• Anonym

För högt blodtryck 165/105 (40 år)?

Fick veta att blodtrycket var lite för högt när det är 165/105 men jag har alltid haft 140/80. Har en sådan hemsk huvudvärk som jag har haft i en vecka. Jag äter medeciner mot blodtryck och trots det så är det så här högt.

Vad tycker ni? Lite för högt eller aldeles för högt? Ska jag bara godta detta som läkaren sa eller ska jag söka någon annanstans. Fick även rådet 2 alvedon samt en panodil för huvudvärken.

• Svar på tråden För högt blodtryck 165/105 (40 år)?
  • Anonym (xx)

2 alvedon och en panodil är överdosering av paracetamol, låter konstigt. Sök annan vårdinstans, låter skumt att du skulle acceptera ett bt på 105 i undertryck när man inte bör ligga över 90.

• Anonym

Tycker ochså att det är lite väl mycket men det så tråkigt när man inte kan lite på läkarna. Vill att man proppar i sig hur mycket medeciner som helts utan att veta orsaken.

• Eisa
    Anonym (xx) skrev 2008-07-01 20:07:09 följande:
    2 alvedon och en panodil är överdosering av paracetamol, låter konstigt. Sök annan vårdinstans, låter skumt att du skulle acceptera ett bt på 105 i undertryck när man inte bör ligga över 90.
    håller med
  • Maggis

Jag hade sökt annorstädes.

105 i undertryck är för högt och i kombination med huvudvärk så tycker jag man ska vara noggrann. Läkaren kan också koppla ihop det höga trycket som tillfälligt och beroende på huvudvärken men jag tycker ändå att så långvarig huvudvärk borde tas på allvar.

Du ska i alla fall verkligen inte ta 2 alvedon och 1 panodil. Däremot så kan du kombinera alvedon och ipren/ibumetin eller annat NSAID-preparat.

//Maggis
  • Anonym

Är lite fundersam....

Kan det vara blodtrycket som gör att det pulserar i skallen? Började med att jag hade värk på en fläck nästan mitt i skallen, känndes precis som att jag skulle ha en cysta eller någonting som höll på att gå sönder. Fick höra av en sköterska när jag skulle boka en tid att det mest troligt var från nacken. Väntade en vecka och smärtan blev bara värre och värre spred sig och började pulserar i hela skallen samt värk i bakhuvudet. Ni som har blodtryck har ni varit med om något liknande?

• Maggis

Blodtrycket kan orsaka huvudvärken.
    Så mycket kan jag säga. Eftersom jag är lågtryckare så vet jag ju inte hur man kan uppleva huvudvärken så just pulserandet kan jag inte hjälpa dig med.

Men eftersom du redan äter blodtryckssänkande mediciner och ändå hoppat upp till det värdet du har så tycker jag personligen att det är konstigt att bara få rådet att ta några huvudvärkstabletter. Du kanske måste ändra dosering eller byta medicin.

//Maggis
  • Maggis
    Maggis skrev 2008-07-01 21:55:40 följande:
    Blodtrycket kan orsaka huvudvärken.Så mycket kan jag säga. Eftersom jag är lågtryckare så vet jag ju inte hur man kan uppleva huvudvärken så just pulserandet kan jag inte hjälpa dig med.Men eftersom du redan äter blodtryckssänkande mediciner och ändå hoppat upp till det värdet du har så tycker jag personligen att det är konstigt att bara få rådet att ta några huvudvärkstabletter. Du kanske måste ändra dosering eller byta medicin.
    Eller åtminstone kolla om ditt tryck ganska snart.
    //Maggis
  • Anonym

Jag äter atacand och jag har dubblerat dosen till 16 mg och jag höjde i fredags. Hur länge tar det innan de sänker trycket? Har faktiskt gjort det utan läkarens ordination

• Dame72
    Anonym skrev 2008-07-01 22:05:53 följande:
    Jag äter atacand och jag har dubblerat dosen till 16 mg och jag höjde i fredags. Hur länge tar det innan de sänker trycket? Har faktiskt gjort det utan läkarens ordination

Jag tycker du ringer sjukvårdsupplysningen omgående.

