• Bebis0607

Kan man spara lavendel som man planterat i fruka till nästa år?

Jag har köpt jättefina och stora lavendel som jag sattit i krukor och har ute. Nu undrar jag om de går att spara till nästa år och hur jag gör då eller om jag måste kasta dem och köpa nya?

• Svar på tråden Kan man spara lavendel som man planterat i fruka till nästa år?
  • mimmi 1

Ja, dom går att spara.... om du har dom lite svalt, alltså inomhus om du har kalla vintrar.... själv bor jag i Zon 5-6 och måste ha lavendeln inomhus på vintern, men bor du i lägre zon så går dom nog att övervintra i rabatten....

jag skulle inte kasta dom iallafall, allt går ju att prova... men lavendel är perenn.

• Bebis0607

men om jag har dom i krukor? jag har ingen rabbat.

• Bisquit

det beror på vilken typ av lavender det är....

Fjärilslavender övervintrar inte i sverige, möjligtvis i skåne på skyddad plats )

Vanlig lavendel är perenn och övervintrar bra.

Ska du ha dom i kruka inomhus så ska du ha max 15 grader och ljust. ( det är i princip omöjligt )

Du känner ingen som har trädgård? Så kan du ju gräva ner den i landet och övervintra den.

• mimmi 1

gör ett test vettja... ställ krukorna så skyddat som möjligt, och täck dom med något isolerande material... dör dom, så vet du ju till nästa gång!!

• mimmi 1

till bisquit.... jag har övervintrat lavendel inomhus i vanlig kruka, och jag har mer än 15 grader inomhus , så helt omöjligt är det nog inte ;o) men naturligtvis är väl svalt att föredra...

• siamusen

Vi har lavendel i kruka pa balkongen. Slog in den i material avsatt för växter över vintern bara. Nu bor vi iofs lite varmare ân Sverige men det ska kunna ga.

• Bisquit

mimmi, ja det går men typ 1 på 100 som överlever utan att drabbas av uttorkning, löss och fan och hans moster..

• mimmi 1

Jaha, då hade jag väl tur då!!

• mandrarinen

Undrade just detsamma, så jag kommer att testa iaf. Har gott om ljusa svala fönster på vintern. Det blir värre när värmesystemet kommer igång men än så länge så trivs iaf mina pelargoner bra vintertid även om jag tycker att de flesta rum är lite kalla...

• sofiemalmö

Hej!
    Bor i skåne och vår kyrka har en enorm lavendelrabatt och den har stårr där i över 4 år sen vi flyttade hit...så vist klara sig lavendeln vintern om det är rätt klimat i sverige...

Svar på tråden Kan man spara lavendel som man planterat i fruka till nästa år?