• Thalis

Vad tror ni att det blir för ögonfärg?

Hej!
    Vår son har sk "mjölkögon" vilket betyder att han inte bara har en färg på ögonen utan två.
    Maken och jag har slagit vad om vilken färg sonen kommer att få.

Jag tror att han får bruna ögon men maken tror på blåa. Maken har de blåaste ögon jag någonsin sett, men jag är mörk hela jag(jag har en svart pappa och en vit,blond och blåögd mamma).

Vår son är 4 månader och än så länge så har vi inte sett bruna spår i sonens ögon(annat brunt som inte är jag som speglas i hans ögon ).

Lämnar bilder på gullets ögon.
    så fin.JPG

sonriedo.JPG

Sköt ditt eget,så slipper du rynkor
  • Svar på tråden Vad tror ni att det blir för ögonfärg?
  • Ciliaja

är han fyra måndader och dem är sådär blå så tror jag nog dem förblir de..så jag säger blå :) Jättesöt är han!

• Thalis
    Ciliaja skrev 2008-07-01 23:55:12 följande:
    är han fyra måndader och dem är sådär blå så tror jag nog dem förblir de..så jag säger blå :) Jättesöt är han!
    Ja, jag har börjat misstänka det MEN när man läser trådar här på FL angående ögonfärg så verkar det nästan omöjligt att dom skulle förbli blå då jag är så mörk.

Tackar

P.s vi älskar vår son och det spelar ingen roll vilken färg han får, men förlorar jag så får maken välja semesterresemål och då blir det säkert nordpolen istället för västindien D.s
  • små fötter

Jag tror att han kommer att få blå ögon Glad

Det där med att alla hävdar att det är regel att barnen får bruna ögon om ena föräldern har det, stämmer inte särskilt i vårat fall Skrattande Min mamma har de brunaste ögonen man kan se, men ingen av oss fem syskon har bruna ögon - alla har blå som pappa!

Fideli och Lily kom 25/4 -08
  • Ciliaja

ja den eorin stämmer väl till viss del, oftast får barn som har föälder med bruna ögon bruna ögon eftersom de dominerar men de behöver ju inte vara så..Min systerson har Blåa ögon som min syster men hans pappa är från libanon och lite mörkare med bruna ögon..

Thalis skrev 2008-07-01 23:59:02 följande:
    Ja, jag har börjat misstänka det MEN när man läser trådar här på FL angående ögonfärg så verkar det nästan omöjligt att dom skulle förbli blå då jag är så mörk.Tackar P.s vi älskar vår son och det spelar ingen roll vilken färg han får, men förlorar jag så får maken välja semesterresemål och då blir det säkert nordpolen istället för västindien D.s
  • Moonprincess

Hmm jag vet inte jag. Jag hade blåa ögon tills jag var 5 tror jag, sen blev dom lite mörkare, nu har jag gröna.
    Min dotter har blåa, vi får se =)
    Syrran säger (på skojj för att jävlas ibland=P) "Blåa ögon är ett genetiskt fel"
    Jajaja men det är ett förgrymmat VACKERT fel isf! ;)

• cloudberry79
    små fötter skrev 2008-07-02 00:00:52 följande:
    Jag tror att han kommer att få blå ögon Det där med att alla hävdar att det är regel att barnen får bruna ögon om ena föräldern har det, stämmer inte särskilt i vårat fall  Min mamma har de brunaste ögonen man kan se, men ingen av oss fem syskon har bruna ögon - alla har blå som pappa!
    Samma här, mamma har mörkbruna ögon, jag och syrran har blå. Sonen är nu nio månader och har de blåaste ögon jag någonsin sett. De lär ju bli ungefär som mina, mer blågrå, men jag tror inte de kommer bli bruna. Pappan har brungröna ögon.
    LFG WOTLK
  • Ronjah

Har en (adopterad) kompis och hennes biologiska mamma var mörk och pappan var vit.
    Hennes son som nu är tre år har blå ögon. Ser helhäftigt ut då han är lite mörkare än oss och har jättemörkt hår, mörka ögonbryn och mörka ögonfransar.

