• vofflan

*Jag har en hundvalp på 3 månader

Jag har en hundvalp på 3 månader , en finsk lapphund (mellan stor)
    Jag går promendader på 30 - 60 min om dagen
    Vi tränar inkallning och springer endel, dessutom springer han runt i trädgården och busar

Nu fick jag reda på att man inte ska motionera hundvalpar mer änn små sträckor om dagen

Vad kan hända ????

Jag vill ju ut och gå med min hund, och han gillar det, första ggr blev han trött då bar jag honom nu orkar han längre.

• Svar på tråden *Jag har en hundvalp på 3 månader
  • giz

nej små promenader är inte farligt men med motion menas cykling,sprigning osv...
    du ser på hunden hur mye han orkar och om han skulle visa stelhet.
    så gå du dina 30 min med voven i lugn och ro

och du inhandla en dog bok

• Maggi74

Jag tror att man först och främst bör tänka på att ju mer man motionerar hundarna när de är små, desto mer kräver dem som vuxna......
    Jag hittade också på väldigt mycket med vår hund när hon var liten, men det fick jag tillbaka när hon ansåg sig vara understimulerad, för då gick hon på heminredningen. Jag fick både skohylla och golv-växter massakerade......

Det jag råder dig är att INTE gå långpromenader när valpen är så ung, utan gå kortare istället och låt den få leka av sig så att den själv får bestämma tempot. När man är ute och går långturer så är hunden tvungen att hålla ditt tempo och det kan bli lite för mycket för en valp.

Men senare när den är äldre så är det bara TOPPEN att gå ut på rejäla skogspromenader och liknande.......både för hunden och matte........

Lycka till!!!

• Beloved

Hunden är ju flockdjur och du dess lederare så, så länge du går så går den även om den är trött. Man får lära sig sin hund, som liten valp så är det inte alls bra att den får så mycket motion. Lederna mår inge vidare av det, den växer så det står härligt till och är inte i närheten redo att gå såna långa promenader. Att h*n orkar gå är för som redan nämnt att du går, men har du tittat efter tecken på trötthet? Sniffa på blommor väldigt länge, eller intressant sniffa runt på ungefär samma plats är också tecken på trötthet, springa fort fram och sen vänta tills du kommit ikapp etc etc.

Gå stora rundor som du gör just nu får du vänta med tills hunden är runt ett år (olika från olika raser)
    Träna inkallning är jättebra, fortsätt med det men på korta sträckor och korta pass. Lär också sitt/ligg.

Busa hellre i trädgården eller ta en jättekort runda, 5 min räckor jättebra. Det är inte meningen att hunden/valpen ska gå sig trött.

• TypeONegative

det är för att de växer som man skall vara försiktig (benen inte skall ta skada), vissa raser är mer känsliga än andra, de får ex. inte gå i trappor.
    vanliga promenader tror jag valpen själv säger ifrån/väågrar gå när det är för mycket.
    men kolla försäkerhetsskull med uppfödaren.
    brukar annars vara större hundar, typ grand danois som skall ta det lugnt.

• vofflan

Du har så rätt giz har du något förslag på BRA bok om hundar ?
    De flesta står det bara om olika raser inte olika problem

• Knyttet och K

vofflan - läs "Kontaktkontraktet" av Eva Bodfält och "Inkallning är så mycket mera" av Memea Mohlin. Jättebra båda två.

60 min promenader (om vi pratar koppelpromenad) låter lite mycket för en 3 mån valp. När min hund var liten brukade vi ta bilen ut i skogen eller promenera till någon grönyta 5-10 min hemifrån där han fick springa lös i sin egen takt och vi kunde träna och ha roligt tillsammans. Man ska vara försiktig med växande valpar, men samtidigt är det jätteviktigt att de får använda kroppen och utveckla muskler.

• giz

fråga: skillnad på 30 min promenad lungt i hundens takt mot 10 min vilt springande lös valp???

jag har alltid vart lyhörd på mina och tagit det i deras takt så 30 min kanse har vart 30 meter vissa dagar och 60 andra dagar....... för jag tog förgivet att promenaden är i valpens takt....

• lena ekman

En bra regel är att låta valpen motionera sig själv. Sen en promenad om dagen för social och koppelträning är det inget fel på bara man är lyhörd på valpens signaler. Sen en liten ras klarar mer än en stor som ska växa mycket på kort tid.

• frulan

vofflan...

Det finns MASSOR av hundböcker som INTE tar upp olika raser.
    Böcker om valpar, unghundar, uppfostran, träning, klickerträning, hundens språk och beteende mm mm.

Det är bara ut o jaga (eller betsäll från nätet)
    "Kontaktkontraktet" som Knyttet tipsade om är verkligen jättebra!
    Kan inte på rak arm komma på hur vi hittade alla våra böcker som vi har men INTE var det svårt inte

Och hoppas att du tar det lite lugnare med promenaderna, du har en valp som bör växa till sig i sin egen takt utan alltför mycket ansträngning på leder osv. Hoppas du tar detta på rätt sätt, men detta borde du ha vetat innan du fick hem valpen!

Du kommer att ha flera härliga år på dig sen som du kan gå långpromenader, springa mm på. För du springer väl inte med honom i koppel nu?!
    Men ha lite tålamod

Svar på tråden *Jag har en hundvalp på 3 månader