• Dora

5-åring som ALDRIG nånsin är tyst

Min dotter är nu 5 år har har sedan hon lärde sig prata runt 1½år aldrig varit tyst. Och nu menar jag aldrig aldrig aldrig mer än när hon sover. Om hon inte har nåt att säga eller sjunga så låter hon bara. Detta kan tyckas roligt men nu börjar både jag och sambon tycka att det börjar bli jobbigt. Det är som tortyr. Tänk dig själv att det aldrig är tyst. Du kan aldrig se på svenska program tex. Eller prata ostört i telefon. Säger man till henne att vara tyst så varar det i max 10 sekunder.
    Visa kommer nog reagera på att jag kallar det tortyr att höra min dotter prata men det är det faktiskt. Inte när man pratar med henne i ett samtal men när hon bara babblar och låter. Nån som har nåt bra tips kanske?

• Svar på tråden 5-åring som ALDRIG nånsin är tyst
  • anneliesb

Låt henne leka mer med vänner ute?

• Dora
    anneliesb skrev 2008-07-02 10:09:57 följande:
    Låt henne leka mer med vänner ute?
    Hon är mycket ute med sina vänner men när hon är inne (tex på morgon och kväll när det kan vara skönt med lugn och ro) så låter hon jämt.
  • anneliesb

Kanske kan ge henna fler aktiviteter på hennes rum, pyssla lyssna på band el cdbok?

• Flickorna är tre
    Svar på #1
    jag vet precis vad du pratar om.Min dotter är 4 år och är exakt likadan.vi få bara hoppas att det går över snart.Fast jag fick höra att vi få nytta av den här tiden för när hon blir tonårig så slutar hon prata med oss.
  • Mickis74

Vår dotter fyller 5 år och är precis likadan....hon pratar i ett, från det hon vaknar tills hon somnar. Tror det bara är att gilla läget och vänta tills det (förhoppningsvis) ger med sig

Det vi gör är att försöka få henne att lära sig inte avbryta, vänta på sin tur, förstå att andra också behöver få säga sitt, föreslå lite aktiviteter hon kan göra när hon stissar upp sig som värst osv.

Hon leker mycket med kompisar och lillebror, pysslar mycket och har sig....men nog sjutton lyckas hon tjattra för fullt ändå

• tvåsmå

Har en fyraåring som är likadan. Jag brukar säga till honom att mamma måste få vila öronen ibland... inte för att det hjälper... Han pratar även i sömnen.

Men det som fungerar är att vi har en DVD-spelare som han får sitta och titta på i sitt rum (ngt engagerande som Små Einsteins el liknande), med hörlurar så att bara han hör ljudet, och då när han gör det pratar han betydligt mindre.

• Tettan

Vänta bara ni alla, min dotter fyller 6 i september och håller låda ännu....

• LAA

Och jag är snart 36 och det har fortfarande inte gått över.

• LovelyMeLovelyYou

Åja min styvson pratar även i sömnen så han är verkligen ALDRIG tyst... Fast det har börjat bättra sig nu när han är 8, men innan var det hemskt.

• tvåsmå
    LAA skrev 2008-07-03 09:19:29 följande:
    Och jag är snart 36 och det har fortfarande inte gått över.
Svar på tråden 5-åring som ALDRIG nånsin är tyst