Vad tjänar handläggare inom kommunen?
?
?
Jag brukar inte puffa mina trådar men ett sista desperat försök..
Vilken typ av handläggare?
En man som jag känner som jobbat som handläggare inom socialtjänst i många år i min kommun säger att slutlönen ligger (låg?) på ca 22000 i månaden. Inte så mycket om det nu är så att det stämmer...
Glenda Glad skrev 2008-07-03 09:27:12 följande:
Glenda Glad skrev 2008-07-03 11:03:55 följande:
Grattis!
Om du är socialsekreterare så vill jag bara säga att jag beundrar er för det arbete ni gör!
Glenda Glad skrev 2008-07-03 11:25:58 följande:
Tror inte det stämmer.
22 000 är snarare vad man kräver i ingångslön om man ska börja jobba på kommun enligt Jusek.
Finns ju så många olika typer av handläggare i en kommun. Själv har jag bara erfarenhet från handläggning av livsmedelsärenden och för det skulle jag kräva en ingångslön på 26000 kr per månad.
Konstigt att det är så olika. Man antar ju att det krävs akademisk examen för samtliga handläggartjänster.
Nej, man brukar inte behöva vara akademiker för alla typer av handläggartjänster. Det är ju ett mycket vitt begrepp. Sen finns det ju olika typer av akademiker som kommunala handläggare också. Löneläget styrs ju till stor del av tillgången på arbetsmarknaden. Livsmedelsinspektörer (livsmedelshandläggare) kan ju välja privata arbetsgivare med bättre lön, därför måste kommunerna betala mer för dess än för exempelvis hälsoskyddsinspektörer (handläggare inom hälsoskydd) eftersom de oftast jobbar offentligt.