• Lindisen81

Ikea kök, tråd nr 2

Här kan vi fortsätta prata Ikea kök!

Tråd nr 1 hittar ni här; www.familjeliv.se/Forum-5-87/m31681973.html

Direktlänk till ikea; www.ikea.se

Några bra tips som kommit in är dessa;
    beställ bänkskiva från tex k-rauta eller Bauhaus, samt diskho+bänk+blandare. Det sägs att Ikea´s diskho tappar glansen och att bänkskivorna är onödigt dyra.

Om man ska ha laminatskivor, ek, sten osv råder delade åsikter om, gäller nog att tänka med hjärtat där =)

Lycka till alla Ikea-kök byggare. Länka gärna till bilder!

För att se lite om hur det går för oss, så kika i min blogg! www.lindisen81.blogspot.com
    till vänster klickar du på rubriken Kök, eller lägenhet, så kommer text och bild upp!

• Svar på tråden Ikea kök, tråd nr 2
  • Lindisen81

juni07; vi har oxå sågar bänkskivorna snett i hörnet, blev riktigt bra.

nu är vårat kök i stort sett klart! ca fem dagars intensivt arbete, ca 10-19 med matpaus. massor av småsaker kvar att fixa men vi kan äntligen laga mat!!

• Längtandsfull

vi har nyligen köpt hus.. flyttar in om ca 3 månader..

Vi har på sikt tänkt att beställa ikea kök... och skulle gärna vilja veta allt

Ni som har ikea kök vad betalade ni? Var det svårt att montera?

• Linnika
    Längtandsfull skrev 2008-07-03 12:49:03 följande:
    vi har nyligen köpt hus.. flyttar in om ca 3 månader..Vi har på sikt tänkt att beställa ikea kök... och skulle gärna vilja veta allt Ni som har ikea kök vad betalade ni? Var det svårt att montera?
    Jag har ingen Ikea kök men ja kan säga att dom är väldigt lätta att skruva ihop..
    Svåraste är bänkskåpet som man ska ha i hörnet..
    De kan va lite tjorvigt, men alla ikea köksskåp går att skruva ihop även om man är helt själv.
    ღ Pojkvännen ღ
  • Linnika
    Svar på #3

Glömde skriva att jag har jobbat där dom tillverkar ikeas kökskåp, de är alltså därför ja vet de där. Vi skruvade ihop skåp när vi gjorde stickprov på dom olika beställningarna.

ღ Pojkvännen ღ
  • Lindisen81

jag som nyligen monterat ikea kök kan ju berätta hur det varit för oss =) alla skåp är lätta att montera (även hörnskåp) i stort sett monterar man alla skåp på samma sätt. Vi monterade alla skåp innan vi rev köket, det gäller att ha plats att förvara då det tar plats! Att montera va oxå enkelt. vårat problem va mer att väggarna är något snea (väldigt vanligt) samt att elen va lite trixig. det tog ca fyra-fem dagar att få in alla skåp, luckor spis mm. småfix kvar nu. för att få dit alla beslag köper ni en mall för att få dem jämna. alla täcksidor mm som ikea försöker "lura" på er klarar ni er nog utan... vi ska lämna tillbaka en hel del som inte kommit till användning. vårat kök inkl spis micro o fläkt har gått på ca 40.000 sedan tillkommer massa smågrejer som kakel bänkskivor blandare diskho...

• Längtandsfull
    Lindisen81: så bra att allt är så enkelt... vilket kök köpte ni? Har ni stort kök?

Hadde varit kul att veta vad ungefär vår kök skulle gå på..
    Är det någon som har lite koll på vad olika storlekar på kök kostar så gå gärna in i mitt galleri "vårt hus" där ligger 2 st bilder på vårt kök. En bild från varje håll... Vi har ett litet kök...

Hadde varit bra att ha lite koll...
  • Lindisen81
    Längtandsfull skrev 2008-07-03 17:24:50 följande:
    Lindisen81: så bra att allt är så enkelt... vilket kök köpte ni? Har ni stort kök?Hadde varit kul att veta vad ungefär vår kök skulle gå på..Är det någon som har lite koll på vad olika storlekar på kök kostar så gå gärna in i mitt galleri "vårt hus" där ligger 2 st bilder på vårt kök. En bild från varje håll... Vi har ett litet kök...Hadde varit bra att ha lite koll...
    vi har ett litet kök, uppdelat på köksdel/matdel. det är köksdelen vi gjort om. vi har ståt luckorna med Lindsdal handtag. du kan testa att bygga ditt kök med ikeas köksverktyg. Lite knepigt men enkelt när man hajjar. där kan du sedan fylla i vilka luckor och allt du vill ha och sedan se en prislista
  • Längtandsfull
    Lindisen81: Eftersom att vi inte ha flyttat in än så har jag inte några mått på köket så tyvärr så kan jag inte rita upp köet på ikeas sida..
  • Novatjejen

Finns det någon som har en bra lösning på hur/om man kan ha diskmaskin, ugn o micro ovanpå varandra? (i högskåp alltså)

• Myriz
    Längtandsfull skrev 2008-07-03 21:58:00 följande:
    Lindisen81: Eftersom att vi inte ha flyttat in än så har jag inte några mått på köket så tyvärr så kan jag inte rita upp köet på ikeas sida..
    Om du har en bild på det "gamla" köket så ser du hur många skåp det är. Du ser nog vad det är för mått med (ca i alla fall) så kan du räkna på samma antal tex. Sen kanske det räcker med att byta luckor och/eller handtag, kakel eller bänkskiva eller så för att få ett helt nytt kök? Det är svårt att svara på vad det kostar för er, beror ju helt på vad ni väljer osv.
Svar på tråden Ikea kök, tråd nr 2