Du måste logga in för att svara i en tråd.

• icecreamy

mun/fot/hand-virus (höstblåsor?)

Ni som har barn som haft mun/hand/fot- virus, vad har dagis sagt om att barnen kan vara där? På vårdguiden står det att banen kan gå till förskolan om det inte är särskilt allmänt påverkade. På en kompis dagis får barnen komma med detta virus, men jag vet ju inte vad de säger på min dotters dagis. Men jag måste verkligen till jobbet nu på fm, och hon är ju inte särskilt dålig. Är mest nyfiken på vad de flesta förskolor säger om att barnen kan komma, eller inte.

• Svar på tråden mun/fot/hand-virus (höstblåsor?)
  • Xara

Hos oss får de inte komma (det smittar ju). Både sonen och jag åkte på det för ett par år sedan...

• icecreamy

Ok! Kan tänka mig att det är olika regler på olika förskolor. Förkylning är ju också ett virus som smittar.....och de flesta barnen på småbarnsavd är ju konstant snoriga. Vi får se hur vi gör, egentligen vill jag vara hemma, men just idag måste jag verkligen iväg. Och sambon har ett viktigt öte på fm....så

• Sessan1980

Min dotter har precis haft det men hon är bara 8 månader. Men på bvc sa dem att det smittar innan det bryter ut. Man skulle bara hålla sig ifrån nyfödda!!! Hade hon gått på dagis hade jag kunnat lämna henne, det sa dem iallafall!!!

• Xara

Förkylning smittar ju (mest) i början INNAN snor & hosta tillstöter. Hos oss får de inte komma vid halsont & feber eller om de är hängiga, men 'normal' snuva är OK.

• icecreamy

Jag pratade med vårt bvc, och hon tyckte inte att det lät som karakteristiska blåsor vid mun-fot-hand-virus. Åker nog ner i em och visar upp dem. Hon sa att många virus kan ge just prickar/utslag/blåsor. Min dotter verkar ju inte ha några i munnen heller, och där är väl det ställe som det brukar vara värst på vad jag har förstått.
    Tack för era svar....

• Xara

När vi hade det, fick sonen värst i handflatorna (såg verkligen förskräckligt ut). I munnen SÅG jag ingenting och han verkade inte ha ont (?) när han åt såvitt jag kunde bedöma. Själv fick jag värst på fötterna, ajajajaj.... Haha, det är "bara" barn som får höstblåsor, tur att man har sitt barnasinne kvar (uppenbarligen)...

• icecreamy

Bvc sa att det var mun/hand/fot-virus. Men här är det värst på fötterna, men det blir kanske värre under nattenFörvånad. Jag som tänkte lämna henne till min mamma i morron eftersom att bara barn kan få det. Är det inte så alltså ?! 

• Xara

Nej, alla kan (bevisligen) få det ... om inte 35-åringar kan räknas som barn, förstås... Fast det lär vara mycket ovanligt att vuxna får det, känns ju skönt att inte vara så himla mainstream !

Svar på tråden mun/fot/hand-virus (höstblåsor?)