• MichelleS

Alaskan husky, renrasig hund?

Har fått höra att alaskan husky skulle vara rensrasig hund men hur är det egentligen?
    Jag tycker dock inte den ser renrasig ut såsom siberian husky ser ut!

Nu vill jag också veta om jag har rätt, om den inte är renrasig?
    Så folk slipper störa sig på migSkrattande

• Svar på tråden Alaskan husky, renrasig hund?
  • Vilja00

sibirian husky o alaskan malamute korsat dvs alaskan husky är en vanlig draghundskorsning. Inte en godkänd ras.

• Yrslan

Ser inte alls renrasiga ut, den sista länken jag kollade som fru Annmi skickat visade korthåriga hundar!!??? tydligen var det pointer m där
    Nej, jag skulle inte köpa någon sådan hund. Både husky och malamuten har ju lång tjock päls vilket är ett måste för deras ras. Har en Husky/flat blandning och hon ser ut som en husky fast m finare päls.....

• BeccaStina

precis som vilja00 säger, alaskan husky är ingen godkänd ras däremot är det en blandning som är väldigt populär innom kretsarna med slädhundar

• MichelleS

Dom här hundarna har ju mycket brunt i sig.
    Vad jag ser på siberian husky tex så har dom ingen sån färg i sig

• MichelleS

Hur mycket motion behöver dessa hundar?
    Har hört att mna ska bo på landet helst när man har en sådan

• MichelleS
    BeccaStina skrev 2008-07-02 11:29:33 följande:
    du kan nog räkna med att de är väldigt aktiva
    Jo tack det vet jag :)
    Vet en som redan bor i lägenhet 1 år drygt och han är väldigt aktiv, därför undrade jag om det finns någon "regel" för hur mycket motion dessa hundar behöver och så
  • BeccaStina

ojj.. hmm.. motion hur mycket som hellst det är ju byggda och avlade för att tåla MYCKET!! sen för att hunden inte ska bli understimulerad så behöver den använda näsan och hjärnan.

• yatsy

Hej. jag har 2 alaskan husky. Och det INTE en balndning mellan siberian och malamute. Kan förstå att man lätt kan tro det. det är inte en renrasig hund utan en "typ" av hund. Kommer från alaska där dom har avlat på dom hundarna som har bäst psyke och dragvilja. plus friska då såklart.Så det där med färg och storlek och päls kan vara hus som helst. Det är en mycket aktiv hund som du inte bör ha i en stad. det finns tre olika sorters draghundar dom som springer fort på kort tid - sprint. Oftast höga och smala hundar. Mellan lite gröve och springer inte fullt lika fort tror jag. Och sen kommer långdistans där ofta malamuten används till som arbetar mest i trav. Tja.. alaskan använd mycket till sprint och mellan vad jag har förstått. men du måste vara aktiv och tycka om naturen mycket om du ska ha en sådan hund.

• yatsy

oh just det ja. Jag har än så länge inte lyckats motionerat mina hundar trötta.. inte heller min svägerska som har två egna. Hon är ute runt 4 timmar om dagen. det är svårt att ha huskys lösa då dom gärna springer efter djur..

• MichelleS
    yatsy skrev 2008-07-02 13:11:49 följande:
    oh just det ja. Jag har än så länge inte lyckats motionerat mina hundar trötta.. inte heller min svägerska som har två egna. Hon är ute runt 4 timmar om dagen. det är svårt att ha huskys lösa då dom gärna springer efter djur..
    Tyvärr finns det alltför många som har dessa djur och bor i en trång lägenhet som kanske får vara ute 1-2 timmar per dag sammanlagt.

Själv har jag haft en schäfer innan och det verkar som att huskyn behöver ennu mera motion.

Det är nog en svår hund att ha som familjehund skulle jag tippa på, samt att ha olöst konstant nästan
  • Eddiesmamma

Alaskan husky är en hundsort i sig men har som malamuten och sibirien husky ingen rasstandard. Vilket betyder att en alaskan husky kan praktiskt taget se ut "hur som helst".. Alaskan huskyn kräver ingen speciell ögonfärg, tecken, stående/hängande öron, rak/böjd svans, färg mm..
    Alaskan Husky "kommer i olika förpackningar", stora/små, långhåriga/korthåriga... Dessa hundar har avlats fram till olika ändamål... För att vara snabba och kanske dra mindre tunga lass, eller starka och inte så snabbt för att orka dra tyngre lass på mindre sträckor osv osv... Dom finns som sagt i olika förpackningar men olika egenskaper

Jag äger en alaskan husky som ser ut att ha mycket pointer i sig. Hon är fruktansvärt snabb, är duktig på att valla (visserligen hundar men ändå ) och en riktig jäkel på att spåra. Hon är väldigt liten i storleken och passar inte alls att gå i spann med större hundar..
    Har oxå en han hund som är en blandning av sibirien husky och alaskan malamute.. Även han är en spinkis men ändå något större i storleken...

Det är spännande med husky hundar, inte alls som att ha en vanlig hund (tycker jag ) jag menar då på deras personligheter, fast sånt varierar ju alltid givetvis..

Jag har mina som sällskaps hundar. Båda kommer från ett fruktansvärt förflutet så dom är väldigt lugna i den miljön dom nu lever i. Mina hundar kräver inte överdrivet mycket rörelse, utan är som vilka hundar som helst ungefär... Deras första valp ihop föddes för att bli motionerad däremot

Svar på tråden Alaskan husky, renrasig hund?