• vitro

Rom, Paris eller NY med 7 månaders i Juli/aug

Vi vill åka iväg på en kortare weekendresa för första gången med vår 7 månaders dotter! Eftersom vi inte rest med barn tidigare är vi ju lite oroade över det så klart.

Någon som har erfarenhet och kanske tips på bra hotell i Rom, Paris och/eller New York. Kanske någon kan rekommendera något av dessa ställen över det andra? Vi kan inte riktigt bestämma oss..

• Svar på tråden Rom, Paris eller NY med 7 månaders i Juli/aug
  • julmusten

Om det ar forsta gangen ni reser med en babis skulle jag ta en av de narmare staderna.

Jag bor i NY och i augusti ar det oftast valdigt, valdigt varmt, (det ar det sakert i Rom och Paris med i och for sig ), och det ar en lang resa att gora med en babis. Inte for att det ar sarskilt svart att resa med en 7-manaders, men om det inte blir sa latt som jag hade det med min dotter sa blir det valdigt laaaanga 8 timmar.

Hotel har jag inte san himla koll pa faktiskt. Eller jo, jag borde ha det, men har glomt grejerna nu. Vi bodde pa Hotel Edison for en 16 arsen, och det var helt OK da. Lite brotigt, men annars trevligt tror jag.

• vitro

Tack Julmusten för ett mkt snabbt svar.
    Jo, vi tycker nog att NY ligger lite väl långt bort men pappan (jag) är en "fanatisk" New York älskare och för mig skulle det kännas bäst eftersom jag är bevandrad där och har bott i USA så det skulle kännas "tryggare"

Eftersom vår dotter är döpt efter en Italiensk vinprocess (Hon heter Michaela Amarone) så är Italien mest lockande..

• julmusten

NY tror jag i och for sig ar en bra stad att vara med barn nar de antingen sapas sma sa att de bara hanger med, eller nar de ar 6 och uppat.

Innan 6 ar sa tror jag inte riktigt att man kan ta nytta av vad staden har att erbjuda, aven om man sa klart kommer tycka det ar skitkul att vara pa FAO Schwartz. Men ar de som sagt sapas sma att de bara hanger i en vagn eller i en barsele sa ar det ju en trevlig stad att uppleva som vuxen sa lange det inte ar for varmt eller kallt, (for da blir det inte kul att dra runt pa en babis).

Sjalv tycker jag Italien later roligast med, en vacker dag satsar vi pa att aka dit med, men aterigen kanns det lite som sloseri att aka pa nagra storre grejer med ett barn som ar sapas litet att de inte riktigt fattar vad de upplever.

• Hjartesjalen

Jag skulle absolut valja Paris el Rom, ligger ju nara o inte sa lang flygtid. Trevliga o intressanta stader dessutom.

Ett tips till, flyg inte med KLM, rekomenderar dom ej, specielt inte de stora flygen som gar mellan Sverige o USA tex, skiljer sig rejalt pa allt!! Jag rekomenderar SAS starkt!!

• ciamia

Jag var i Rom för en månad sedan med min då 9 mån bebis. Det var super, de älskar barn i Italien:) Det är dock väldigt varmt, mina föräldrar har bott där sedan tre år, så jag har varit där de sista somrarna. När vi var där innan i sommar var det 38 grader halva veckan och det är minst så varmt nu säkert. Dock klarade vår lille det jättebra, han drack massor och vi hade hans mugg med överallt, han verkade faktiskt inte alls tycka att det var jobbigt, kanske lite tröttare, men det blir man ju själv med av värmen. Lycka till!

• Pshevil

Jag skiljer mig från de andra genom att jag skulle välja NY. Det är alltid bra att åka till ett ställe man känner till väl, annars går det åt en massa tid med kinkigt barn kanske att springa runt och leta efter än det ena än det andra.
    Och är barnet så litet sover det säkerligen mycket på flyget, så det behöver inte bli så jobbigt med 8 timmars flyg. Rekommenderar att flyga direkt med SAS från Arlanda till Newark, det var superbra.
    Samma sak i stan så kommer ju barnet kunna sova i vagnen lugnt och skönt när ni strosar runt. När vi var i Rom tyckte jag att det var lite bökigt med vagn, kullersten och guppigt och dant men vi hade inga problem i NY. Lyckades tom hitta ett flertal hissar ner till tunnelbanan Flört
    Senast vi var i NY bodde vi på Beekman Tower hotel. Helt ok hotell, om än enkelt. Vi hade ett litet kök vilket var bra då vi kunde käka frukost på hotellet och fixa med välling och så. Men vill man äta frukost ute räcker det ju med en vattenkokare till vällingen. Det som var lite dumt med Beekman var att det låg i Midtown (nära UN) och det kanske var lite off (även om det bara tog 10-15 min att gå till Times Square).
    Det man bör tänka på är att man måste anpassa resan efter barnet och man kan inte förvänta sig att det blir likadant som det var innan barn. Men bara man är medveten om det innan blir det säkert en jättebra semester!

Om du väljer att åka till Rom kan jag rekommendera La Casa di Amy (http://www.lacasadiamy.com). Mysigt litet bed & breakfast med trevliga ägare och underbar frukostbuffé. Eget kök att dela på för gästerna. Ligger också bra till, vid Termini-stationen (bussarna från Ciampino-flygplatsen stannar vid stationen om du väljer att åka med Ryanair tex).

Om du väljer att åka till Paris kan jag rekommendera Hotel Flor Rivoli (http://www.hotel-paris-florrivoli.com). Enkelt hotell men rent. Små rum, men ett oslagbart läge med bara 5 min promenad till Louvren och ca 10 min till Notre Dame. Dyrt i Paris dock, 10 euro för en frukost bestående av kaffe, juice, baguette och croissant med smör och sylt...

I wanna be like water if I can, 'cause water doesn't give a damn
  • Gurkburken

Visserligen älskar jag Rom (har bott där) men jag skulle inte välja att resa till Rom med ett så litet barn i juli/augusti. Det kan vara vansinnigt varmt!
    Däremot så är det underbart i Rom i september/oktober!

Paris är jag inte speciellt förtjust i över huvud taget, och om jag tänker mig in i hur det skulle vara att resa med småbarn så känns de stora avstånden mellan allting lite jobbigt. Tänker barnvagn och Tunnelbana/bussar.

I New York har jag aldrig varit så det kan jag inte uttala mig om.

• Anna Paulita

Jag skulle inte åka till någon av stöderna under den tiden pååret ni funderar på, pga värmen. New York på sommaren är olidligt, som att knata runt i ett växthus...luftfuktigheten är extrem.

Rom på sommaren är också sjukt varm, lika så Paris.

Svar på tråden Rom, Paris eller NY med 7 månaders i Juli/aug