• AstraTrillian

Tona slingat hår lite mörkare nyans. Utan att det blir grönt ;-)

Jag har slingat hår i 2 olika nyanser (hos frissan) men nu tycker jag att det är för ljust ute på längderna och vill gärna ha det lite mellanblont/mörkblont men hinner inte gå till frissan närmsta veckorna.

Kan man göra en toning hemma och vad ska man tänka på?

Jag är urkass på hemma"frissande" och livräddd för grönt/orange eller annan konstig icke-önskad färg. Skulle bli så glad för bra tips.

• Svar på tråden Tona slingat hår lite mörkare nyans. Utan att det blir grönt ;-)
  • Ula

Du har faktiskt frågat om precis samma sak som jag undrar över.
    Jag vill också veta!

• Lina Jansson

om man ska färga håret lite mörkare bör man ta e nyans med lite röd ton i så de inte blir grönt.. eller om man färgar med en röd ton först och sedan färgar med den färgen man vill ha...

• AstraTrillian

Så risken att det blir grönt finns alltså? Hjälp. Fast jag vill bara tona nån nyans mörkare, är det samma risk för grönt då med?

• novaliam

Det är så att om du ex skulle vilja färga ditt hår brunt, svart el dyl skulle du varit tvungen att först förpigmentera det med en röd toning, för att undvika att det blir mindre önskvärt resultat.

Om du nu bara vill lägga i en liten nyans mörkare så ta en som inte avviker för mycket från det blekta, ex mellanblont till en början. Mörkblont är nog lite för mörkt för att bli riktigt bra. Bättre att i så fall mörka ner det successivt med någon vecka emellan.

Skulle det mot all förmodan bli grönt så brukar det försvinna om man använder askorbinsyra (påse bland bakgrejerna) blandat med lite vatten, låter det verka en stund i håret. Ketchup funkar också.
    Lycka till!

Svar på tråden Tona slingat hår lite mörkare nyans. Utan att det blir grönt ;-)