Har ni som är Jehovas någon högtid som ni firar?
Jag bara undrar om det finns?
Jag bara undrar om det finns?
Nu är jag inget Jehovas vittne, men tar mig friheten att svara ändå. Jehovas vittnen firar Åminnelsen en gång om året. Detta gör man för att Jesus själv instiftade högtiden genom att uppmuntra sina lärjungar att fira detta - "till åminnelse av mig". De som tillhör "de smorda" (de 144 00 som ska styra tillsammans med Jesus i himlen) tar del av firandet mer aktivt än den stora skaran (som ska leva i paradiset på jorden). Dessa dricker av vinet och äter av brödet. Den stora skaran låter brickan bara gå runt mellan bänkarna och är med och firar "mentalt".
Många JV tycker annars att det är okej att fira sin bröllopsdag.
Spicy woman skrev 2008-07-02 08:07:43 följande:
Men äter de någon god mat då hemma när de firar åminnelsen?
Föräldrarnas bröllopsdag är en stor grej för dem.
Spicy woman skrev 2008-07-02 09:08:38 följande:
Man firar alltså en människas död, dricker hans blod och äter hans kött?
Är det en satanskult?
Hört talas om nattvarden? Är inte själv religiös men jesu blod är ju vinet på nattvarden, och inte är väl den "vanliga" kristendomen en satanskult för det
Men vad är det för sida? Dom lägger fram en konspirationsteori med CIA som huvudaktör i jonestown-tragedin. verkar paranoid tycker jag.
Fast intressant "vinklat" om nunnor iofs. Och man ska väl alltid se bägge sidor av allt men det är svårt när man har varit med i en sekt. Undrar vilka som står bakom. Alltid lurigt när man inte kan hitta det.
Texten "Tnevnoc" ("Convent" baklänges) är inte skapad av personerna bakom sidan. Den komponerades i något engelskspråkigt land från början och kom sedan att turnera runt i länder där "sekt- och kultdebatten" tog samma vändningar som vi drogs med under 80-talet här i Sverige. En tänkvärd text på många sätt.
Vad gäller den kristna nattvarden sågs den ju som just en otäck yttring av kannibalism under den första kyrkans tid, så idén i sig var ju inte ny med detta exempel. Att jämföra ett strikt klosterliv med vad vi ofta etiketterar som "sektliv" har ju också sina poänger.
Sidan "Religion och frihet" är ganska gammal och uppdateras inte längre. Den har fallit i glömska kanske för att behovet inte riktigt finns längre. Sidan hölls levande av en handfull individer som alla tillhörde religiösa grupper som blivit kritiserade i press och media. Kontaktpersonen var en ganska åsiktsstark frikyrklig pastor, men många tillhörde mer kontroversiella grupper och hade åsikter av väldigt olika slag - en del konstigare än andra
Seven of Nine skrev 2008-07-04 15:47:39 följande:
Apropå klosterliv och sektkänningar kan jag rekommendera Karen Armstrongs bok "Genom den trånga porten".
Att inte fira andra högtidsdagar förutom åminnelsen är ett smart drag av de bestämmande gubbarna i Brooklyn för att exkludera sina hårt styrda medlemmar ännu mer ur samhället. (Medlemmarna själva får självklart andra "sanningar" levererade om varför de inte ska "fira" något annat än Jesu död.)