• SisselaM

hur lång är er LH-stegring? hur väljer ni rätt tidpunkt? och hur länge har ni fått höra att ett ägg befruktningsbart? orolig att jag kom försent den här gången

Hej, Jag har några frågor och så vill jag kvida lite...

1 Hur lång tid efter LHstegring börjar er ägglossning?

2. Hur länge visar stickorna att ni har förhöjt LH-värde? Har er ägglossning börjat när ni fortfarande har utslag på ÄL-stickan? (

3. Är det någon som först en period haft ganska lång LHstegringsperiod, typ 30 timmar, och sen fått kortare, typ 12 timmar?

4. Har ni lyckats med insemination även om det har gått typ 12 timmar sen det kändes som att ägglossningen startade?

5. Alla jag pratar med säger olika om hur länge ett ägg är befruktningsbart när man är 35+. Vad har ni fått höra? Min läkare säger 24 timmar, viss personal på kliniken säger 12, andra 24.

Och allt det här undrar jag för att det har krånglat till sig lite på min front. Igår morse testade jag med älstickor kl 08.45. Det visade ingen stegring. För säkerhets skull testade jag igen kl 10.30 Då visade stickan stegring. (Clearblue)
    Ringde och beställde tid, fick tid idag på morgonen för insemination (frysta spermier).
    Men så igår kväll vid tiotiden började det kännas som ägglossning. :( Har aldrig känt det så tidigt efter påvisad LHstegring. Blev så besviken. Har lärt känna min kropp som att jag har LHstegring i minst 24 timmar. Var på VUL i måndags och min läkare trodde att det skulle vara dags den dagen eller dagen efter. Men hon brukar tro det för tidigt. förrförra gången hon rådde mig att åka över, var två dagar före LHstegring, så hennes bedömning kan jag inte lita på. Därför har jag av kliniken blivit rådd att lita på ÄL-stickorna. Nu vet jag inte om jag kan lita på dem heller. Gnäll, gnäll... Jag vet att loppet inte är kört och att det finns en viss chans men det är jobbigt när man känner att det inte blivit allra bästa förutsättningarn.

• Svar på tråden hur lång är er LH-stegring? hur väljer ni rätt tidpunkt? och hur länge har ni fått höra att ett ägg befruktningsbart? orolig att jag kom försent den här gången
  • SisselaM

Någon som kan och orkar svara?

LH-stegringar verkar vara en vetenskap i sig. Min LH-stegring gick att mäta ca 30 timmar efter den första. Men det ska man inte bry sig om, sa hon som svarade på kliniken. Hon menade att stegringen kan dröja sig kvar och ge utslag, även om den hormonellt är över och ersatt av ägglossning.

• Bluesrosen

Jag tror att du prickade in tiden ganska optimalt, såvida den första stegring du kunnat uppmäta denna cykel var klockan 10.30 dagen före insemination (ibland kan lh-halten vara lägre under natten även om den börjat stiga dagen innan). Stickan är ett säkrare tecken än äl-smärtan, som kan variera en del i tid enligt min erfarenhet. När jag höll på med detta så läste jag på diverse medicinska sajter att det är ovanligt att ägget släpper tidigare än 24 timmar efter att LH börjat stiga. Däremot kan det i enstaka fall dröja upp till 48 timmar, men knappast längre. Jag tror det är vanligare att man är för tidig med sin insemination än för sen. Ägget lär i alla fall leva 12 timmar, enligt vissa uppgifter 24 timmar, men blir något mindre befruktningsbenäget mot slutet. Eftersom frysta spermier blir slöa ganska snabbt, så kan du nog känna dig nöjd med att du inte gjorde inseminationen tidigare.

(Detta med hur länge lh-stegringen varar verkar inte särskilt relevant. Det är när stegringen startar som processen att lösgöra ägget från follikeln sätter i gång och sedan tar denna en viss tid, minst 24 timmar, som jag förstår det.)

• SisselaM

Hej Bluerosen,
    Tack för ditt svar som lugnar lite. När brukar du ha äl-känning?
    Den här gången har jag inte kunnat tolka min kropp lika bra som annars för jag har varit förkyld och så lite deppig av pergotabletterna. Annars brukar jag alltid märka när ägglossningen sätter igång för att jag blir glad och utåtriktad. Den här gången började jag redan på tisdagen kl två oroa mig för att jag skulle komma försent och noja för det, och det plus förkylning och pergodepp, gör att jag inte känt som jag brukar och det har också gjort mig förvirrad.

