• thissan

Försämrad allergi under graviditet?

Jag har haft astma och allergi i nästan hela mitt liv, är pälsdjurallergiker bl.a men brukar konstigt nog inte ha så stora problem med pollen som så många andra.
    Nu i år däremot så har det varit olidligt (och är knappt över än). Jag är superallergisk dygnet runt och inget verkar bita på det.
    Jag har också blivit jättekänslig för djur, ska jag bara gå och fika med en kompis som har katt så måste jag ta medicin innan för att ens kunna vara i samma rum som henne.
    Jag vågar ju heller inte proppa mig full med mediciner nu, och inte ta de receptbelagda jag har i vanliga fall.
    Någon som varit med om liknande? Att allergin blir värre när man är gravid? (Har bara hört motsatsen förut)
    Och någon som har erfarenhet av lite starkare mediciner och hur man kan äta dem?
    Jag har bl.a Telfast och Singulair....

• Svar på tråden Försämrad allergi under graviditet?
  • Mamma Anna Panna

Så lustigt. Pratade precis med min sambo och han frågade om jag var förkyld. Nä sa jag...tror det kan vara allergi för ögonen geggar hela tiden. Jag har haft lite problem på morgonen när jag vaknar men inte mer under dagen. Antingen är det graviditeten eller så är det allmänt värre med pollen nu så det är därför man reagerar.

• Tirre

Min allergi är alltid värre under mina graviditeter  (är inne på min tredje nu)
    Men jag tror inte att det beror så mycket på graviditeten i sig utan på att man inte kan ta sina vanliga mediciner! Och då får man ju inte det skydd som man är van i....'

Att tex ta Lomudal ögondroppar är ju som att hälla vatten i ögonen...noll effekt!!

*** Bella 070201 & Gabriel 031122 *** BF 12/10
  • julibebis08

Jag har aldrig varit pollen allergisk förut. Men nu när jag är gravid så nyser jag, ögonen rinner och det svider i näsan. Tror man blir känsligare.

• MiniMie

..jag har inte reagera på pollen innan.. däremot katter och gräs.. nu när jag är gravid var pollen-HEMSK, nyser snorar och kliar i ögonen.

Våran katt var tidigare utekatt (nu innekatt) de ahr funkat toppen hela tiden.. men den här ggn han byter päls.. fy 17.. vet itne längre om vi kan ha honom kvar om de här fortsätter även efter graviditeten.. =(

• norgesessan

med mig är det på andra hållet, är inte dårlig alls, men jag blir inte sjuk vartenda år..vartannat, vart tredje kanske..

Emil 03-Jonathan 05 och LillKnodd bf. jan.09
  • Bettan22

Hejsan! Här är en som oxå blir mkt värre under graviditen,o de är skitjobbigt...
    Just nu har jag både förkylning o pollen tendenser,ögon som geggar ihop o jobbigt med andning

• thissan
    Tirre skrev 2008-07-03 09:15:57 följande:
    'Att tex ta Lomudal ögondroppar är ju som att hälla vatten i ögonen...noll effekt!!
    Exakt! Det är som dagens skämt när de "tipsar" en på apoteket....
  • thissan

Ja, det verkar ju rätt vanligt att det blir sämre iallafall, så då är det inte bara jag då Glad
    Det här med pollen är ju superjobbigt, men där kan det gå dagar då jag inte känner något alls (konstigt, det är ju inte så att luften "rensas" då och då) och man vet ju att det är tidsbegränsat, så fort sommaren är över så är det över...
    Det här med djur är värre, för där MÅSTE jag ta till receptbelagda medel för att slippa det, och det vill man ju som sagt inte gärna, och börjar jag känna av det så sitter det i sen minst ett dygn framöver.
    Tycker inte att man får några direkta besked hos läkarna heller, har visserligen inte varit själv och frågat utan gått på vad jag hört från andra.... det verkar helt enkelt som om man får dras med detta mini-helvete ett tag till.

• gumzan

Jag är oxå astmatiker, men BM sa att jag ska fortsätta att ta mina mediciner!!
    Har även pollen. Det finns vissa man kan använda som ex Lomudal nässpray sedan finns det någon starkare som man kan använda tillfälligt.
    Man kan även använda vissa tabletter för allergi.

