• SessanSessan

Hur berättade ni för blivande mor- och farföräldrarna?

Vi ska på vårt andra VUL/UL (När i graviditeten går man över från VUL till UL förresten?) på tisdag och har efter det tänkt berätta för blivande mor- och farföräldrarna och alla våra syskon att vi ska få barn.

Vill berätta på ett lite roligt eller speciellt sätt, inte bara lägga fram det svart på vitt, och vill gärna höra hur ni berättade!

Jag har fått tips av en kompis att ha ungefär den här konversationen med min mamma:
    Jag- "Mamma, vet du, vi har hittat ett jobb som skulle passa dig jättebra!"
    Hon- "Jaha! Vad för jobb?"
    Jag- "Det verkar jättekul men det börjar inte förrän i januari..."
    Hon- "Okej?!"
    Jag- "Jo, som mormor!"

Tycker det var ett jättekul sätt så det är nästan bestämt men vi behöver massvis med tips och idéer hur vi ska berätta för hans jättefamilj (2 föräldrar, 3 syskon och 2 respektive)!

• Svar på tråden Hur berättade ni för blivande mor- och farföräldrarna?
  • enlitenstund

Vi har nyligen berättat för hela familjen att vi ska ha barn. Min sambo berättade för sin pappa först och för mamman dagen efter (föräldrarna är skiljda).

Så här sa han till sin mamma:
    "Vi hälsade på hos pappa igår. Visste du att han ska bli farfar?"

Det tog några sekunder för henne att koppla men sen började hon gapskratta! Min sambo är nämligen enda barnet... :)

• SessanSessan
    enlitenstund skrev 2008-07-02 10:03:29 följande:
    Vi har nyligen berättat för hela familjen att vi ska ha barn. Min sambo berättade för sin pappa först och för mamman dagen efter (föräldrarna är skiljda). Så här sa han till sin mamma:"Vi hälsade på hos pappa igår. Visste du att han ska bli farfar?"Det tog några sekunder för henne att koppla men sen började hon gapskratta! Min sambo är nämligen enda barnet... :)
    Aaaa! Det var roligt! Då måste hon fundera en stund innan poletten trillar ner! Hehe, det var riktigt kul faktiskt!
  • D 1980

Vi köpte lite olika vykort till alla. TIll våra föräldrar hittade vi vykort som hade bild på en liten bebis o en dikt som heter "ett barnbarn". Sen så skrev vi typ att de skulle bli mor/farföräldrar i augusti på baksidan. Det var kul att se allas reaktioner när de öppnade kuvertet o läste....min mamma tappade kortet av glädje o vågade knappt tro att det var sant

Sen kan man också ta vul/ul bilden o rama in o skriva typ "Hej mormor/farmor/moster.....vi ses i januari" eller nåt sånt. Det var det vi helst ville göra men fick inte någon bra bild från ul Fast i efterskott kom vi på att man bara kunde ha köpt en ram o skrivit samma text inuti för att de sen ska kunna sätta in första fotot.

• Vill Nu

Jag sa de rakt ut till min mamma,inga problem med de.
    Men va liite mer nervös för att berätta de för min pappa (dom e skilda) så jag köpte bebis-kläder och packade in dom och gav de sen till honom, så han själv fick lista ut de... Han blev som ett barn i en godisaffär.. hahaha

• SessanSessan

D 1980 skrev 2008-07-02 10:10:53 följande:

Vi köpte lite olika vykort till alla. TIll våra föräldrar hittade vi vykort som hade bild på en liten bebis o en dikt som heter "ett barnbarn". Sen så skrev vi typ att de skulle bli mor/farföräldrar i augusti på baksidan. Det var kul att se allas reaktioner när de öppnade kuvertet o läste....min mamma tappade kortet av glädje o vågade knappt tro att det var sant Sen kan man också ta vul/ul bilden o rama in o skriva typ "Hej mormor/farmor/moster.....vi ses i januari" eller nåt sånt. Det var det vi helst ville göra men fick inte någon bra bild från ul Fast i efterskott kom vi på att man bara kunde ha köpt en ram o skrivit samma text inuti för att de sen ska kunna sätta in första fotot.
    Hihi, jättebra tips! Tack!
    Fast VUL/UL bilderna vill vi nog helst ha kvar själva. Jättetöntingt men jag säger godnatt till ätran på min VUL bild från v. 10 varje kväll.
  • SessanSessan

