• HannaS86

Gör jag rätt som stannar hemma?

Hej! Jag är lite förvirrad nu och vet inte riktigt hur jag ska göra. Jag blev sjuk i tisdags med ont i halsen och feber/illamående/huvudvärk som kom till och från. Jag var tvungen att gå hem från jobbet eftersom jag mådde så dåligt. Kom tillbaka dagen efter och trodde att det skulle blivit bättre men kände mig tvungen att gå hem efter några timmar igen. Stannade hemma ons-fre.

I söndags tappade jag rösten och kunde knappt väsa fram ord.

I måndag gick jag till jobbet en timma bara för att kolla orderkön jag jobbar i och för att jag fick så dåligt samvete när min mamma sa att jag inte hade tillräckligt med skäl för att stanna hemma från jobbet (träffade henne sön)

I tisdags stannade jag hemma och även igår.

Nu är jag tillbaka igen men kollegorna tycker inte att jag ska vara här. Jag vet inte riktigt, illmåendet och huvudvärken gick över under helgen och halsontet har blivit bättre men inte helt bra och rösten är inte bra. Ibland kommer det knappt några ljud alls och ibland kan jag liksom viskande få fram det jag vill. Jag har inte ett jobb där man pratar mycket utan man jobbar vid dator men ibland ringer det andra på företaget för att fråga om något. Det känns som jag får "vallningar" till och från (är 21) fast inte feber.

Funderar på att ta halvdag och vara ledig resten av veckan, [b]vad tycker ni?[b/]

En kollega ringde vårdcentralen och bokade tid åt mig imorgon för att de ska kolla halsen + att jag behöver sjukintyg så imorgon jobbar jag nog inte ändå. Skälet till att jag kommit till jobbet flera gånger fastän jag inte känner mig kärnfrisk är att jag under hela min uppväxt blivit matad av mina föräldrar med att kan man komma ur sängen så ska man gå till jobbet ungefär.. Igår träffade jag min mamma och hon verkade tycka att det var helt fel av mig att jag stannade hemma mån-tis eftersom jag ändå kan stå och gå, prata behöver jag ju inte kunna... Och kollegorna säger tvärt om att jag borde stanna hemma. Känner mig lite löjlig som kommer och går såhär.

• Svar på tråden Gör jag rätt som stannar hemma?
  • Ayya

Är bara du själv som kan avgöra om du kan arbeta eller inte. Lita på dig själv och det din kropp säger till dig och strunta i alla andra.

• HannaS86
    Ayya skrev 2008-07-02 10:47:00 följande:
    Är bara du själv som kan avgöra om du kan arbeta eller inte. Lita på dig själv och det din kropp säger till dig och strunta i alla andra.
    Ja jag tycker att jag brukar vara ganska självständig i andra beslut men nu har jag ingen aning om vad som är "rätt" att göra. Jag är rädd att jag ska bli lite lat om jag är ledig tors-sön också och inte ha någon arbetslust alls på måndag.. Fast då får jag väl släpa mig hit ändå.
  • Thursday

Tja, om du har lite ont i halsen och har tappat rösten, men i övrigt inte har feber och har blivit bättre... jag hade ju inte stannat hemma.

• HannaS86

Aaah, det är just sånt som får mig att tveka... Känner mig dålig moraliskt sett men samtidigt hade det varit skönt att vara hemma och vila. Sen något som påverkar lite är att det är så extremt lite att göra på mitt sommarjobb och det finns 4 till här på samma grupp som inte gör ett skit utan ser på film/spelar spel hela dagarna och har lämnat över orderkön till mig men det är ju inte ofta det kommer in ordrar. Så det känns inte så farligt att gå hem med tanke på att företaget klarar sig väldigt lätt utan mig.. Suck

• Thursday

Med tanke på ditt senaste svar måste jag säga att det känns ännu mer som om du visst kan jobba, men inte har lust...

