• mysisen

Hur känns onda sammandragningar?

Är i v 25 och känner lite sammandragningar varje dag.
    man känner ju att de kommer, det spänner liksom och drar för ett litet tag.
    Men inte så att jag får direkt ont eller behöver stanna upp.

Hur känns onda sammandragningar?
    Och hur känns normala?

Stanna hos oss lilla älskade pyret.
  • Svar på tråden Hur känns onda sammandragningar?
  • Enigmia

Normala sammandragningar känns som du beskriver. Om du går och får en sammandragning kanske du måste slå av på takten för det känns som om det tar emot och knyter sig.

Onda sammandragningar känns i magen som mensvärk och strålar ut i ryggen. Jättejobbigt!

• mysisen

Men ibland kand et kännas som att man får lite svag mensvärk i samband med dem, men jag har förvisso ganska så mkt växtvärk till och från. Är växtvärk normalt kring dessa veckor?

Men borde man inte få rejält onda sammandragningar om man skall behöva oroa sig för om tappn påverkas eller inte?

Stanna hos oss lilla älskade pyret.
  • Enigmia

Det där med om tappen påverkas eller inte är ju svårt att veta utan att kolla. Jag var in på kontroll efter mycket sammandragningar i v 25 och några onda. (Det var första gången jag känt onda sammandragningar och blev orolig) Men tappen var inte påverkad. Vissa känner nog inte så mycket och ändå kan tappen påverkas, beror ju lite på hur "känslig" man är, tror jag.

Växtvärk kan du ha lite när som helst. Tycker att det kommer och går lite. Jag tycker personligen att några veckor där efter v 20 och framåt är jobbigast i graviditeten och någon vecka kring v 30. Kändes som språng för mig... Fast nu andra gången tycker jag att det har varit jobbigt hela tiden från v 30. Är i v 37 nu, pust.

Men som sammanfattning, jag tror att du känner ordentligt ifall det gör ont. Lite mensvärk kan du ha ändå. Det hör nog till...

Svar på tråden Hur känns onda sammandragningar?