omplaceringshund på 8 år!!??
Hade ni kunnat tänka er att ta över en hund på 8år?
Hon verkar vara perfekt för våran fam.
Men man oroar sig ju för sjukdommar m.m
Hon e en labbe.
Hade ni kunnat tänka er att ta över en hund på 8år?
Hon verkar vara perfekt för våran fam.
Men man oroar sig ju för sjukdommar m.m
Hon e en labbe.
Först om främst undrar jag hur någon kan omplacera en 8årig hund????
Till din fråga:
Ta henne på prov säg en helg för att se
Be familjen ta henne till vet. och få friskhetsintyg
Har hon stamtavla? Alla vacc.?
Har själv en labbe och de är underbara hundar. Men de kräver mer än man tror, mycket aktivering. Men det vet du säkert. Sen kan e 8åring va valpig som en ettåring eller slö som en 12åring....beror ju helt på.
Ja. Varför inte?!
Vi tog emot en 7-årig golden retrievertik när jag va 10 år - hon fick 5 år hos oss innan hon kila vidare.
När vi fick henne var hon tjock som en gris och orkade knappt gå runt kvarteret - men hela familjen hjälptes åt med motionen och hon gick ner i vikt och fick plötsligt en väldig kondis.
Vi har tagit en omplaceringshund som var åtta år, en blandning labrador/vit älghund. Vi "kände" hunden lite sen tidigare, då vi tog över henne från ett par kompisar.
Omplaceringen gick över förväntan, märkte inte på nåt sätt att hunden mådde dåligt av det (annat än lite orolighet första veckan). Idag är vovven 12 år, och först nu har man börjat märka lite "ålderskrämpor" i form av att hon är lite långsam, sover mycket och är lite stel precis när hon kliver upp.
Jag upplevde att vi hade otroligt mycket att vinna på att ta en äldre hund - hon var uppfostrad och vi "slapp" valptiden som annars är ganska krävande. Även om hon var 8 när hon kom till oss så hade (och har) hon fortfarande mycket lek i kroppen kvar, dock i stort sett bara utomhus. Perfekt för oss!
Lycka till om ni bestämmer er för att ta hunden!