• QuteCat

Färga alla handdukar till en enhetlig färg?

Hej!

Är det någon som har provat färga om alla handdukar till en enhetlig färg?
    Funkar det eller släpper dom färg?
    Är lite less på våra flerfärgade och olika modeller och vill ha enhetligt svarta handdukar.. Nån som testat?

Tack!

• Svar på tråden Färga alla handdukar till en enhetlig färg?
  • Lena

Dom kommer sannolikt bli gråa snarare än svarta, ungefär som använda jeans. Bomull är svårt att få riktigt svart.

• Annnah

Det går bra det. Blev tokless på alla vita handdukar med mascarakladd och annat så jag färgade de svarta.
    Fortfarande efter typ ett år är de svarta och fina...

• Hadjelina

Hmm, det har jag inte ens tänkt på , tack för att du skrev tråden. Har funderat på att ha handdukar i turkos och ljusbrun/sandfärgade. Kanske hade kunnat färga några av de gamla vi har istället för att köpa en massa nya som vi eg. inte har råd med. Tror ni det går även med turkos färg? Fr.a. då kanske med de handdukar som redan är blå. Eller blir det för svårt att få en jämn/matchande nyans?

Du är din egen lyckas smed
  • Anna Paulita

Jag försökta färga våra vita skabbiga urtvättade gammla handukar, de blev gråa...inte alls speciellt lyckat. Men nu är de strandhandukar!

• Snibben

Vad använder man för "färgsort" då?

• Annnah

Man måste färga från ljus nyans till mörkare. Om tyget redan är blått är det tvivelaktigt att det blir bra att färga turkost. Dessutom går det inte att färga över fläckar, om man inte tar korpsvart färg. Väljer man typ grön eller röd eller brun så syns fläckarna igenom.
    Bäst resultat blir det alltså att färga vitt, som inte är alltför skitigt.
    Resultatet blir jämt och fint, bara man inte snålar med färgen. Köp hellre två färgningsinstanser än en om man har mycket att färga.

• Hadjelina

Okej, men då går det kanske att köpa billiga vita handdukar och färga de turkost om jag hittar lämplig nyans? Jag har hittat handdukar i bra turkos färg, men vill ha badlakan och det hittar jag inga i passande nyans.

Annnah skrev 2008-07-03 21:44:04 följande:
    Man måste färga från ljus nyans till mörkare. Om tyget redan är blått är det tvivelaktigt att det blir bra att färga turkost. Dessutom går det inte att färga över fläckar, om man inte tar korpsvart färg. Väljer man typ grön eller röd eller brun så syns fläckarna igenom. Bäst resultat blir det alltså att färga vitt, som inte är alltför skitigt. Resultatet blir jämt och fint, bara man inte snålar med färgen. Köp hellre två färgningsinstanser än en om man har mycket att färga.
    Du är din egen lyckas smed
  • Annnah
    Hadjelina skrev 2008-07-07 22:41:42 följande:
    Okej, men då går det kanske att köpa billiga vita handdukar och färga de turkost om jag hittar lämplig nyans? Jag har hittat handdukar i bra turkos färg, men vill ha badlakan och det hittar jag inga i passande nyans.
    Det funkar nog bäst det. Lycka till
Svar på tråden Färga alla handdukar till en enhetlig färg?