Att själv hålla på och fixa med sin medicin är då inte att rekommendera. Varför gjorde du det? Före eller efter du fick veta du hade ett BT på 165/105. Alltid haft 140/80, varför äter du BT medicin då?

Har huvudvärken börjat idag?

**Jag VET vad jag pratar om**
  • Anonym
    Dame72 skrev 2008-07-01 22:10:23 följande:
    Jag tycker du ringer sjukvårdsupplysningen omgående.
    Att själv hålla på och fixa med sin medicin är då inte att rekommendera. Varför gjorde du det? Före eller efter du fick veta du hade ett BT på 165/105. Alltid haft 140/80, varför äter du BT medicin då?
    Har huvudvärken börjat idag?
    Det var innan eftersom jag hade sådan huvudvärk och gissade att det var blodtrycket? Jag har haft 140/80 när jag har medecinerat som vanligt men innan jag började äta medecin så hade jag förstås högre
  • Dame72
    Anonym skrev 2008-07-01 23:48:25 följande:
    Det var innan eftersom jag hade sådan huvudvärk och gissade att det var blodtrycket? Jag har haft 140/80 när jag har medecinerat som vanligt men innan jag började äta medecin så hade jag förstås högre
    Men om ditt BT är högre än du brukar ha, trots att du höjt din medicin, då tycker ju jag du ska ta omedelbar kontakt med sjukvården!
  • Anonym (jag med)

mitt tryck höjdes en massa igår (har en BT-mätare hemma)och jag får också en pulserande känsla i huvudet när mitt tryck går upp. ligger normalt på ungefär 140/90, igår var jag uppe på 190/110 vilandes och en puls på 160, men på mig är det stressrelaterat. (tror jag) jag äter oxå blodtryckssänkande, propranolol eller nåt sånt, men medicinen verkar inte ha funkat igår. jag fick iaf rådet att åka in på en gång av vårdguiden. (vilket jag inte gjorde, för trycket sjönk efter ett par timmar eller så, + att jag var ensam hemma med ett barn som jag inte hade lust att dra med mig till akuten)
    iallafall så håller jag med de flesta andra i tråden att det är alldeles för högt, och du borde söka dig till en annan läkare. lycka till, och hoppas de hittar orsaken till ditt höga blodtryck och din huvudvärk.

• Anonym
    Dame72 skrev 2008-07-01 23:50:42 följande:
    Men om ditt BT är högre än du brukar ha, trots att du höjt din medicin, då tycker ju jag du ska ta omedelbar kontakt med sjukvården!
    Jag höjde dosen i fredags så det kanske inte har börjat hjälpa än eller vad tror du? Det är ju dumt att höja själv men vi har så hemskt att säja men dåliga läkare här som knappt förstår vad man säger så...Använder sig av obegriplig svenska eftersom de oftast är från andra länder och inte lärt sig komunicera med patienten. Inte alls illa menat mot utländska läkaren, mycket bra läkare bara det fungerar med språket. Tyvärr så gör det inte det.
  • Dame72
    Anonym skrev 2008-07-02 00:01:17 följande:
    Jag höjde dosen i fredags så det kanske inte har börjat hjälpa än eller vad tror du? Det är ju dumt att höja själv men vi har så hemskt att säja men dåliga läkare här som knappt förstår vad man säger så...Använder sig av obegriplig svenska eftersom de oftast är från andra länder och inte lärt sig komunicera med patienten. Inte alls illa menat mot utländska läkaren, mycket bra läkare bara det fungerar med språket. Tyvärr så gör det inte det.
    Jag har gett dig rådet att kontakta sjukvården. Mer kan jag varken göra, tro eller tycka. 
  • Anonym
    Dame72 skrev 2008-07-02 00:04:16 följande:
    Jag har gett dig rådet att kontakta sjukvården. Mer kan jag varken göra, tro eller tycka. 
    Tack för rådet
  • Dame72

Ehhh?
    Har du inte pratat med något proffs än? Sjukvårdsrådgivning eller vårdcentral?

• Anonym

Har faktiskt inte gjort det. TÄnkte att det tar någon dag innan medecinen börjar hjälpa men in dag ska jag i väg

Svar på tråden För högt blodtryck 165/105 (40 år)?