Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Hanah

Myrbo i rabatten!!

Har ett stort myrbo i rabatten!! Hur får jag bort det på bästa sätt?
    Jag har inget planterat där nu, men har köpt plantor jag vill sätta, men vill ha bort myrorna först! Har inget myrr eller nåt hemma, kan jag "uppfinna" nå myrgift?

• Svar på tråden Myrbo i rabatten!!
  • Csve

kokhett vatten och diskemedel har jag använt mig av.
    Men googla på myror så borde det komma upp mängder av tips.

?♥ För evigt ♥?
  • NeA 84

har aldrig använt själv men hört att kaffesump tar bort myrorna

Adam 02 Gabriel 05
  • Knytets mamma

Precis som MillaN o LillaN skrev kokande vatten rakt på bara.
    Upprepa ett par gånger.

• Hanah

Jag googlade och läste att nejlika och kanel kan funka, så det har jag haft på. Men ska ta kokande vatten också för det är STORT!

• Pillan79

salt kan man hälla på myrbo..har jag gjort

• Hanah
    Pillan79 skrev 2008-07-01 22:08:27 följande:
    salt kan man hälla på myrbo..har jag gjort
    Ja jag läste det, men det är ju ingen höjdare när man vill ha levande blommor där sen
  • Zenobia

Läste förut att myror finns där det är torr jord där bygger dom gångar. Såg att ja hade fått myrbo i min ena kruka, inte så stor tur var, så ja hällde jättevarmt vaatten där sen försvann dom.

• Pillan79

jag hällde där vi fått myrbo mitt i i en blombuske...inga blommor som dog som tur var

• Biene

Myror gillar ju torrt. Om du ännu inte planterat i rabatten så är ju jorden antagligen torr. Jag skulle vattna rejält på den flöcken varje dag så tror jag säkert att de hellre flyttar bort än att bo med stövlarna på... Kemikalier är aldrig bra, för det kan stanna kvar i jorden och då kanske det påverkar blommor och sånt du vill plantera senare, samt de maskar som bör bo kvar i jorden för att växter ska trivas. Lycka till.

• Mimer

Puffar, för jag har samma problem! Har myror i hela gräsmattan också tror jag, och under häcken....

• Zenobia

Ett tips är att köpa myrdosa, det är en dosa som man ligger ner myrgift i. Myrorna går in i dosan och hämtar med sig giftet och tar det till boet.

• Horst
    Zenobia skrev 2008-07-05 20:07:39 följande:
    Ett tips är att köpa myrdosa, det är en dosa som man ligger ner myrgift i. Myrorna går in i dosan och hämtar med sig giftet och tar det till boet.
    Vad heter de myrdosorna och var köper man dem? Är de dyra?
  • Zenobia

Horst

Ska höra med min sambo när han kommer hem vart han köpt dom. Det finns på Jula och trädgårdsaffärer. Men vissa som säljs är såna dosor som man inte kan fylla på. Dom vi har fyller vi på när det är tomt på "mat". Dom blir billigare i längden också ist för att köpa ny dosa varje gång.

• Horst
    Zenobia skrev 2008-07-09 11:05:14 följande:
    HorstSka höra med min sambo när han kommer hem vart han köpt dom. Det finns på Jula och trädgårdsaffärer. Men vissa som säljs är såna dosor som man inte kan fylla på. Dom vi har fyller vi på när det är tomt på "mat". Dom blir billigare i längden också ist för att köpa ny dosa varje gång.
    tack
  • SuzyQgirl

Vi har precis köpt myrr extra (inte vanligt myrr) & det kostade 169kr. Då är det inte ngn dosa utan man lägger ut små högar med "mat" som de tar ner i boet. (köpt på ica maxi)

Svar på tråden Myrbo i rabatten!!