• Dammtussen

Hund med magproblem

Har en undran det är så att vår lilla "bebis" har problem med magen har legat innlagd 2 ggr på djursjukhus pga blodiga kräkningar och diareer. Han har båda gångerna ätit antibiotika och även nu en tablett som hemmar magsyror, dom har tagit prover på avföring och i magsäcken när dom gjorde en gastroskopi. Än vet man inte om det är nåt han ätit eller vad det kan vara men ingen cancer tror jag då dom inte sagt nåt och han är "bara" 14 mån. Någon annan som har haft loknande problem med sin hund????

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-02 16:01
    Dom såg på gastroskopin att han har små sår i magsäcken och vi väntar just nu på provsvar och dom är jätte duktiga och vet vad dom gör så jag litar på väterinärena på djursjukhuset.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-06 09:04
    Har fått provsvaren nu och det visade sig att han har både akut och kronisk gastrit tror jag det hette, kan tänka mig att det är som kraftig magkatarr hos oss, så nu ska han gå på antibiotika en månad och sen ska det prövas fram lite med kortison till att börja med ska han äta det en månad sen får vi se.Är det någon som har erfarenhet av liknande besvär hos hund??

• Svar på tråden Hund med magproblem
  • Mistys Daisy

Skulle ta han till veterinär igen...kanske en annan?!

• Dammtussen

puffar lite för tråden

• Udda

En jobbarkompis hund har samma sjukdom. han äter väl dock bara special mat i dagens läge - men när han va yngre så fick han mediciner å sånt...

• Mistys Daisy

Min vovve har fått en lindrigare sort av magkatarr, och äter nu losec mups. Kanske kan "underhålla" det för honom i fortsättningen?

• drömmaromsmått

Vi märkte att vår hund fes fruktansvärt och hade väldigt löst bajs från och till.
    då vi haft honom i några månader sökte vi vet, som då rekomenderade foderbyte.
    sagt och gjort så bytte vi foder, det hela blev bara värre och värre fram tills att han kräktes och hade diarré non-stopp vi kunde inte lämna honom ensam med vår andra hund för vi kom alltid hem till ett bajskletat hem.
    vi sökte vet igen och då valde de att göra en gastro och den visade att han hade väldigt fula sår i magen.

Det blev losev och andapsin, vi fick även ta kontakt med en hundpsykolog för att arbeta ut en plan för att få honom mindre stressad.
    bland annat blev han biten av en annan hund en vecka efter att vi fått honom så när han såg andra hundar blev han helt hysterisk och magsåret började smärta och han bajsade på sig.

Han åt special foder för magen från hills, som ínte funkade särskilt bra så vi fick byta till hills hypo allergenic istället.

efter kanske 5-6 månader med andapsin och allergifodret bytte vi till det andra hills fodret och gick på det ett tag.

nu har han klarat sig utan andapsinet i 2,5 månader, så vi hoppas att han ska klara sig i framtiden. peppar peppar.
    vill inte mata honom med massa mediciner när han inte behöver det.

vi försöker hålla hans liv så lugnt som möjligt och inte utsätta honom för stressande saker.
    det han är rädd för tränar vi honom med som t ex hundmöten idag går det rätt hyfsat, men vi tar inte med honom till hundtäta ställen som han inte är van vid, det är bara onödigt.

vi hade tur för både jag och vet var överens om att en så ung hund ( han var runt 7-12måm vi vet inte riktigt) som hade sånna problem och att problemen inte ville ge med sig, borde få somna in.
    vi gav det till sommaren och nu mår han rätt ok.
    han har bara haft diarré två gånger på de två månaderna han varit utan medicinen och inte kräkts en enda gång som jag vet om.

Dock har vi sagt att om han faller tillbaka och blir lika dålig som han var förr så får han somna, för jag såg hur smärtsamt det var för honom att gå igenom det där varje dag.
    satt med honom i knät med en hink varje gång han kräktes och det tog verkligen udden av honom.

• drömmaromsmått

glömde säga att min hund hade heliobacter (magsårsbakterien)

och om du undrar över något särskilt som jag glömt ta upp så är det bara att inboxa

• väntar i Kina kön

Kom ihåg att inte ge cortison en längre tid till hunden. Kan komma tumörer i hjärna och andra delar av kroppen. Mycket vanligt på grund av att kroppen slutar tillvärka eget kortison och överkottet kan ge canser.

Min hund har ätit kortison i flera år utan att jag har vetat om detta. Ringde och skulle begära mer kortison och pratade med en annan vetrinär som informerade detta till mig. Har aldrig fått den informationen av någon. Håller på att trappa ner nu.

Svar på tråden Hund med magproblem