Vill Nu skrev 2008-07-02 10:23:43 följande:

Jag sa de rakt ut till min mamma,inga problem med de. Men va liite mer nervös för att berätta de för min pappa (dom e skilda) så jag köpte bebis-kläder och packade in dom och gav de sen till honom, så han själv fick lista ut de... Han blev som ett barn i en godisaffär.. hahaha
    Nej, det skulle ju absolut inte vara något problem att berätta rakt ut för någon av våra familjer men vi vill berätta på ett mer speciellt sätt eftersom det är en så stor grej.

Men att ge ett paket med bebiskläder var jättegulligt!
  • LillaMymlan

Vi sa ingenting! Vi lät dom upptäcka själva. Det var jätteroligt att se hur dom sneglade på magen och inte vågade fråga. Till slut var det min svägerska, som inte är rädd för att öppna käften, som frågade "När är det dags?" när vi var ganska många samlade på ett kalas. Var då ca i 5:e mån. Vi tyckte det var så kul att "jävlas" lite med folk.. ;)

• Miss Tiili

När vi skulle berätta för mina föräldrar så köpte vi såna halsband med text på där det stod: Världens bästa mormor och Världens bästa morfar på. Sen hade de halsbanden på sig hela dagen och visade stolt upp för alla som kom i närheten

• SessanSessan
    LillaMymlan skrev 2008-07-02 10:45:43 följande:
    Vi sa ingenting! Vi lät dom upptäcka själva. Det var jätteroligt att se hur dom sneglade på magen och inte vågade fråga. Till slut var det min svägerska, som inte är rädd för att öppna käften, som frågade "När är det dags?" när vi var ganska många samlade på ett kalas. Var då ca i 5:e mån. Vi tyckte det var så kul att "jävlas" lite med folk.. ;)
    Haha, det var ju lite kul också! I början vågar ju ingen fråga ifall att man bara har gått upp i vikt, hehe!
  • SessanSessan

Miss Tiili skrev 2008-07-02 11:31:56 följande:

När vi skulle berätta för mina föräldrar så köpte vi såna halsband med text på där det stod: Världens bästa mormor och Världens bästa morfar på. Sen hade de halsbanden på sig hela dagen och visade stolt upp för alla som kom i närheten
    Åh, vad sött! Gav ni dom inslagna som små presenter då?
  • Mina småtroll

Ett kompispar berättade för oss genom att säga såhär:

- Gissa vart vi ska åka i augusti?
    - Nej vaddå, har ingen aning! Mallorca?
    - Till BB

:)

• enlitenstund
    Mina småtroll skrev 2008-07-03 09:11:40 följande:
    Ett kompispar berättade för oss genom att säga såhär:- Gissa vart vi ska åka i augusti?- Nej vaddå, har ingen aning! Mallorca?- Till BB :)
    Den var bra den också :)
  • dexion

vi har båda skilda föräldrar, så det blev många tillfällen att berätta, och vi gjorde det på olika sätt. men till våra mammor gjorde vi likadant. vi köpte t-shirtar som det stod "mormor" och "farmor" på och slog in i julklappspapper (bäbisen kommer runt jul). först fattade de inte varför de fick julklappar i maj, men när de öppnade började åda två bara skratta och gråta (av glädje såklart).