Speciellt om det rör sig om andningen, om du ej får tillräckligt med luft syresätter du dig inte tillräckligt, mår inte du bra, mår inte din bebis bra.

Ring o tala med din BM tycker jag.

• ChristineK

Min mamma belv allergisk när hon fick mig(barn nummer 2), min syster blev allergisk när hon fick barn nummer ett. Min svägerska blev allergisk med barn nummer två. Alla har/hade djur då och allergin är permanent. Så jag är ganska nojjig att jag ska bli allergisk när jag får barn.

• MiniMie
    ChristineK skrev 2008-07-03 11:20:01 följande:
    Min mamma belv allergisk när hon fick mig(barn nummer 2), min syster blev allergisk när hon fick barn nummer ett. Min svägerska blev allergisk med barn nummer två. Alla har/hade djur då och allergin är permanent. Så jag är ganska nojjig att jag ska bli allergisk när jag får barn.
    du menar att dom inte var allergiska innan.. men blev de då..och de fortf håller i sej..?

Jag var ju redan allergisk innan.. men, inte så jag behövft äta mediciner..de har fått bra endå bara jag slipper ha katten i ansiktet för mycke. Hundar känner jag dock inte av alls..men katt allergin är MYCKE värre..
    Vill verkligen inte att den ska bestå...
  • Busis 1

Jag är superallergisk nu under min graviditet, har haft väldigt lite sympton de senaste åren men nu har det varit katastrof.
    Håller med om att Lomudal är blaj, hjälper inte ett jota, slösa inte pengar på det.
    Jag har istället tagit Rhinocort nässpray och Livostin ögondroppar de är godkända att ta när man är gravid men absolut inte några av tabletterna, jag fick mycket god hjälp av apotekspersonalen som slog i sitt dataregister.
    Det har hjälpt mig i alla fall så testa och se om det funkar.

• Ruda

Jag är också allergiker, och jobbar även inom vården (SSK). Min allergi blev mkt värre när jag var gravid, trots att en del säger att de blir bättre. Detta är nog väldigt individuellt!
    Vi fick göra oss av med både hund och katter, men har nu provat oss fram till en hundras jag tål!

Det enda jag kan råda dig till är att gå in på www.fass.se och söka på dina mediciner, där kan man se vad som är ok att äta och inte när man är gravid. Är du fortfarande osäker efter det, så prata med din BM och få remiss till läkare.

Lycka till!

• ChristineK

Min mamma och syster var inte allergiska innan, mamma och pappa fick lämna bort hunden och min syster fick ge bort sina katter. På mamma har det hållt i sig i 27 år(än så länge) och min syster 10 år. Min svägerska har varit dålig i 2 år.

• Tirre

Jag tar Tavegyl nu när jag är gravid... men man blir ju så trött av dem, annars hjälper de ganska bra faktiskt, om jag tar ett par stycken... men de är ju receptbelagda och de enda man kan ta när man är gravid enligt de läkare jag träffat.

Ögondroppar är det värre med.. Lomuldal hjälper ju inte...

Nässpray har jag provat både Lomudal, livostin och Rhinocort..de funkar hyfsat...

Astmaspary, bricanyl kan man ta som vanligt har min läkare sagt...

Så det är väl mest tabletter och ögondroppar som det är problem med!

*** Bella 070201 & Gabriel 031122 *** BF 12/10
  • sugarbabe

Jag är oxå en gravid allergiker. Vet inte om jag kan säga att jag har blivit sämre under graviditeten. Jag har fortsatt med mina mediciner: Zyrlex, nasonex & pulmicort efter att ha rådfrågat min läkare. Det ska enligt henne samt min läkare på Spec.MVC inte vara någon fara. Det är större fara för barnet om jag blir sjuk.

Lycka till!

• MiHi

Jag har också fått värre symtom på min allergi nu när jag är gravid, min bm sa att man kan äta alla allergimedeciner på apoteket så jag ska köpa tabletter och prova för lomodal nässpray funkar inte.

• Myzteria26

Det kan både bli bättre eller mycket sämre under graviditeten.

Svar på tråden Försämrad allergi under graviditet?