• Bluesrosen

Jag har sprungit på otaliga ultraljud före, runt och efter ägglossning och har konstaterat att jag ibland börjat ha känningar flera dagar innan ägget verkligen släpper. Men också att de där känningarna varierar från cykel till cykel i förhållande till när ägget släpper. Innan jag började göra ultraljud var jag säker på att jag kände min kropp, men sedan insåg jag att mina tolkningar ofta var lite fel. Flera gånger har jag gjort ultraljud på förmiddagen dagen efter LH-omslag, och då har ägget alltid funnits kvar. Några gånger har jag också fått konstaterat att det funnits kvar även på eftermiddagen dagen efter omslag, trots att jag pga känningarna varit övertygad om att det måste ha släppt. På de danska klinikerna brukar de ju rekommendera att inseminationen görs dagen efter LH-omslaget och jag tror de har rätt. När mina insemination skett runt LH-omslaget eller samma dag har jag i alla fall inte lyckats.

Nu har jag ju ändå blivit gravid ett par gånger i livet och åtminstone första gången skedde det vid en tidpunkt då jag själv utifrån mina känningar och tidpunkten i cykeln var helt säker på att ägglossningen var över (gjorde ej insemination då utan blev gravid av misstag när jag trodde det var en säker period). Andra gången, när jag verkligen ville bli gravid, gjorde jag insemination cirka 12 och 36 timmar efter omslag.

Jag vet inte om det finns individuella variationer i detta, men som sagt har jag lagt ner en del tid på att försöka ta reda på vad forskningen säger om när ägglossning inträffar efter LH-omslaget, och har fått intrycket att det inte alls är sannolikt att det släpper snabbare än 24 timmar efter stegring. Det krävs en slutlig mognadsprocess för ägget, och den kommer inte i gång utan LH, och processen tar i snitt 36 timmar enligt forskningsrapporter jag läst, sedan släpper det. Det praktiska problemet är väl att man behöver testa sitt LH väldigt ofta om man vill ha exakt besked om när stegringen startar. Nu verkar det inte som om den alls tenderar att starta nattetid, så har man fått negativt på kvällen och sedan positivt under förmiddagen har man sannolikt hittat tidpunkten, så har jag tolkat det jag läst.

Pergotime fick mig att känna mig helt ur fas och nedstämd, så jag förstår om denna cykeln känns annorlunda. Tycker att du lugnt kan lita på stickorna och att det blev rätt. Hoppas du kollat så att slemhinnan inte blev för tunn av pergotabletterna, det drabbades jag av så att jag fick sluta med dem.

• SisselaM

Hej Bluesrosen. Tack tack för ditt långa svar med jättemycket bra information! Så schysst och hjälpsamt av dig.
    Känns skönt att höra från någon med egen erfarenhet. Och ditt svar har lugnat mig.

Det var bara så typiskt att jag mätte LH-stegringen först kl 10.30 när tidsbokningen var stängd för den dagen. För jag gillar att vara garderad och hade hellre tagit dubbel insemination och åkt båda dagarna. Men jag har bestämt mig för att om jag måste göra om det igen nästa månad och om jag mäter LH-stegring först efter telefontiden då, ska jag i alla fall ringa och be att få komma den dagen och hoppas att de har en tid över, plus att åka dagen därpå också.

En del av min besvikelse har också handlat om att jag hade ett ägg på varje sida den här månaden, så det gjorde att mitt hopp om att det skulle lyckas ökade, och då kändes det extra jobbigt att plötsligt tro att jag hade sumpat chansen bara för att jag inte varit framfusig och tänkt på att be att få en tid trots att tidsbokningen var stängd.

Min slemhinna är tack och lov bra. Redan i måndags var den 10 mm. Det är jag tacksam för.

• SisselaM

Hej Bluesrosen,
    Har en fråga (till) till dig. Har du några tips på vad man kan läsa för att skaffa sig mer kunskap? Har lånat en del på biblioteket men vill gärna hitta mer för jag tycker inte att de böckerna ger tillräckligt med kunskap.

Svar på tråden hur lång är er LH-stegring? hur väljer ni rätt tidpunkt? och hur länge har ni fått höra att ett ägg befruktningsbart? orolig att jag kom försent den här gången