• scrapparlotta

Svanskotan har fått sig en ORDENTI

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-01 22:00
    Ja, där skickade jag ju iväg inlägget lite väl snabbt då ja....gör ett nytt försök..

Jag har altså fått en ordentlig smäll på svanskotan. Gör så in i h*lvetes ont.....kan knappt sitta, en helvete när jag ska resa mig ont när jag går.....ja det gör ont hela tiden....Hur länge kan sånt hålla i sig. Har ju snart semester, inte f*n vill jag gå som en invalid.....

Nån som har nåt tips för att underlätta, eller vet hur länge sånt håller i sig?

• Svar på tråden Svanskotan har fått sig en ORDENTI
  • Fernsehen

ooooh har varit med om det samma! Fy f*n vad det gör ont! Jag låg i sängen (på magen) med en påse frysta ärtor där det gjorde ont.
    Tror smärtan gick över till dagen efter, men jag vet inte om man kan få en spricka eller liknande i svanskotan, då borde det gör ont bra mycket längre. Lider med dig!

• scrapparlotta
    Fernsehen skrev 2008-07-01 22:12:47 följande:
    ooooh har varit med om det samma! Fy f*n vad det gör ont! Jag låg i sängen (på magen) med en påse frysta ärtor där det gjorde ont. Tror smärtan gick över till dagen efter, men jag vet inte om man kan få en spricka eller liknande i svanskotan, då borde det gör ont bra mycket längre. Lider med dig!
    Oj...dagen efter redan....Detta hände i fredags. Var med barnen och lekte i en lekborg. Där hade dom rutchkana ( felstavat va...hehe) som jag åkte. Bara det att man landade i ett hav av bollar....gjorda av hårdplast. Där kommer jag i full fart med lillan i knät....flyger en bit och landar RAKT på en BOLLF*N....Trodde jag skulle dö!! Har så ont att jag nästan mår illa ibland.....
  • Fernsehen
    scrapparlotta skrev 2008-07-01 22:19:05 följande:
    Oj...dagen efter redan....Detta hände i fredags. Var med barnen och lekte i en lekborg. Där hade dom rutchkana ( felstavat va...hehe) som jag åkte. Bara det att man landade i ett hav av bollar....gjorda av hårdplast. Där kommer jag i full fart med lillan i knät....flyger en bit och landar RAKT på en BOLLF*N....Trodde jag skulle dö!! Har så ont att jag nästan mår illa ibland.....
    Hrm, då kanske du ska gå och kolla upp det? Snart en vecka sen ju.
    Ironiskt nog så gjorde jag också illa mig i en lekpark, hehe
  • scrapparlotta
    Fernsehen skrev 2008-07-02 17:17:00 följande:
    Hrm, då kanske du ska gå och kolla upp det? Snart en vecka sen ju.Ironiskt nog så gjorde jag också illa mig i en lekpark, hehe
    Men nej.....det är ju pinsammt.....Vad kan dom göra åt det då? Vad händer om man fått en spricka i svanskotan?? Har tagit några alvedon i dag och då har det gått lite bättre.......men attans vad ont det gör
  • IceFalk

Man kan bryta svanskotan så absolut att du går till en läkare! Inte för att de direkt kan gipsa en svanskota men det hade ju kanske varit skönt med en läkares uttalande om saken?

• Fernsehen
    scrapparlotta skrev 2008-07-02 19:11:22 följande:
    Men nej.....det är ju pinsammt.....Vad kan dom göra åt det då? Vad händer om man fått en spricka i svanskotan?? Har tagit några alvedon i dag och då har det gått lite bättre.......men attans vad ont det gör
    äsch, inte ska du vara orolig =) jag kan lova att läkaren har varit med om betydligt konstigare/pinsammare saker + att du kan ju inte gå runt och ha ont
  • Poloc

Kotan (egentligen 3-5 st småkotor) kan också vara "vrickad" och vävnaderna runtomkring påverkade.
    Ett bra komplement till läkarbesök tycker jag vore att besöka kiropraktor/naprapat/osteopat som kan kolla vad som kan rättas till med manuell behandling.

• Neko

En spricka i svanskotan kan ta typ ett år att läka eller längre ^^ Men det ska väl inte göra så ont hela tiden ^^ Men gå absolut och kolla med en läkare...

• superlindis

hej hej
    jag spräckte min svanskota 2000(mycket klumpigt) och det tog lång tid till den läkte igen. Kan säga att det gör svin ont i många veckor/månader efteråt. Jag fick tramadol och typ alvedon jag skulle ta två gånger om dagen eller va det tre gånger (minnet är inte det bästa) hade även en kudde eller badring jag skulle sitta på
    hoppas du är bättre mvh Linda

• scrapparlotta

Ni som har haft spruckna svanskotor, har ni varit sjukskrivna? Man kan ju inte vara sjukskriven i typ 1 år.......bara för det...eller?

• superlindis
    Svar på #10
    jag va sjukskriven i 6v jag gick ju i skolan så det va lugnt va där ändå men kunde inte vara med på alla lektioner.
  • FruSundahl

Jag satte mig på en söndrig datastol, en sån där som man kan snurra på. Skulle bara kolla en sak lite snabbt. Tji fick jag och åkte i golvet, tuppade av pga smärtan.
    Fick armstöder längsmed ryggraden och svanskotan. Det är väl 1 månad sedan och jag har fortfarande ont. Lyckades få en inflammation i ryggen efteråt också så det blev ännu värre för att jag inte kunde röra mig alls i början.

Först nu kan jag sitta på en hård stol utan att det gör ont.

• scrapparlotta
    FruSundahl skrev 2008-07-13 08:06:17 följande:
    Jag satte mig på en söndrig datastol, en sån där som man kan snurra på. Skulle bara kolla en sak lite snabbt. Tji fick jag och åkte i golvet, tuppade av pga smärtan.Fick armstöder längsmed ryggraden och svanskotan. Det är väl 1 månad sedan och jag har fortfarande ont. Lyckades få en inflammation i ryggen efteråt också så det blev ännu värre för att jag inte kunde röra mig alls i början.Först nu kan jag sitta på en hård stol utan att det gör ont.
    Usch, det låter inget vidare alls
    Jag har fortfarande ont, det är väl 2-3 veckor sen nu.....men det har blivit lite bättre. Värst är det att sitta, speciellt i bilen.
Svar på tråden Svanskotan har fått sig en ORDENTI