• Poppy Lee

Kan man måla om glansig fabriksmålad byrå?

Har en jätteful gammal mörkblå IKEA-byrå (Robin) som står i ett förråd och samlar damm.

Nu tänkte jag att den nog skulle bli extremt mycket snyggare om man målade den i vitt, men som den fixar-ovana person jag är undrar jag om någon vet om det skulle funka?

Ytan är liksom glatt och glansig, och mörkt blå.

• Svar på tråden Kan man måla om glansig fabriksmålad byrå?
  • Yrslan

Ja slipa ner ytan och måla först m grundfärg och sedan vanlig färg så blir dem vit och fin!!!!

• mästerkattenistövlar

Jag målade om en IKEA-lackad möbel för ett tag sen, köpte supergrundfärg och det funkade bra. Däremot så är möbeln lite känslig mot stötar, alltså färgen lossnar ganska lätt. (när man har en unge som bankar på allt.)

Målade en knallgrön tevebänk till knallrosa.

• mästerkattenistövlar

Jag fick tipset att inte slipa, just efersom det är som en påsatt färgyta.

• Poppy Lee

Tack för svar! Hur många lager färg måste man ha, tror ni, utöver grundfärgen?

• mästerkattenistövlar

Beror på, jag målade två lager. Kunde gjort tre, men jag orkade inte vänta en dag till.

• Eofrysina

Det är inte så lätt att måla på en folierad möbel och få det att hålla bra. Gör man ett bra grundarbete funkar det iallafall hyfsat.

Jätteviktigt är att ha avfettat möblen först. En bra målartvätt behövs. Sedan kan man slipa möbeln, men vissa målartvättar mattar ytan så bra att man inte behöver slipa ner ytan särskilt mycket, om än alls. Grundfärgen är a och o för att få ett bra fäste. Jag föredrar v-slip på fabriksmålade ytor, men vet inte hur den funkar på en folierad plastig yta. Rollar du färgen så använd en roller avsedd för skåpsluckor som ger en riktigt slät yta. Jag gillar skumrollrar och de är så billiga att man kan slänga varje mellan strykningarna om man glömmer att tvätta ur dem

• Poppy Lee

Bra svar och tips, tack! Jag ska ge mig på den ikväll, har liksom inget att förlora eftersom jag inte använder byrån i nuläget iaf.

• Eofrysina

Poppy Lee skrev 2008-07-02 12:33:17 följande:

Bra svar och tips, tack! Jag ska ge mig på den ikväll, har liksom inget att förlora eftersom jag inte använder byrån i nuläget iaf.
    Ja, men bra färg kan ibland kosta lika mycket som en ny foliebyrå. men vill man ha ett roligt färgbyte så är det helt klart värt det. Sedan tillkommer ju att det är kul att pyssla
  • Poppy Lee

Fru Hilde: sant, sant. Nu råkar jag dock ha en halvliter vit lackfärg hemma (Beckers, den är väl bra?) samt (halvgammal) grundfärg som borde räcka, så försöket är i princip "gratis".

• Poppy Lee

Japp, bägge är vattenbaserade. Men en okunnig fråga: varför måste de vara det?

• Eofrysina

Oljebaserad kan övermålas av oljebaserad och vattenbaserad
    Vattenbaserad kan enbart övermålas av vattenbaserad.

Vattenbaserad = plastfärg (dvs kan också användas på en plastig yta)

Ha man väl målat med vattenbaserad färg så har man bundit upp sig till det för all framtid. Åldrandet är oftast inte bra och ytan är svår att underhålla. flera lager färg är osnyggt.

Sedan finns betydligt mer avancerade svar på din fråga, för det handlar ju i grund och botten om kemi.

• Poppy Lee

Fru Hilde: aj då, låter inte bra att det åldras illa. Nu spelar det iofs inte så stor roll för just denna byrå, men vad jag förstår har byggföretag som JM och Skanska osv helt övergått till vattenbaserade färger, vi bor i en nybyggd lägenhet som är målad i vattenbaserat (av byggföretaget). På vad sätt åldras den illa, flagar det eller?

• Eofrysina

Nja, tiden får väl utvisa om det blirhyfsat eller inte. Fabriksmålat håller ju bra på sitt sätt, men kulörer och upplevelsen av färg åldras osnyggt med vattenbaserade. Jag jobbar en hel del med återvunnet byggmaterial och ser på nära håll hur olika färger funkar. Nuförtiden tycker man någor är bra om det håller i 15 år och sedan är det nog tänkt att man helt ska byta listerna skulle jag tro så jag tror inte att man räknar med att de skulle ommålas alls. Du kan nog vara lugn på den biten.

Sedan finns det ju vattenbaserade traditionella emuslionsfärger också de är ju väldigt vackra, men lämpar sig dåligt för industriell målning eftersom torktiderna är för långa för bolag som vill måla en dag och spika fast listerna dagen efter.

Svar på tråden Kan man måla om glansig fabriksmålad byrå?