• musiknallen

HJÄLP: Köpt en bostadsrätt och vid inflytt upptäcker vi att hela lägenheten har mängder med silverfisk?

Hej.

Har just köpt en bostadsrätt i markplan med uteplats o trädgård. Betalade rätt mycket för den och nu när vi skulle flytta in upptäcker vi att det finns massa silverfisk i den så vi måste ta dit Anticimex.
    Äckligt är det. Upttäckte först att en kröp in bakom golvlisten i köket. Låssade då på listen och där bakom fanns massor i olika storlekar (vuxna o bebisar.)
    Upptäckte sen att de fanns i varje rum i lägenheten bakom listerna (har fått skruva lös alla). Har damsugit upp ca 70 st och idag hade fler dykt upp.
    Vad ska man göra? Jag är rädd för kryp och frågade specifikt förra ägaren om de hade haft några kryp i lägenheten. Nä det har vi aldrig haft sa dom. Och jag tror de blåljög. För inte kan de ha undgått att märka silverfiskarna.
    Vad ska man göra? Vi kan inte flytta in förrns de sanerat och jag vet inte om de försvinner av det.
    Kan man begära nedsättning av priset? Jag tror inte jag hade köpt denna bostadsrätt om de svarat ja på frågan om de hade småkryp.

Mycket ledsen

• Svar på tråden HJÄLP: Köpt en bostadsrätt och vid inflytt upptäcker vi att hela lägenheten har mängder med silverfisk?
  • La Lola

Silverfiskar är ju inget farligt......

//Var dig själv, det finns redan så många andra.
  • Ms Diamond

Ring till bostadsrättsföreningen. Det borde vara de förra ägarna som ska betala saneringen!

• baffies

men de är ju superäckliga! HAr tyvärr inget tips till TS mer än att jag ger min djupaste sympati och förstår hur hemskt det känns.

• LaTjej

Har också sånna men bara i badrummet som tur är. Visst, dom är inte farliga men det känns inte så fräscht.

Katterna gillar dom dock Fundersam

• Flickan Gud Glömde

Om ni skrivit kontrakt finns inget att göra.
    Det är upp till er att kolla sånt innan ni skriver kontrakt.

Sen kan det vara så att de förra ägarna inte har upptäckt det och du kan aldrig bevisa att de ljugit(om de nu ljög)

Använd google.se
  • LovelyMeLovelyYou

Gäller det inte att man får skylla sig själv om man inte upptäckt det sj, eller besiktigat innan, precis som vid husköp?

• Flickan Gud Glömde
    ÄlskarMorgan skrev 2008-07-02 12:27:49 följande:
    Gäller det inte att man får skylla sig själv om man inte upptäckt det sj, eller besiktigat innan, precis som vid husköp?
    Jo!
    Använd google.se
  • vevens
    Svar på #4
    de borde ju vara ngn slags försäkring när man köper en bostad som med hus tänker jag...besiktar man även lght?i så fall så borde de ju finnas ngn punkt som täcker de...annars tycker jag du ska kontakta konsumenköpsmannen,de är dö skickliga p sånt där, vilka rättigheter man har som köpare/konsument!!!stå på er!!!!
  • q cat

Åh, stackars er. Jag har inte heller några tips, men lider med dig. Det är så äckligt med silverfiskar även om de inte är farliga... Och i alla rum dessutom

Eventuellt har brf nån försäkring som täcker, så är det ju ofta i hyresrätter, och även i villahemförsäkring.

• azofia

Mrs Vasic skrev 2008-07-02 12:28:23 följande:

Jo!
    Nja, vissa fel är förra ägaren ansvarig för i upp till 10 år (minns inte på rak arm dene exakta tiden) och kan därför bli ersättnignsskyldiga för. Därför tecknar de flesta en dolda-fel försäkring när man säljer ett hus.

Däremot vet jag inte om skadedjursangrepp ingår i detta.

Ring mäklaren och fråga.
Svar på tråden HJÄLP: Köpt en bostadsrätt och vid inflytt upptäcker vi att hela lägenheten har mängder med silverfisk?