• Tattates

Pubertetstecken?

Jag har en dotter på 9år här hemma.
    Igår kväll ropade hon på mig, tog mig i handen & ledde mig på toa. Sa sedan till mig att hon hade ont i omårdet kring & under bröstvårtan, liksom inuti "bröstet".
    Kan det vara så att hon redan har börjat känna av att hon utvecklas?
    När började era döttrar klaga på ont i "brösten"?
    Känns otroligt tidigt.
    Själv kom jag i puberteten väldigt sent men vet att maken var tidigare & så även hans mamma & syster. Hittills är hon en kopia av tjejern apå makens sida så man vet ju inte.

Frågade henne imorse och hon hade ännu ont.
    Läste lite på vårdguiden där det stod att vissa kunde se pubertetstecken redan i 8-9års åldern..

Hm, känns förvirrande.

• Svar på tråden Pubertetstecken?
  • Emsith

Min tjej som är född 9812 har redan börjat få bröst så att det syns lite grann. Jag var inte tidigt in i puberteten...
    det är nog nästan ett år sedan hon började känna sig öm rint bröstvårtorna.

• Amera

När jag var 9-10 år började mina bröst växa. Mensen kom vid 11.

• 20110426
    Tattates skrev 2008-07-01 22:11:30 följande:
    Jag har en dotter på 9år här hemma.Igår kväll ropade hon på mig, tog mig i handen & ledde mig på toa. Sa sedan till mig att hon hade ont i omårdet kring & under bröstvårtan, liksom inuti "bröstet".Kan det vara så att hon redan har börjat känna av att hon utvecklas?När började era döttrar klaga på ont i "brösten"?Känns otroligt tidigt.Själv kom jag i puberteten väldigt sent men vet att maken var tidigare & så även hans mamma & syster. Hittills är hon en kopia av tjejern apå makens sida så man vet ju inte.Frågade henne imorse och hon hade ännu ont.Läste lite på vårdguiden där det stod att vissa kunde se pubertetstecken redan i 8-9års åldern..Hm, känns förvirrande.
    Jag fick min mens vid 9 års ålder och brösten hade väl kommit lite före det så nog kan det vara så att en del kommer in i puberteten väldigt tidigt. Inte så roligt på den tiden (-84). Nu kanske det är lättare.
    Var med människor som GER energi, inte TAR energi annars får du soppatorsk i själen.
  • tokelina

Mensen kommer mycket tidigare nu än vad den gjorde för tjugo år sedan. Inte ovanligt att många flickor i tredje klass redan fått sin mens.

Min son hade ofrivillig sädesuttömning redan när han var åtta år. Det tog tid innan jag fattade vad det var när han bytade kalsonger på natten. Jag trodde länge att det var som han hade svårt att hålla sig och fick lite kiss i kalsongerna.

• Kärnhuset

TS. Visst kan det vara så att det är brösten som börjar växa. Det känns ömt och blir som en liten hård ärta under bröstvårtan. Det kan gå snabbt (tillväxten av "ärtan") och sen återgå innan det kommer tillbaka på nytt.
    Det är normalt i den åldern.
    Jag har skrivit lite om tidig pubertet i tråden www.familjeliv.se/Forum-3-170/m33908726.html

tokelina. Jo det är ovanligt att MÅNGA flickor i tredjeklass (då är man ca 9 år) har fått sin mens.
    Medianåldern för första mens ligger på 12,5 år.
    När man får sin mens har puberteten redan pågått i 2 år och första tecknet är oftast brösttillväxt.

För pojkar räknas pubertetsstart före 9-10 års ålder (förekommer olika uppgifter) som för tidig pubertet och bör alltid utredas eftersom det kan vara sjukligt (bero på tumör). Pubertetsstart för pojkar börjar oftast med att testiklarna växer.

Man kan läsa mer om detta på www.growingpeople.se. Kan hända att man behöver vara inloggad för att kunna läsa allt, men det är gratis att bli medlem.

• tokelina

Kärnhuset:

Jo, många var kanske lite överdrivet, men kanske fem flickor i varje årskurs... Jag jobbar som lärare, så jag har inga siffror på det utan bara min egen erfarenhet.

• Kärnhuset

tokelina - och hur vet du att det är så? Har du frågat hur många som fått mens i tredje klass?

Klart att det förekommer men det är inte VANLIGT att 9-åringar får mens. Det skulle innebära att deras pubertet började redan i första klass och pubertetstecken före 8 års ålder räknas som för tidig pubertet som man kan behandla.

• tokelina
    Kärnhuset skrev 2008-07-16 18:00:35 följande:
    tokelina - och hur vet du att det är så? Har du frågat hur många som fått mens i tredje klass?Klart att det förekommer men det är inte VANLIGT att 9-åringar får mens. Det skulle innebära att deras pubertet började redan i första klass och pubertetstecken före 8 års ålder räknas som för tidig pubertet som man kan behandla.
    Nej, verkligen inte, men man får en ganska nära relation med sina elever och då pratar tjejerna om det tex. om de inte vill gå på idrotten...

Vi läser även om människokroppen i trean och då har jag haft "killsnack" resp. "tjejsnack" för att just kunna prata om sådana saker. Då har alla fått skriva frågor om vad de vill att vi ska prata om. Under de stunderna brukar det talas om det mesta... Fast killarna är betydligt mer öppna än tjejerna faktiskt.
  • zingoalla

intressant,har inte direkt tänkt på det här med puberteten.har en 9 årig tjej och hennes bröst har börjat växa.Men jag har inte tänkt tanken att det kan göra ont.Har nog inte riktigt hängt med hon blev så stor helt plötsligt.Märker dok att hennes humör svänger häfftigt.Kan det höra ihop kanske.

• Tattates

Nu var det länge sedan hon sa något om att det gör ont.
    Kan ju vara så att det tar en paus nu, hoppas det för hennes skulle. Känns otroligt ungt för att komma in i den "ordenkliga" puberteten nu, med kroppsförändringar o.s.v.
    Dock har hon ett humör utav dess like, fast det har hon nog alltid haft :)

• Alisa

Min mamma tog med mig till VC när jag var 8 år för att jag började få knölar vid bröstvårtorna och fick där beskedet att det var brösten som börjat växa. Kommer inte ihåg om det gjorde ont, däremot tyckte jag det var pinsamt..

• tissan00

Min flicka på nio år har börjat få bröst. Hennes humör ska vi inte tala om, det svänger hela tiden och vissa tror att hon är på väg in i puberteten redan.

• Mina barn är Görel å Malte

Här går du och säger att det känns otroligt tidigt?

Då ska du veta att i min väns dotters (går i fyran) bröst, skakar, ser ut som vuxnas bröst, stora som ungefär grapefrukts, hon har hår på snippan o.s.v . Alla, jag menar alla, verkligen alla tjejer i hennes årskurs har synligt hår under armarna klassen, och har minst tennisbollsstora bröst. Men min väns dotter är först i utvecklingen.

I trean pratar tjejerna om bröst och möter dem, de pratar mycket om sex och onanerar.

Så, fatta! Tiderna förändras!

• Mina barn är Görel å Malte

Också det att de pratade om bröst redan andra terminen i tvåan...

Svar på tråden Pubertetstecken?