• Sniglar och Krut

Vad heter det?

Jag bor i Uppsala och här är det vanligt att man säger fel.
    Jag vet vad det heter, men hör inte att det andra låter tokigt.

Det är inte så ensamt här uppe på toppen som ni där nere vill tro
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad heter det?
  • Sniglar och Krut

Bara felfria människor på FL.
    Fantastiskt!

Det är inte så ensamt här uppe på toppen som ni där nere vill tro
  • Elli47

Jag har aldrig hört "tynnre" men då bor jag förstås i Norrbotten och har inte besökt Uppsala mer än en enda gång... däremot är jag i Stockholm rätt ofta men där säger man inte likadant då?!

• Zofye

Även jag är norrbottning och aldrig har jag hört ordet "tynnre"

Elli47 skrev 2008-07-01 19:51:18 följande:
    Jag har aldrig hört "tynnre" men då bor jag förstås i Norrbotten och har inte besökt Uppsala mer än en enda gång... däremot är jag i Stockholm rätt ofta men där säger man inte likadant då?!
  • Spicy woman

Någon här på FL, sa att tynnre var det rätta ordet. För hon var svensklärare. Kontigt att inte många säger eller använder detta ord?

• Elli47
    Spicy woman skrev 2008-07-01 19:52:26 följande:
    Någon här på FL, sa att tynnre var det rätta ordet. För hon var svensklärare. Kontigt att inte många säger eller använder detta ord?
    Konstigt att inte mina lärare lärde mig det... ifall det nu är rätt! Verkar som om väldigt många lärare är ute och cyklar i detta fall. Nej, tynnre är nog dialektalt och inget annat. Eventuellt kan det vara gammelsvenska som talades för väldigt länge sedan... när man skrev "af" istället för av osv.
  • norgesessan

Inget norska nej, tynnere är det på norska, precis som tunnare, som jag säger..

Emil 03-Jonathan 05 och LillKnodd bf. jan.09
  • Elli47
    Tynnre=uppl. dialekt, men borde stavas tynre enl lagen om 2 konsonanter).
  • Spicy woman
    Elli47 skrev 2008-07-01 19:54:01 följande:
    Konstigt att inte mina lärare lärde mig det... ifall det nu är rätt! Verkar som om väldigt många lärare är ute och cyklar i detta fall. Nej, tynnre är nog dialektalt och inget annat. Eventuellt kan det vara gammelsvenska som talades för väldigt länge sedan... när man skrev "af" istället för av osv.
    Ja det var väl bara hon skulle jag tro.
  • Meria

Meen, bäst jag läser om svenskan då jag ska bli svensklärare och säger tunnare

Spicy woman skrev 2008-07-01 19:52:26 följande:
    ♥ Loke -06 & Lillfräs v.17 ♥
  • hej att

Tynnre säger vi här på gotland, men jag har tagit det som dialekt och skriver "tunnare".

• W W

tunnare

En kåtare värld är en bättre värld!
  • TyskMamma

tynnre kanske är någon dialekt-grej? Jag vet inte. Men jag har ju alltid trott att det heter "spannar"(om två hinkar tex) och fick höra att det heter "spänner". Så, ja,ja det kan väl lika gärna heta "tynnre"? Fast än så länge säger jag tunnare.

• Zofye

man kan böja ordet "simma"
    Simma, sam, summit om man vill
    "jag har summit i havet"
    Låter ju galet, men det är den gamla böjningsformen

Svar på tråden Vad heter det?