• SessanSessan
    Mina småtroll skrev 2008-07-03 09:11:40 följande:
    Ett kompispar berättade för oss genom att säga såhär:- Gissa vart vi ska åka i augusti?- Nej vaddå, har ingen aning! Mallorca?- Till BB :)
    Haha, det var bra!
  • SessanSessan
    dexion skrev 2008-07-03 10:04:26 följande:
    vi har båda skilda föräldrar, så det blev många tillfällen att berätta, och vi gjorde det på olika sätt. men till våra mammor gjorde vi likadant. vi köpte t-shirtar som det stod "mormor" och "farmor" på och slog in i julklappspapper (bäbisen kommer runt jul). först fattade de inte varför de fick julklappar i maj, men när de öppnade började åda två bara skratta och gråta (av glädje såklart).
    Åh, det var bra idé! Med julpapper också!
  • Sarisan

Å vad roliga alla har varit med att berätta.. vi sa det typ bara rakt ut.

De enda roliga var att när vi var hos min Sambos föräldrar så satt hans far och pratade med hans bror i telefonen och retades med dem att de skulle bli så gamla som skulle bli morfar och mormor (kusinen som skulle ha alltså). När han lagt på sa vi åt honom att han fick ringa och be om ursäkt för han skulle också bli så passa gammal :)

• Miss Tiili
    SessanSessan skrev 2008-07-03 09:07:32 följande:
    Miss Tiili skrev 2008-07-02 11:31:56 följande:
    Åh, vad sött! Gav ni dom inslagna som små presenter då?
    Lite sen med svaret, men ja vi slog in dem som presenter och sa ingenting om vad de innehöll
  • phridan

Jag o sambon köpte fina ramar.
    i dem satte vi en bild på oss 2...

Ovanför skrev vi:

" 1+1=3, en uppdaterad bild kommer i början av Oktober"...

Det tog några sekunder, sen blev dem såååå glada =)

• DeZemBer

Mina sätt va inte dom roligaste, men jag skrattar själv lite åt det nu efter ;)

Jag hade haft jordens bråk med sambon, och min mamma ringde, jag trodde jag tryckte bort samtalet men jag råkade visst svara... så hon hörde ju att jag satt å stor grina, så hon åkte över på en gång och hämtade mig, och tyckte jag skulle va där ett tag..
    vi satt i köket lite och disskuterade bråket som vart, och mamma säger "men han är ju iaf ingen du kommer ha nån framtid med, är du säker på att du inte ska lägga ner det redan nu innan det blir mer invecklat..?"

DET ÄR REDAN FÖRSENT!! skrek jag (fortfarande storgrinande..!)

Men snälla gumman... säg inte att du är gravid.. säger mamma

joooo det tänker jag visst säga !

då kom mamma och kramade mig och sa "jag önskar att jag skulle kunna säga att jag vart jätte glad för din skull, men som situationen är nu... är det här verkligen det du vill...?"

Då säger pappa som stått brevid helt knäpptyst, "jag bjuder på mat idag! nån som vill ha kinamat?"
    (bara en anledning för att komma iväg misstänker jag ;)
    och så började alla skratta..

Men det här är vad jag ville, är i vecka 30 nu och barnet är så välkomet så :)

Till sambons mamma behövde jag inte säga nånting, jag va där i en kvart ungefär, mådde hemskt illa men jag trodde jag skötte mig bra, men tydligen inte..
    dan efter när sambon är ensam med henne frågar hon
    "är c gravid eller..?"

Jag tycker fortfarande att det är ett mysterium att hon lyckades lista ut det efter 15 min ;) där hade vi ju ändå tänkt säga på nått roligare sätt, men tji fick vi!

• yoshimi

Blivande mormor fick en napp inslagen i ett paket.
    Det var skitkul att se 50-öringen trilla ner!

För morfar berättade jag rätt ut, jag var av nån anledning så nervös så jag kunde inte ens säga nåt kul...

För farmor, farfar, gammelfarmor och gammelfarfar berättade vi samtidigt.
    Jag hade gjort hemmagjorda kort där det som stod typ: I december föds vårt första barn!
    Väldigt uppskattat och roligt!

Svar på tråden Hur berättade ni för blivande mor- och farföräldrarna?