• Anonym (Matvrak)

Rökt kött okej?

Hej! Jag undrar om det är okej att äta varmrökt kött som blivit rökt i 70 grader? Hur är det med inälvsmat, exempelvis hjärta som blir varmrökt? Köttet är fryst både innan och efter rökningen.

• Svar på tråden Rökt kött okej?
  • Reglementet

Varför skulle det inte vara det? Om det var något fel på det skulle de inte sälja det, eller hur.

• Lena

Håll dig borta från lever för det är för A-vitaminrikt. Varmrökt går bra.

• SilentStar

Tror hon menar under graviditet...? Eller? Är du gravid så har jag läst att sålänge maten är tillagad i 70 grader rakt igenom så är det ingen fara..men du kanske ska ringa en BM och höra för säkerthetsskull..om du nu är gravid alltså *ler*

Reglementet skrev 2008-07-02 13:48:08 följande:
    Varför skulle det inte vara det? Om det var något fel på det skulle de inte sälja det, eller hur.
  • Anonym (Matvrak)

Ja, jag tänkte ju skriva att jag är gravid men jag glömde det! :)

Reglementet skrev 2008-07-02 13:48:08 följande:
    Alltså, nu är det eget kött jag tänker på och inte kött man säljer på affären. Viltkött, älg. Det är väl därför jag undrar...

Så om vi röker ett hjärta t.ex. i 70 graders värme (det blir ju rökt rakt igenom) så behövs det inte tillagas något mer sen, det är alltså ofarligt?
  • Anonym (Matvrak)

Tänkte att jag skriver in lite info, om det är nån fler som undrar! :)

Pratade med min BM idag och hon sa att det var helt okej att äta rökt kött, det vi ska äta är ju alldeles nyrökt och har varit fryst innan så det var inga problem. Sedan tänkte vi om hjärta räknades som inälvsmat och att man borde vara försiktig för den skulle, med det var ingen fara heller! Så om det är någon fler älgjägare som är gravid å sugen på rökt hjärta så verkar det vara fritt fram! :)

Nu ska jag smaska rökt kött.. :)

Svar på tråden Rökt kött okej?