M född 060123 och L född 071220.
  • EttElaktTroll

Min kompis som har en blåögd mamma o en brunögd pappa hade blå ögon till 3e klass(tror jag d va) sen blev hon brunögd

• aniratac

I vår familj har jag bruna ögon, pappan grön-grå och dottern klarblå. Hon har antagligen fått det av antingen min mormor/farfar eller sambons far/morföräldrar då mina föräldrar har bruna ögon och hans har grönaktiga.

• Haraaz

Det är inte så att barnet får bruna ögon om en förälder har det, utan om den föräldern inte har några som helst anlag till något annat än brunt. Då får barnet det med mer än 99,9% chans. Men om båda föräldrarna har anlag till blått/grönt/grått, även om det är 300 år bak i tiden, så är det mer 50-50.

• mapo51

Jag har blå ögon och kan alltså bara ge blå anlag till sonen. Maken har ljusbruna ögon med lite blågrönt i kanterna och de har blivit ljusare med åren. Hans mamma har bruna ögon och hans pappa har blågröna ögon.

Sonen började vid 4,5 månad få lite ljusbruna skiftningar närmast pupillen. Det syns dock inte alltid utan beror på pupillens storlek.

Det är 25 % chans/risk att sonen får bruna ögon och vad jag har förstått så kan det ta ganska lång tid innan det syns.
    Med detta som bakgrund så tror jag på blå eftersom det är störst sannolikhet att han får blå ögon.

• Happie

Jag är adopterad från Chile och ser ganska "indiansk" ut, har nötbruna ögon och är rätt så säker att min sida bara har bruna ögon. Min man har grön-bruna ögon, vår dotter hade jätteblå ögon när hon föddes och nu är dom blå-bruna... Min mamma tror att dom kommer förbli så... men vi får se...

• Thalis
    Happie skrev 2008-07-02 09:47:55 följande:
    Jag är adopterad från Chile och ser ganska "indiansk" ut, har nötbruna ögon och är rätt så säker att min sida bara har bruna ögon. Min man har grön-bruna ögon, vår dotter hade jätteblå ögon när hon föddes och nu är dom blå-bruna... Min mamma tror att dom kommer förbli så... men vi får se...
    Hur gammal är din dotter?

Min son har 2 olika nyanser av blå ,ljusblå närmast pupillen som håller på och sprider sig över det mörkblå.Denn spridning började när han var runt en månad gammal, då huvudhåret gick från blond till mörkare färg.
  • Mizzz
    Thalis skrev 2008-07-01 23:59:02 följande:
    Ja, jag har börjat misstänka det MEN när man läser trådar här på FL angående ögonfärg så verkar det nästan omöjligt att dom skulle förbli blå då jag är så mörk.
    Nja, eftersom din mamma hade blå ögon (blå ögon=bara anlag för blå ögon) så bär du på anlag för blå ögon. Och eftersom din sambo har blå ögon så bär han endast på blå anlag. Ni har båda två alleler var, en från varje förs vidare till ert barn.

Du har ett blått och ett brunt, din sambo två blå. Det beyder att 3 av 4 barn ni får kommer få blå ögon (om man ser rent matematiskt på det). Så det är faktisk större chans att ni får blåögda barn än brunögda.

(OBS, detta är förenklad/föråldrad skolgenitik, på senare tid har man insett är det är lite mer inveklat, men det stämmer ändå för det mesta)
  • sibelli

Jag tror bruna, min sons ögon har växlat i 1 1/2 år. Från brun till grön till mörktblå.
    Nu tycks de ha stannat upp och blivit bruna.

Jag har bruna, pappan blå.
    Men jag hade flera blåa anlag, så jag har även blåögda barn.

Svar på tråden Vad tror ni att det blir för ögonfärg?