• ming

Hur får man bort fotsvettlukt från skor som inte går att tvätta?

Jag vet att det finns en massa folk på FL som sitter på bra lösningar på detta problem.
    Hur får man bort fotsvettlukt från skor som inte går att tvätta (iaf inte i tvättmaskin)?
    Skorna är alltså inte av tyg, och jag har gått med dem utan strumpor i (man kan ju inte använda strumpor i pumps ).
    Hjälp hjälp, jag vet att någon vet hur jag ska göra!

• Svar på tråden Hur får man bort fotsvettlukt från skor som inte går att tvätta?
  • Pysselgalningen

Det brukar hjälpa att frysa ner dom (så gör jag med sambons monstertofflor och arbetsskor) annars finns det olika sprayer som tar bort obehaglig doft.

• Imox

har hört nått om att ha i frysen över natten men har inte brövat själv..

• ming

Åh i frysen!! Det ska jag genast prova! Tack, ni är änglar!

Om någon har något annat tips skadar det ju iofs inte! Värt att prova allt!

• Mosaik

febrice(stavning?) heter en spray som e bra.. min mamma lägger alltid tenniskor o sånt i en hink med vatten och klorin, då blir de som nya men frågan e om kanske färgen försvinner o man har färgade skor och otur

• ming
    William o Ronjas mamma skrev 2008-07-03 10:49:42 följande:
    febrice(stavning?) heter en spray som e bra.. min mamma lägger alltid tenniskor o sånt i en hink med vatten och klorin, då blir de som nya men frågan e om kanske färgen försvinner o man har färgade skor och otur
    Jag har ett par vita tennisskor som har blivit smutsiga av vägdamm, och jag har inte velat borsta dem med någon borste i vatten eftersom jag var rädd att gnida in smutsen, men jag ska nog prova att bara lägga dem i en hink så som din mamma gör. Det borde nog funka!

Jag har btw lagt in mina första skor i frysen, de som var äckligast (eller mest använda då). Räcka ut tungan De får ligga i över natten så får jag hoppas att lukten är borta sen!
  • tjötas

I fortsättningen kan du använda fotdeo också, finns som kräm och spray och hjälper i alla fall en del mot lukten (så behöver man inte vara så rädd för att sparka av sig skorna heller...)

• tyla

har lagt in mina i frysen nu.. väntar med spänning.
    undrar om inte läder kanske spricker iofs?
    men det får det vara värt, i vetenskapens namn..

• ming

Men om man fryser skorna och sedan tar ut dem, kommer inte bakterierna som orsakar svettlukten att vakna igen? Alltså att de bara går i dvala under frystiden? Eller dör de verkligen?
    Jag provade med ett par skor och jag tyckte att det blev lite bättre, men sen vet jag inte om
    de började lukta igen eller om det bara var nytt fotsvett. Fundersam

• hallonvaniljte

Hej

Min kille hällde kanel i sina och det funkade enligt honom konon. Funkar kanske inte på vita skor??:-P Men det var tipset han fick på skoaffären, det eller köpa en kanelsula.

Annars inga iddéer...

Kram

Svar på tråden Hur får man bort fotsvettlukt från skor som inte går att tvätta?