• Anonym (undrar)

Hur ofta är det "normalt" att dricka alkohol?

Min pojkvän dricker alkohol ganska ofta. Inte så att han blir jättefull eller så, men påverkad. Det händer väl inte varje dag, men flera dagar i veckan. Han säger att han behöver det för att slappna av och det kan jag förstå. Jag är bara orolig att han ska fara illa och fastna i ett beroende. Vet inte om jag gör en höna av en fjäder?

• Svar på tråden Hur ofta är det "normalt" att dricka alkohol?
  • Anonym

då är han nog redan i ett beroende om han inte kan slappa av på något annat sätt..

• Intelligenti pauca
    Anonym (undrar) skrev 2008-07-03 10:39:32 följande:
    Min pojkvän dricker alkohol ganska ofta. Inte så att han blir jättefull eller så, men påverkad. Det händer väl inte varje dag, men flera dagar i veckan. Han säger att han behöver det för att slappna av och det kan jag förstå. Jag är bara orolig att han ska fara illa och fastna i ett beroende. Vet inte om jag gör en höna av en fjäder?
    Han har i mina ögon redan fastnat i fällan.
    För den som är intelligent räcker det med få ord
  • Anonym (undrar)
    Svar på #2
    Då jag försiktigt frågade om han verkligen måste dricka alkohol för att slappna av blev han så förbannad. Kanske för att han innerst inne vet att det är ett problem eller? Han sa att han inte behöver det för att slappna av men att det "hjälper till". Vet inte vad jag ska göra... Är bara orolig och vill honom väl!!
  • Intelligenti pauca
    Anonym (undrar) skrev 2008-07-03 10:48:18 följande:
    Svar på #2Då jag försiktigt frågade om han verkligen måste dricka alkohol för att slappna av blev han så förbannad. Kanske för att han innerst inne vet att det är ett problem eller? Han sa att han inte behöver det för att slappna av men att det "hjälper till". Vet inte vad jag ska göra... Är bara orolig och vill honom väl!!
    Se till att han får hjälp.i tid.
  • PrettyGirl

Intelligenti pauca skrev 2008-07-03 11:00:30 följande:

Se till att han får hjälp.i tid.
    Man kan absolut inte hjälpa en människa som inte vill bli hjälpt. Inser inte h*n att denna har problem är det faktiskt inte mkt att göra åt det. Om man påpekar att det är ett problem blir det oftast bara bråk, just pga att denna person inte vill inse.
  • Intelligenti pauca
    PrettyGirl skrev 2008-07-03 11:04:37 följande:
    Intelligenti pauca skrev 2008-07-03 11:00:30 följande: Man kan absolut inte hjälpa en människa som inte vill bli hjälpt. Inser inte h*n att denna har problem är det faktiskt inte mkt att göra åt det. Om man påpekar att det är ett problem blir det oftast bara bråk, just pga att denna person inte vill inse.
    Ja jag ser att du som jag har växt upp med en alkoholiserad anhörig
  • Anonym (undrar)

Det värsta är att han är fly förbannad och tycker att jag försöker "styra" hans liv. Blir så ledsen för jag älskar honom faktiskt och vill bara väl.
    Men nu skiter jag i det här. Tänker inte lägga mig i mer...
    Tack för alla svar! Ni får mig iallafall att känna att jag inte är HELT tokig...

• Anonym (hanna)

Ts vi är nog i lite samma sits.
    Men jag tror att min bara dricker fredag och lördag..
    Om jag säger något någon gång typ ska du dricka idag oxå så blir han vansinning.
    Och säger att jag inte behandlar honom som en vuxen människa.
    Jag har bestämt mig för att knipa för nu. Men om han börjar dricka på vardagarna så får jag ta tag i det.

• Anonym (blåögda)

jag hoppas att TS och hanna inser att killarna har alkoholproblem.
    det är väl inte okej att dricka varje fredag och lördag och bli vansinnig om detta ifrågasätts? kul att ha barn med den snubben. nej då barn, nu är det helg, då är det okej att pappa är full, bara han inte är det på vardagar.

• Anonym

Flera gånger i veckan e inte normalt. Jag skulle säga någon gång i månaden. antingen om man är ut eller om man har middag hemma eller så. Men det där vardagsdrickande är rejält farligt.

Mina föräldrar är sk fina alkoholister och det var så det började för dom. Det var lite vin här å öl där, semestrarna varje dag osv. Många (nästan alla) jular förstörda osv.
    Var på din vakt.

• Myzteria26

Ordet normalt ligger ju i betraktarens ögon men ta en sup då och då är väl inte alkolism dricker man däremot varje dag/flera dagar i vecka eller till och med varje helg (helgalkis) så är det i mina ögon iaf något problem.

Jag dricker hmm 1 gång per år kanske om ens det så det är ju "normalt" för mig om du förstår vad jag menar.

• susst6

Det beror helt på hur man handskas med alkoholen, man behöver inte vara alkoholist för att man dricker varje dag. Då skulle ju halva befolkningen i medelländerna vara alkoholister.

