorsk i själen.
  • Cendrillona

"Skolbarnsomsorg

Skolbarnsomsorg (fritidshem) är till för elever från förskoleklass till och med barnets tolfte år under den skolfria delen av dagen"

Tagit från kommunens hemsida. Jag tror man har rätt att kräva fritids fram tills de har fyllt elva OM man vill ha det vill säga. Mina barn är inte där än.

• Rix

Vår son slutar nästa vecka men kommer nog att vara lov-placerad.
    Han fyllde 10 i juni.

• Mama72

Jag började "skola ut" min son från fritids på våren när han gick i tredje klass.

• Medan

Min son slutade efter fjärde klass, då han bytte till "storskolan". Men i fyran var han inte ofta på fritids heller utan oftast hemma med kompisar.

• Oban

Våran börjar trean och får gå detta läsåret iallafall.

• Kibell
    Cendrillona skrev 2008-08-06 13:53:57 följande:
    "SkolbarnsomsorgSkolbarnsomsorg (fritidshem) är till för elever från förskoleklass till och med barnets tolfte år under den skolfria delen av dagen"Tagit från kommunens hemsida. Jag tror man har rätt att kräva fritids fram tills de har fyllt elva OM man vill ha det vill säga. Mina barn är inte där än.
    Jobbar på fritids i Stockholms kommun och hos oss får barnen gå till som slutat trean sedan från fjärde klass och upp till sexan är det mellanstadieverksamhet för dom.
    ♥Älskar min Isabelle♥
  • Bröderna Bus

Jacob slutade när han gick ur 2:an, storebror 3:an...
    Jag har ett sånt jobb att jag oftast är hemma när de slutar skolan & vi har möjlighet att "kolla läge" över telefon, har gått jättebra!

• Millan64

Min son börjar 4:an i höst och kommer att gå lite grand på e.m men det kallas inte fritis längre. Han får göra som han vill. Jag jobbar oregelbundet så det är inte ofta det behövs. Skulle tro att han är där mest för kompisarna.

Svar på tråden När slutade era barn på fritids????