• Fommpen

ska söka bostadsbidrag, har barnen varannan vecka. Behöver hjälp!

Jag sitter och fyller i försäkrningskassans bostadsbidragsansökan. På frågan om hur barnen bor hos mig blir jag kluven. Det står: "barn som är är folkbokförda och bor hos dig" men även "barn som bor hos dig tidvis".
    Barnen är folkbokförda på denna adressen, men vi ska börja ha dem varannan vecka i slutet av augusti. Vad ska jag välja. Det skiljer en hel del i bidrag mellan alternativen.

Vilda och Adam 22/12-06
  • Svar på tråden ska söka bostadsbidrag, har barnen varannan vecka. Behöver hjälp!
  • SpecialK

ska barnen bara bo varannan vecka hos dig måste du välja det alternativet, annars blir du återbetalningsskyldig, och det är INTE kul..

• Paycheck

Du skriver att barnen är folkbokförda hos dig, då skriver du det.

• Fommpen

Jag blev lite nojig och valde alternativet "barnen bor tidvis", men skrev att de är folkbokförda hos mig under övrigt. Får väl se vad det blir av det.

Vilda och Adam 22/12-06
  • Ari Gold

Då gjorde du fel.

Du ska kryssa i att barnen är folkbokförda och bor hos dig. Alternativet att barnen bor tidvis kryssar den förälder i som barnet ej är skrivna hos.

Om båda söker bostadsbidrag och har ungefär samma ekonomiska förutsättningar i övrigt är det rimligt att ni ändrar folkbokföringen så att ni har varsit (om de är 2) barn folkbokfört på respektive adress. Det skiljer nämligen avsevärt i bidrag beroende på om barnet är folkbokfört eller ej även om de bor exakt lika mycket på båda ställen.

• Fommpen
    Da Mutt skrev 2008-07-03 21:26:01 följande:
    Då gjorde du fel.Du ska kryssa i att barnen är folkbokförda och bor hos dig. Alternativet att barnen bor tidvis kryssar den förälder i som barnet ej är skrivna hos.Om båda söker bostadsbidrag och har ungefär samma ekonomiska förutsättningar i övrigt är det rimligt att ni ändrar folkbokföringen så att ni har varsit (om de är 2) barn folkbokfört på respektive adress. Det skiljer nämligen avsevärt i bidrag beroende på om barnet är folkbokfört eller ej även om de bor exakt lika mycket på båda ställen.
    Hmm.. jag har inte skickat in blanketterna ännu, så det går att ändra. Vi har inte samma ekonomiska förutsättningar, jag är väl ganska pank och får jobba arslet av mig för att få det att gå ihop. Så för min del blir det en hel del bidrag. Men ska jag förklara under övrigt att det är veckovis boende? varför skiljer sig bidraget?
    Vilda och Adam 22/12-06
  • Ari Gold

Nej du behöver inte förklara något. Du får lika mycket bostadsbidrag vid vv-boende (om du har folkbokföringen) som om barnen bodde hos dig jämt, så för FK spelar vv-boendet ingen roll. De behöver inte veta detaljerna.

Anledningen till att bidraget skiljer sig är att det i bostadsbidraget ingår ett barntillägg som är 600 kr per barn vid fullt bostadsbidrag. Endast den som har barnen folkbokförda hos sig får barntillägget. Den som ej har barnen folkbokförda får inget extra för barnen alls, men barnen ger rätt att söka bostadsbidrag vilket man annars inte kan som vuxen så därför finns rutan för tidvis boende barn.

Systemet är förståss oerhört ojämställt och ålderdomligt då det inte tar någon hänsyn till att en del barn faktiskt har exakt lika mycket boende på 2 ställen. För skilda föräldrar med liknande ekonomiska förutsättningar blir det en rejäl orättvisa - men i ert fall är det säkert så att pappan ej hade fått något bostadsbidrag oavsett pga högre inkomst och då spelar det ju ingen roll.

• aprilsill

Du ska skriva att dom bor hos dig, och om pappan vill söka bostadsbidrag så anger HAN hur många dagar per år dom bor hos han. Så sa dom till mig på FK.

Svar på tråden ska söka bostadsbidrag, har barnen varannan vecka. Behöver hjälp!