• Svar på tråden Vad tjänar handläggare inom kommunen?
  • Glenda Glad

Vilken typ av handläggare?

• TwistedSister

En man som jag känner som jobbat som handläggare inom socialtjänst i många år i min kommun säger att slutlönen ligger (låg?) på ca 22000 i månaden. Inte så mycket om det nu är så att det stämmer...

• Bedhead

Glenda Glad skrev 2008-07-03 09:27:12 följande:

Vilken typ av handläggare?
    Typ socialsekreterare, flyktingsekreterare.
  • Glenda Glad
    Bedhead skrev 2008-07-03 09:48:24 följande:
    Typ socialsekreterare, flyktingsekreterare.
    Då håller jag med Twistedsister om att 22000 låter ganska normalt.
    Det är inte mycket pengar speciellt med tanke på att det är ett tufft jobb där man får stå ut med mycket hot om våld och att du har en flerårig högskoleutbildning bakom dig.
    * Är i v 16 *
  • Bedhead

Glenda Glad skrev 2008-07-03 11:03:55 följande:

Då håller jag med Twistedsister om att 22000 låter ganska normalt. Det är inte mycket pengar speciellt med tanke på att det är ett tufft jobb där man får stå ut med mycket hot om våld och att du har en flerårig högskoleutbildning bakom dig.
    Hurra! Då har jag fått en jättebra lön!!
  • Glenda Glad

Grattis!

Om du är socialsekreterare så vill jag bara säga att jag beundrar er för det arbete ni gör!

* Är i v 16 *
  • Bedhead

Glenda Glad skrev 2008-07-03 11:25:58 följande:

Grattis! Om du är socialsekreterare så vill jag bara säga att jag beundrar er för det arbete ni gör!
    Jag ska inte jobba som det men med relaterade arbetsuppgifter och kundkontakt. Däremot har jag inte börjat än och förtjänar alltså inte din beundran. Hoppas andra läser och tar åt sig!
  • Leel00

Tror inte det stämmer.

22 000 är snarare vad man kräver i ingångslön om man ska börja jobba på kommun enligt Jusek.

• brokig

Finns ju så många olika typer av handläggare i en kommun. Själv har jag bara erfarenhet från handläggning av livsmedelsärenden och för det skulle jag kräva en ingångslön på 26000 kr per månad.

• Bedhead

Konstigt att det är så olika. Man antar ju att det krävs akademisk examen för samtliga handläggartjänster.

• brokig

Nej, man brukar inte behöva vara akademiker för alla typer av handläggartjänster. Det är ju ett mycket vitt begrepp. Sen finns det ju olika typer av akademiker som kommunala handläggare också. Löneläget styrs ju till stor del av tillgången på arbetsmarknaden. Livsmedelsinspektörer (livsmedelshandläggare) kan ju välja privata arbetsgivare med bättre lön, därför måste kommunerna betala mer för dess än för exempelvis hälsoskyddsinspektörer (handläggare inom hälsoskydd) eftersom de oftast jobbar offentligt.

Svar på tråden Vad tjänar handläggare inom kommunen?