Anonym skrev 2008-07-04 21:08:38 följande:
Det är nog få personer som har känt sig så fruktansvärt rädda och pressade att de har önskat livet ur någon på riktigt. Det är nog därför så få förstår dina tankar. Det måste vara fruktansvärt att leva med den oron som du har. Om du orkar tycker jag absolut att du ska polisanmäla. Det är enda sättet att bryta deras makt över dig, genom att dra in en tredje part som vittne. Även om det inte blir en fällande dom så får de ögonen på sig.Jag tycker absolut att du ska prata med personalen på skolan och även på dagis om du känner dig redo. Just det där med att bara du och dem du godkänner får hämta dottern är otroligt viktigt. Säg att de ALLTID måste kolla med dig först om någon annan än den du sagt kommer för att hämta henne. Det är de instruktioner jag gav personalen på mitt barns dagis.Jag vet inte om familjerätten kan göra något men du kanske kan be dem om råd. Jag blev 'bara' misshandlad av barnets pappa och vet inte riktigt vad man gör i din situation men nr 1 är att alltid, oavsett bakgrunden till situationen, dra in myndigheterna på ett eller annat sätt. Jag kanske är helt fel ute men om du har utländsk bakgrund och det här handlar om ett familjebråk så finns det en kvinnojour som hjälper kvinnor som är utsatta för våld och hot från släktingar. Du hittar information om jouren på den här länken:
www.terrafem.org/start.asp du inte redan har det så behöver du dessutom säkert en samtalskontakt för att bearbeta allt det du har och fortfarande går igenom. Jag går i terapi regelbundet och pratar mycket om hur jag ska hantera barnets frågor och besvikelser. Idag lekte h*n att vi åkte till farmor och det var svårt att hålla tårarna tillbaka. När vi kom hem låg det ett paket till barnet från pappan i hallen. Jag vet inte vad jag ska göra. Det känns som om de vill att jag ska täcka upp för deras feghet och det blir bara förvirrande för barnet.För både barnets och min egen skull tänker jag försöka hitta på en massa skoj i sommar så att vi inte behöver tänka så mycket på det här.Jag hoppas verkligen att det ordnar sig för er också och att din familj ger upp en dag.
Tack för ditt svar! Jag är inte utlänsk utan är helsvenk. Jag har prövat med att gå till soc ett par antal ggr och de har inte hjälp tyvärr. Så jag litar inte så mycket på myndigheterna här i sverige, de är för slappa och lata tycker jag.
Tack för att du skrev att man kan säga till personalen på dagis om att de måste ringa mig först innan någon får hämta dottern! De ska jag verkligen göra. Hoppas inte att de dömer mig för det bara eller att de tror att jag är dålig mamma. Jag vågar tex gå till en psykolog för jag är väldigt rädd för att de ska tro att jag är en dålig mamma om jag pratar om allt som har hänt mig, så jag håller allt sånt för mig själv oftas förutom nu när jag skriver de här i tråden.
Men du blev inte "bara" misshandlad av han, det måste ju vara så svårt att bli misshandla av den som är pappa till sitt barn! Jag har själv haft ett välidgt dåligt förhållande, som jag sedan gick till polisen med o fick rättegång mot han. Jag tyckte att de som hände i de förhållande var värre än de mina föräldrar gjorde. Fast de tänker jag inte så mycket mer på nu, var ett par år sen nu de hände tänker mer på vad mina föräldrar kommer hitta på härnäst och när.