• mariiiiie

skillnad mellan fadder o gudmor/gudfar?

har ju börjat tänka på vem som ska vara fadder/gudmor/gudfar till vårt barn.. men undrar vad skillnaden mellan just fadder och gudmor/gudfar är?
    och hur många "ska" man ha, hur har ni andra tänkt/gjort?

Ha en skön onsdag!

• Svar på tråden skillnad mellan fadder o gudmor/gudfar?
  • raspberryrevolution

Gudmor/gudfar är gamla titlar för fadder. Förr låg det förpliktelse för gudföräldrarna att det var de som skulle ta hand om barnet om föräldrarna gick bort, idag har de istället döpt det till fadder, där man ska vara som ett extra stöd

• Leda74

Vi hade var man förr kallade gudmor och gudfar, men prästen själv kallar de för faddrar. Så där nog mycket riktigt det raspberryrevolution säger

raspberryrevolution skrev 2008-07-02 14:51:57 följande:
    Gudmor/gudfar är gamla titlar för fadder. Förr låg det förpliktelse för gudföräldrarna att det var de som skulle ta hand om barnet om föräldrarna gick bort, idag har de istället döpt det till fadder, där man ska vara som ett extra stöd
  • solen13

Vi har en gudmor och en gudfar till båda våra pojkar. Denna gången ska vi ha en gudfar och en fadder. Mest pga att gudfaren inte är konfirmerad och det måste tydligen den vara.

När jag blev gudmor så hade de två faddrar också men jag höll bäbisen.

• raspberryrevolution
    solen13 skrev 2008-07-02 15:02:08 följande:
    Vi har en gudmor och en gudfar till båda våra pojkar. Denna gången ska vi ha en gudfar och en fadder. Mest pga att gudfaren inte är konfirmerad och det måste tydligen den vara. När jag blev gudmor så hade de två faddrar också men jag höll bäbisen.
    Det finns väl inga sådana regler med att man måste vara konfirmerad?
  • LillanM
    solen13 skrev 2008-07-02 15:02:08 följande:
    Vi har en gudmor och en gudfar till båda våra pojkar. Denna gången ska vi ha en gudfar och en fadder. Mest pga att gudfaren inte är konfirmerad och det måste tydligen den vara. När jag blev gudmor så hade de två faddrar också men jag höll bäbisen.
    Det dar later konstigt! Jag har absolut forstatt att fadder ar den nya titeln och huruvida man ar konfirmerad eller inte spelar ingen som helst roll, inte i svenska kyrkan i alla fall. Jag ar fadder och okonfirmerad!
  • Fru1975

För att få bli gudföräldrer så är regeln att du måste vara döpt i svenska kyrkan. Då jag inte är döpt så fick jag ej vara gudförälder till min systerson. Har dock ingen lust att döpa mig för att kunna få denna "titel". Så dom fick ta en annan gudmor istället.

• LillanM

En snabb sokning pa svenskakyrkan.se gav svar:

Förr, när man fortfarande kallade "faddrarna" för gudmor och gudfar, så var tanken att de skulle ta hand om barnet om något hände föräldrarna. Och då var det naturligt att det var en ersättare för mamma och en för pappa.

Idag har vi lagar som styr vem som tar hand om barnen om föräldrarna skulle dö eller på annat sätt inte kunna ta hand om sina barn. Därför har också inställningen till gudmor och gudfar ändrats, och inom kyrkan har man börjat kalla dem faddrar istället.

////

I Kyrkoordningen (Svenska kyrkans regelverk) står det så här angående faddrar:
    "Som fadder kan någon antecknas som är döpt och är villig att dela ansvaret för den döpta personens kristna fostran"

Slutsats: det heter fadder nu for tiden (kanns mystiskt nar man sjalv har gudforaldrar) och det enda kravet ar att de sjalva ar dopta, konfirmation ar inget krav.

Svar på tråden skillnad mellan fadder o gudmor/gudfar?