• Thegran

matkostnader...

satt och räknade lite, och kom fram till att vi lägger ut alldeles för mycket på mat varje månad!
    Än så länge är det inget problem, men det är trist att bara äta upp pengarna så nu har vi bestämt oss för att göra matlista och handla efter den och sen inte småhandla hela tiden som vi gör nu. och dra in lite på utemat!

Ni som gör såhär, handlar ni för en el två veckor i taget?
    tänker att en vecka kanske är bäst, då kan man köpa alla färskvaror också. för två veckor håller sig ju inte allt.

• Svar på tråden matkostnader...
  • Diorlover

handla aldrig på tom mage och håll er alltid till listan.. hehe
    vi handlar med väldigt dåligt. men man ska köpa basvaror först. det som håller längst därefter köpa det man behöver till.

• Thegran
    Svar på #1
    Diorlover skrev 2008-07-03 11:33:23 följande:
    handla aldrig på tom mage och håll er alltid till listan.. hehevi handlar med väldigt dåligt. men man ska köpa basvaror först. det som håller längst därefter köpa det man behöver till.
    ja, handla på tom mage har du rätt i att man inte ska göra...då vill man ju ha precis allt man ser!
    känns lite roligt att strukturera upp med matlista, då slipper man det eviga funderandet på vad man ska äta också...
  • vänat

Jag försöker stor handla alla torrvaror,pasta,potais,frys varaor & kött etc en gång per månd.

Sen kompliterar jag med mjölk och färska grönsaker frukt en gång per vecka.

Tycker de är ett system som funak bra för mig ailla fall vissa veckr är de mara mölk som jag behöver komplitera med.

Sen försöker jag låat bli att räcka in ev kläder,böcker eler grejor till hemet i matkonto även om jag i bland handlar sådant också när jag stor hanldra för de hör ju inte till mat konto även om man hanldat på ex vi sica maxi coop forum eler likande..

• vänat

En sak till försöker att att handla etc vis köttfärs flesk file och likande om de hart ett bra pris. samt handlar frukt och grönt efter säng vilket hjälper ekomni en bra bit å väg de med.

• Thegran

vi har funderat lite på att föra över pengar till ett ica kort varje månad till just mat, men ibland handlar vi tex på willys, så det är nog ingen bra idé...ska försöka handla på willys oftare, för det skiljer ju faktiskt en del i pris...

tack för tipsen!
    fler som kör med matlista?

• Thegran
    Svar på #4
    vänat skrev 2008-07-03 11:41:00 följande:
    En sak till försöker att att handla etc vis köttfärs flesk file och likande om de hart ett bra pris. samt handlar frukt och grönt efter säng vilket hjälper ekomni en bra bit å väg de med.
    japp, det gör vi ofta redan nu. Köper på oss kött och sådant när det är bra pris.
    frukt och grönt köper vi dock inte säsongsbetonat, och det är jag tveksam till om vi kommer göra framöver också, även om det är ett bra tips. Jag är sån som får tvinga i mig frukt och grönt, och då köper jag sådant jag vet att jag får i mig och äter upp...
  • Sotardotter

Vi handlar för en vecka i taget. Jag letar upp lite roliga recept och skriver listan utifrån dem. Det är ju även ett bra sätt att få lite variation i vardagsmaten Oerhört skönt att slippa fundera varje dag på vad man ska äta!

När man ändå är och handlar efter listan så kan man ju passa på att köpa sådant det är extra bra pris på och ha i frysen.

Vi har ganska nyligen börjat med det här, men det funkar väldigt bra och jag är väldigt nöjd.

• Diorlover

kan ju vara bra å tänka på att de rester som blir över kan ni använda till lunch dagen efter. som köttfärssås kan ni göra tacopaj eller köttfärspaj eller mini pizzor. blir det kyckling över brukar vi ha det tills sallad/ pasta sallad osv.

• Thegran
    Svar på #8
    Diorlover skrev 2008-07-03 11:47:33 följande:
    kan ju vara bra å tänka på att de rester som blir över kan ni använda till lunch dagen efter. som köttfärssås kan ni göra tacopaj eller köttfärspaj eller mini pizzor. blir det kyckling över brukar vi ha det tills sallad/ pasta sallad osv.
    sambon har matlåda med sig varje dag, så resterna går alltid åt :)
  • Thegran
    Svar på #7
    Sotardotter skrev 2008-07-03 11:46:41 följande:
    Vi handlar för en vecka i taget. Jag letar upp lite roliga recept och skriver listan utifrån dem. Det är ju även ett bra sätt att få lite variation i vardagsmaten Oerhört skönt att slippa fundera varje dag på vad man ska äta! När man ändå är och handlar efter listan så kan man ju passa på att köpa sådant det är extra bra pris på och ha i frysen.Vi har ganska nyligen börjat med det här, men det funkar väldigt bra och jag är väldigt nöjd.
    ja, ofta blir det ju så att man äter det "gammla vanliga", så listan är ju som du skrev bra för variationen också!
Svar på tråden matkostnader...