• HannaS86

Det är det jag undrar med om det är så. Fast samtidigt tycker ju de på jobbet att jag borde gå hem och inte komma tillbaka förrän jag är kärnfrisk.

• Ayya

Nu håller jag helt med. Låter mer som önskad ledighet än sjukdom. Tycker absolut inte det är rätt att vara hemma då.

Thursday skrev 2008-07-02 11:14:19 följande:
    Med tanke på ditt senaste svar måste jag säga att det känns ännu mer som om du visst kan jobba, men inte har lust...
  • Thursday
    HannaS86 skrev 2008-07-02 11:17:31 följande:
    Det är det jag undrar med om det är så. Fast samtidigt tycker ju de på jobbet att jag borde gå hem och inte komma tillbaka förrän jag är kärnfrisk.
    Jo, men så säger man ju till folk eftersom man vet hur jobbigt det är att sjukanmäla sig. Man är ju livrädd för att någon ska känna sig tvungen att vara på jobbet fast de är sjuka. Det har ju inte med att göra om man är övertygad om att de borde stanna hemma att göra.
  • HannaS86

Det var de som tog upp att jag borde vara hemma, jag frågade inte vad de tyckte eller något utan de har nämnt flera gånger under dagen att jag borde stanna hemma och bli bättre.

• Thursday
    HannaS86 skrev 2008-07-02 11:24:28 följande:
    Det var de som tog upp att jag borde vara hemma, jag frågade inte vad de tyckte eller något utan de har nämnt flera gånger under dagen att jag borde stanna hemma och bli bättre.
    Jaja, whatever, om du anser att det är dina arbetskamraters uppfattning som avgör och inte din verklige arbetsförmåga, så skolka du
  • HannaS86

haha ja det lutar åt att gå till läkaren imorgon för att få sjukintyg eftersom jag varit borta 7 dagar nu och sen vara ledig fredag med. Sen borde jag ha helgen på mig att bli normal igen. Stör mig bara på det här med att inte ha någon röst, vet inte direkt hur länge det brukar vara men hade inte föreställt mig att det skulle vara 5 dagar vilket det är uppe i nu.

• Ayya

Tänk om du inte får nåt sjukintyg då?

• HannaS86

Det tror jag, visserligen mår jag inte illa och så längre men man hör ju direkt att jag inte är frisk. Nu ska vi inte vara negativa... ;)

• Thursday

HannaS86 skrev 2008-07-02 11:35:12 följande:

Det tror jag, visserligen mår jag inte illa och så längre men man hör ju direkt att jag inte är frisk. Nu ska vi inte vara negativa... ;)
    Nu är ju i och för sig inte kravet för att bli sjukskriven att man "inte är frisk" utan att man är arbetsoförmögen...
  • LaTjej

Drick en massa honungste och ta några alvedon så kan du nog jobba vidare :)

• annicavillhabeis

Tycker du ska känna efter, känner du att du inte orkar vara på jobbet ska du vara hemma..Jag har oxå sen barn fått höra att man iaf ska försöka gå till skolan/jobba, inget att vara hemma för lite förkylning, nej det är det kanske inte, men man måste känna efter. Men man blir envis, jag har typ alltid gått å jobbat när jag vara genomförkyld, febrig å dan, dumt, men gjort det, det slutade med hjärnhinneinflammation som jag precis blive frisk från. Så lyssna på kroppen, det är inte att vara hemma från jobbet för att få vara "ledig" om man känner att man inte orkar.

• Thursday
    annicavillhabeis skrev 2008-07-02 11:45:09 följande:
    Men man blir envis, jag har typ alltid gått å jobbat när jag vara genomförkyld, febrig å dan, dumt, men gjort det, det slutade med hjärnhinneinflammation som jag precis blive frisk från.
    Mjo, har man varit "febrig och dan" så är det väl klart att man är sjuk. Men TS verkar ju mest bara ha tappat rösten så som hon skriver (vilket jag väl iofs kan ha missförstått).
Svar på tråden Gör jag rätt som stannar hemma?