• kokos

Tomatplantor

Undrar bara hur man sköter en busktomatsplanta. Måste man plocka på den?? hur ofta bör man vattna? När brukar tomaterna börja komma?

• Svar på tråden Tomatplantor
  • Lilith74

Nu blommar mina busktomater. Du måste tjuva dem, annars får du en miljon värdelösa skott och inga tomater. Vattna varje eller varannan dag. Om du bara har en planta måste du pollinera själv, dvs pensla med en pensel på blommorna. Med fler plantor bör humlorna sköta pollineringen.

• Bisquit

Nej busktomater behöver man inte tjuva. Jag har haft en planta och det har blivit tomater ändå. Men då bodde jag mitt i ett bostadsområde så det var säkerligen fler i området som hade tomatplantor.

Bor du själv ute i "tjotaheiti" så kanske du ska skaffa en till, annars borde det gå bra.

Tomater älskar gödsel så gödsla på!

• kokos

Jag bor i bostadsområde så min tomatplanta står på min balkong. Den blommar för fullt minst 15 blommor för tillfället.

• Lilith74

Nej en är det kläng- eller busk man inte måste tjuva?? Jag satt och funderade själv men har glömt.

• Bisquit

förhoppningsvis är det väl nån granne som har en annan tomatplanta. Det står inget på "lappen" om den är självpolinerad?

• Kristall V

kläng måste man tjuva...men inte busk

• kokos

Det står inget på lappen. Det är en busktomat. Vad jag har hört innan så behöver man inte tjuva, men jag blev lite osäker

• Lilith74

Ja om jag får namnet kan jag kolla på en sida. Tänkte just detsamma!

• vackrastarflow

hihi jag gick direkt ut och skakade min planta

• kokos

jag har ffått två tomater på min planta!! Blev så glad!!!! jag har lyckats vilket jag absolut inte trodde jag skulle

Svar på tråden Tomatplantor