Alaskan husky är en hundsort i sig men har som malamuten och sibirien husky ingen rasstandard. Vilket betyder att en alaskan husky kan praktiskt taget se ut "hur som helst".. Alaskan huskyn kräver ingen speciell ögonfärg, tecken, stående/hängande öron, rak/böjd svans, färg mm..
Alaskan Husky "kommer i olika förpackningar", stora/små, långhåriga/korthåriga... Dessa hundar har avlats fram till olika ändamål... För att vara snabba och kanske dra mindre tunga lass, eller starka och inte så snabbt för att orka dra tyngre lass på mindre sträckor osv osv... Dom finns som sagt i olika förpackningar men olika egenskaper
Jag äger en alaskan husky som ser ut att ha mycket pointer i sig. Hon är fruktansvärt snabb, är duktig på att valla (visserligen hundar men ändå
) och en riktig jäkel på att spåra. Hon är väldigt liten i storleken och passar inte alls att gå i spann med större hundar..
Har oxå en han hund som är en blandning av sibirien husky och alaskan malamute.. Även han är en spinkis men ändå något större i storleken...
Det är spännande med husky hundar, inte alls som att ha en vanlig hund (tycker jag
) jag menar då på deras personligheter, fast sånt varierar ju alltid givetvis..
Jag har mina som sällskaps hundar. Båda kommer från ett fruktansvärt förflutet så dom är väldigt lugna i den miljön dom nu lever i. Mina hundar kräver inte överdrivet mycket rörelse, utan är som vilka hundar som helst ungefär... Deras första valp ihop föddes för att bli motionerad däremot