• miliasmamma

Vaccinera äldre katt??

Min 12-åriga katt flyttade precis hem till mig, han är inte vaccinerad, går det att göra det nu? Antar att det är försent, men jag vill göra det både för kattens och min skull, då jag ibland behöver ta hjälp av kattdagis och där måste katten vara vaccinerad. Men är det möjligt nu när han inte har grundvaccinationen? Eller vad jag vet så har han inte den iaf, eller kan han ha fått denna i samband med att han kastrerades?

• Svar på tråden Vaccinera äldre katt??
  • Eleonoratösen

Hm.. hoppas jag inte missat något, men det är väl aldrig för sent att vaccinera en katt? Dock måste man göra en grundvaccinering har jag för mig, dvs vaccinera två gånger inom en viss tidsrymd.

Däremot vet jag att det är försent att försäkra katten om den inte ha en försäkring. Min gamla katt som fick bo kvar hos mina päron när jag flyttade hemifrån fick ingen försäkring när den var över 8-9 år gammal.

• målvakten

tror man kan göra de vacinationer som behöves ovanset hur gammal katten är men är inte säker. prata me din veterinär.

angående försäkringa så får man bara ha katten försökrad till en viss ålder för att efter en viss ålder blir de mer fel eller skader på katten pga av åldern och försäkringsbolag är ju inte å glada i att betala sånt om ja nu förstpg allt rätt

• miliasmamma

Nej, jag vet inte själv så, var inne på djursjukhusets hemsida och där stod det att grunden skulle göras när katten var mellan 8-12 veckor gammal och det är ju lite sent för min del :)

• Eleonoratösen
    Svar på #3

Är väl då det är en rekommenderat yngsta ålder att vaccinera. Men bättre sent än aldrig. Har faktiskt glömt något år att vaccinera min katt så året därpå fick vi köra två vaccineringar istället, dvs grundvaccinering

• miliasmamma

Okej, men då ska jag se till att beställa tid för vaccinationen.. :) tack för era svar.

Svar på tråden Vaccinera äldre katt??