• Längtandsfull

Fukt i bottenplattan... vad kan man inreda med då?

På besiktningen så upptäcktes fukt i gölvet i källaren.
    Besiktningsmannen sa då att man inte kan inreda där för att bo...
     Men  kan man kakla och lägga klinkers där även om det är fuktigt?
    Vi skulle vilja ha ett stort badrum där och kanske en bastu....+Tvättstuga.

• Svar på tråden Fukt i bottenplattan... vad kan man inreda med då?
  • bambigirl

Efter vad jag läst och hört kan man inte ha ett tätskikt där det är så fuktigt, för då stänger man ju in fukten. Sök på www.byggahus.se, där är folok otroligt kunniga!

• Miffomorsan

Om det inte ska vara våtrum går det bra att lägga klinkers, det är nog det enda alternativet till golvet då det i alla fall släpper igenom fukten. Så som tvättstuga funkar det ju alldeles utmärkt skulle jag tro.

• bambigirl

Alltså under kakel/klinker i badrum har man oftast tätskikt, som är helt tätt och inte släpper igenom fukt. Vet inte om det finns någon klausul om att det inte behöver finnas i källare. Reglerna finns på byggkeramikrådets hemsida.

Enklast är väl egentligen att ringa till nån badrumsrenoverings-firma och fråga. De har ju koll på reglerna. På byggkermikrådets hemsida tror jag att det finns en lista över vilka företag som är behöriga.

• Miffomorsan
    Längtandsfull skrev 2008-07-03 12:40:58 följande:
    Super Puma : funkar det inte med badrum med badkar dusch och möjligtvis en bastu?
    Jag tror att det tätskiktet som skrivs om innan spärrar fukten under klinkers och det är nog inte så bra med tanke på mögel och annat...
    Jag vet att jag såg ett program på tv där de i alla fall rekommenderade klinkers som golvbeläggning i källare som var fuktskadat - att lägga på en plastmatta skulle inte vara okej då golvet/bottenplattan inte fick "andas" så det är nog bäst att du kollar reglerna för badrum/dusch först då jag tror att de ska ha tätskiktet oavsett var i huset man sätter ett våtrum...
  • Nattuggla72

Ingen försäkring gäller för ett badrum/bastu som inte har tätskikt oavsett i vilket våningsplan. Det är krav på att jobbet ska vara fackmannamässigt utfört, så är du inte väldigt proffsig så ska du inte ge dig på det själv. Lägga ett tätskikt på en redan fuktskadad yta är det sista man ska göra. Klinker kan du lägga om det inte ska vara våtrum, men då är ju grundproblemet inte löst. Tätskikt är ett helt vattentätt skikt av tex plastmatta som ska finnas under ytskiktet (kakel, klinker eller våtrumstapet) i ett våtrum.

• zaaga

Min mor och far har samma problem i sitt hus- i källaren där de har tvättstuga och duschkabin. De tog dit anticimex för att kolla fukten och rådgjorde med Anticimex samt föräkringsbolaget.
    Klara besked från båda:
    Lägg klinker, direkt på golvet. UTAN tätskikt. Då kommer golvet att må mycket, mycket bättre. Lägger du tätskikt (som man i normala fall absolut måste) på ett golv som är fuktigt så drar fukten upp i väggarna istället= ännu värre.

Så: Ja, enligt anticimex och försäkrings-gubbar går det alldeles utmärkt att lägga klinkers på ett golv med fukt i sig. Så länge man hoppar över tätskiktet. Klinker andas, alltså kan golvets andas och du undviker att fukten sticker upp i väggarna.

• Barbabok

Klinkers går bra precis som andra sagt. Som badrum, nej. Badrum kräver fuktspärr och då "ber" ni om fuktskador och mögel. Lägger ni klinkers och duschar läcker ju vattnet igenom. Blir som att spola vatten på golvet och lämna det så. Möglar.
    Att det inte bör användas som boyta gäller även badrum. Vad som krävs är att ni dränerar och sen lägger ett golv avsett för just källare typ ett sånt med luftspalt under där fukten har nånstans att ta vägen. Där golvet inte blir blött går det att lägga bara klinkers såklart.

Vårt nyköpta hus har lätt fukt i källaren och vi har pågående dränering, därför vet jag detta (enl. bes.man fr. Anticimex). Besiktningsmannen sa samma till oss, inte boyta innan dränering, som tvättstuga hade det varit ok.
    I källare målas väggar gärna med  silicatfärg då tapeter inte fungerar vidare bra. Kakla går förstås.

Jag är med parvel
  • Längtandsfull

Jo jag tänkte på det.. kan man inte lägga klinkers överallt... och ha badrum bastu och tvättstuga men att duschen är en kabin istället för att vattnet kommer rakt på golvet?

Då kommer det ju inte vatten på golvet någonstans... Eller tänker jag galet nu?

• bambigirl

På ett sätt: Ja, det går säkert.

På ett annat sätt: Om det blir en fuktskada när ni gjort så får ni inte en krona av försäkringsbolaget och det kan bli DYRT.

Svar på tråden Fukt i bottenplattan... vad kan man inreda med då?