• elm

Är det farligt om huvdet på fästingen är kvar??

hej..märkte imorse att min dotter hade fästin så gick vi till V C till en sköterska men hon plockade inte hela huvudet blev kvar..hon sa att det var inte farligt för kroppen tar hand om det men jag är orolig ändå..vad ska man göra??

• Svar på tråden Är det farligt om huvdet på fästingen är kvar??
  • Dame72

Det är inte farligt. Kolla så det inte blir infekterat bara. Tvätta med lite alsolsprit el dyl om du är bekymrad.

**Jag VET vad jag pratar om**
  • Ms Diamond

Om du har dragit bort fästingen kan delar av fästingens huvud sitta kvar i huden, dessa kan pillas bort med en spetsig kniv eller nål. Om någon mikroskopisk del av hypostomen skulle bli kvar, stöts den vanligen bort av kroppens eget immunförsvar.

Källa: www.tickremover.com/&l=se

• Snuttannr7

Hej

Förra sommaren fick min son en fästing bakom örat men vi fick inte bort hela fästingen, så vi trodde att jaja den försvinner väl av sig själv men det slutade med att han inte kunde sträcka ut ena benet och vi fick åka in till Karolinska och innan de kom fram till vad det var så fick vi åka upp och ner på röntgen för rönkning. Så tillslut så la de honom i en magnetkamera och kom fram till att han hade borelia han fick då pencilin och blev bättre men det värsta var att vi fick ligga inne i nästan en hel vecka innan de kom fram till vad det var.

Så håll utkik så att inget annat blir fel i kroppen.

• Tinsa

Fast man kan få borrelia även om man får bort hela fästingen, så just för den skull behöver du inte bekymra dig.

• Dame72

Borelian förs över när hela fästingen sitter kvar. Därför är det viktigt att få bort den så fort som möjligt. Det du inte får bort är själva delen som biter sig fast. Den för inte över borelia av sig själv. Så är fästingens kropp borta har du minskat risken för borelia, men det är juinget som säger att den inte redan har hunnit föra över det.

**Jag VET vad jag pratar om**
Svar på tråden Är det farligt om huvdet på fästingen är kvar??