De frågor som jag tycker man bör ställa sig är: Blir personen full? Måste man ställa in planerade utflykter för att personen inte kan köra? Blir familjen i övrigt påverkad av personens alkoholvanor? Ändrar personen personlighet?

• PrettyGirl

Intelligenti pauca skrev 2008-07-03 12:00:15 följande:

Ja jag ser att du som jag har växt upp med en alkoholiserad anhörig
    Ja, tyvärr....:(
  • PrettyGirl

Anonym (undrar) skrev 2008-07-03 15:49:58 följande:

Det värsta är att han är fly förbannad och tycker att jag försöker "styra" hans liv. Blir så ledsen för jag älskar honom faktiskt och vill bara väl.Men nu skiter jag i det här. Tänker inte lägga mig i mer...Tack för alla svar! Ni får mig iallafall att känna att jag inte är HELT tokig...
    Han blir arg ja, ngnstans inom honom tror jag han vet att han inte borde dricka, och att han har problem med alkoholen. Men vill inte erkänna det för sig själv, först och främst och absolut inte dig... Det du kan göra är väl att ta ställning. Hur vill du leva och ha det fortsvis? Han kommer med all säkerhet forts dricka såhär, kommer du orka med det? Förmodligen kommer det att eskalera oxå. Jag vet att man som anhörig får ställa upp på allt möjligt för att den som dricker ska få allt att gå ihop, vad det än må vara. Det som är värst som anhörig/partner är lögnerna och oron. När ska han dricka och bete sig nästa gång, vad kommer att hända då, kommer han göra illa sig/mig osv osv...

Al-anon har en en hemsida du kan gå in på. www.al-anon.se där du kan läsa lite mer.
  • Anonym (undrar)
    PrettyGirl skrev 2008-07-03 11:04:37 följande:
    Intelligenti pauca skrev 2008-07-03 11:00:30 följande:
    Man kan absolut inte hjälpa en människa som inte vill bli hjälpt. Inser inte h*n att denna har problem är det faktiskt inte mkt att göra åt det. Om man påpekar att det är ett problem blir det oftast bara bråk, just pga att denna person inte vill inse.
    [/citat]

Anonym (hanna) skrev 2008-07-03 15:52:56 följande:
    [citat]
    Ts vi är nog i lite samma sits.Men jag tror att min bara dricker fredag och lördag..Om jag säger något någon gång typ ska du dricka idag oxå så blir han vansinning.Och säger att jag inte behandlar honom som en vuxen människa.Jag har bestämt mig för att knipa för nu. Men om han börjar dricka på vardagarna så får jag ta tag i det.
    Nej det är ju tyvärr så att det är VÄLDIGT svårt att hjälpa nån som inte själv tycker eller vågar inse att h*n har problem. Och som du skriver Hanna, det där med att man får höra att man inte behandlar honom som en vuxen känner jag igen. Och att de blir arga beror nog på att de egentligen innerst inne vet att beteendet inte är helt sunt om man säger så. Om de verkligen tyckte att det var lugnt skulle de knappast ta åt sig så, eller hur....!!
    Han blir iofs aldrig otrevlig på något sätt när han dricker - aldrig nånsin!! - men jag blir ändå så fruktansvärt illa till mods. Tycker synd om honom och vill hjälpa men hur???
    Man är ju liksom helt maktlös känns det som och oj vad jag hatar den känslan !! USCH
  • Anonym

Han är redan i ett beroende. solklart

• Anonym

Beroende eller alkoholist?
    Nej så lätt är man inte det.

Jag har bott under några år i spanien,och där dricks det ständigt.Där njuter folk varje dag av en eller några iskalla öl,där går man ut efter jobbet titt som tätt och där blir man inte full så.Och man går ut måndag som lördag.
    Alkohol är inget konstigt där,där dricker man ganska ofta men i lagom eller liten dos.

Den vanan drog jag med mig till sverige.
    Men på vintrarna är det rätt dött.Då dricker jag väldigt sällan.
    Men vår och sommar,då vaknar landet och då blir det plötsligt acetabelt att dricka nån eller några öl på helgerna.

Jag tar gärna ett glas öl 1-4 kvällar i veckan,eller två glas.
    Ibland blir det 7 dagar i veckan,ibland inget på 1 månad.

Mina vänner har bott utomlands väldigt mycket ochså (spanien,turkiet) och de har oxå ändrat inställning.Bara sverige nästan påstår att man är alkoholist för att man gillar öl eller för att man tar en stark öl till maten.

• Anonym (blåögda)

att gilla öl eller ta en starköl till maten är ju inte frågan här, och knappast ett problem för de flesta. även om det periodvis är varenda dag i veckan.

men att dricka för att man behöver det för att slappna av och dessutom blir aggresiv när det ifrågasätts - då har man inte ett sunt förhållande till alkohol.

Svar på tråden Hur ofta är det "normalt" att dricka alkohol?