• Pretty in scarlet

Det tar över en timme att natta min 9 månaders!

Håller på att bli knäpp. Ungen är trött och mätt men ändå kan det ta över en timme att natta henne. Vi har samma rutin varje kväll. Middag, bus och mys, sedan nattning med välling och snutte i säng ca 18.30. Vi spelar alltid samma lilla intrumentala musikstycke på låg volym. I perioder har det fungerat ganska bra, dvs somnar på mindre än 30 min. Hela kvällen går åt till att natta henne. Vid nio sover hon äntligen och då ska man själv snart i säng dvs ingen egen tid alls. Vad gör jag/vi för fel?!?!!

• Svar på tråden Det tar över en timme att natta min 9 månaders!
  • UnderbaraSöner

när sover hon middag? första tanken jag fick av ditt inlägg är hur tidigt ni lägger henne.
    d går bara på ngn dag för de att ha behov av att somna tidigt till att sedan kunna somna betydligt mkt senare..fick en smärre chock själv när d hände..

• gryning2

Tror du inte hon sover för mycket på dagen eller för sent på dagen? Vi har dragit ner kraftigt på sonens dagsömn och han får inte sova alls efter 16.00. Det är lite jobbigt att hålla honom vaken, han kan bli grinig och trött emellanåt. Men annars får vi också hålla på i flera timmar med nattning och han somnar först vid 22... Är vi hårda med dagsömn somnar han mellan 19-20 för natten utan att protestera så mycket. (Att han sen vaknar mycket på natten är ju ett annat kapitel)

• Kornblume

Hej! När det inte fungerar med min bebis sa tar jag helt enkelt ut honom ur sovrummet och börjar om senare igen. Han är inte alltid trött pa exakt samma tidpunkt! Ibland somnar han kort innan atta, ibland närmre nio. Idag blir nog nio, han kravlar runt pa golvet bredvid mig nu. Problemet är väl din egentid som du säger? Da skulle jag rada dig att slappna av, lat honom pyssla med sina grejor bredvid ditt FLande (eller vad du nu gör! ) och prova om ett litet tag igen!

• Pretty in scarlet

Tack för tips! Det jag läst är att man ska vara noga med sömnen under dagen för annars blir de övetrötta och då blir det svårare att sova. Så hon får sova obegränsat under dagen för det blir ändå inte så mycket. Oftast vaknar hon 6 på morgonen och sover en omgång till mellan ca kl 8-10. På eftermiddagen sover hon lite olika men oftast en kortare stund bara.

Jag märker att hon är trött då vi lägger henne för hon gnäller mycket och gnussar i ögonen, kan gråta av trötthet osv. Under den här timmen då jag nattar henne så kan hon slumra till ngn minut för att sedan vakan toll och börja busa. Så håller hon på tills hon somnar på riktigt.

• Pretty in scarlet

vakna till, ska det vara.

• Granbarr

Vi begränsade ingen sömn innan barnet var 1½ år. Han hittade sin rytm själv och somnade ändå på kvällen.
    Vid nio månader fick han välling med oss i soffan. Där somnade han snabbt i vår famn och vi bar upp honom i sängen.
    Vid ett års ålder började vi lägga honom i sängen. Läste en saga, sa god natt och lämnade rummet varvid han somnade själv.

Men alla barn är olika...

• Blomman76

Håller helt med dig! Ta det lugnt o slappna av. Funkar det inte, ta med barnet ut från sovrummet o testa en halvtimme senare.

Kornblume skrev 2008-07-01 20:55:49 följande:
    Hej! När det inte fungerar med min bebis sa tar jag helt enkelt ut honom ur sovrummet och börjar om senare igen. Han är inte alltid trött pa exakt samma tidpunkt! Ibland somnar han kort innan atta, ibland närmre nio. Idag blir nog nio, han kravlar runt pa golvet bredvid mig nu. Problemet är väl din egentid som du säger? Da skulle jag rada dig att slappna av, lat honom pyssla med sina grejor bredvid ditt FLande (eller vad du nu gör! ) och prova om ett litet tag igen!
  • Storck

Har många gånger fått höra och läst att man ska varva ner en liten stund innan läggdax. Typ släcka ner, sänka ev ljud å sånt. Men, det har aldrig funkat för vår son. Läste i en bok att barn som är glada somnar ofta nöjda och belåtna(om de ä trötta vill säga) Vi leker å skojar med sonen i vår säng (som han sover i) Kanske 10-15 min innan han ska sova. Å han somnar så gott! han blir trött av leken å är glad å nöjd med att avsluta en dag på detta settet. Men visst, barn är ju olika, inte säkert det funkar på er dotter, men här hos oss är det kanon! Lycka till!

Svar på tråden Det tar över en timme att natta min 9 månaders!