• maica75

Hur ofta får man hjälpa bebis att bajsa med en termometer?

Min son har inte hård i magen, bajsen är väldigt löst, men han måste ta i och krysta för att få ut bajsen. Ibland anstränger han sig mycket men det händer nästan inget. Jag har hjälpt honom att få ut bajsen med en termometer och undrar hur ofta får man göra det utan att skada hans anal?

• Svar på tråden Hur ofta får man hjälpa bebis att bajsa med en termometer?
  • Ms Diamond

Bara vid nödfall annars kan ringmuskeln påverkas och han kan få problem senare.

• Kina79

Detta ska du helst inte göra alls!! Det kan som sagt skada ringmuskeln så att barnet kan få svårt att hålla avföring resten av livet. Det finns så många andra alternativ, ta kontakt med sjukvårdsrådgivningen, din läkare eller BVC så får du andra tips och råd.

• sussie89

Jag va tvnungen att hjälpa min tjej var 3:dje dag sen hon var 5 veckor tills 4 månader (några undantagsdagar fanns) då vi började med messmör..
    Nu bajsar hon mer ellr minre varje dag med hjälp av messsmör!!
    Hur gammal e han ?? mitt tips är MESSMÖR!!

Jag fick råd att ta termometern av BVC!!

~~Älskar min Stefan och vår Linnéa!~~
  • Ms Diamond

Verkar han inte ha ont så är det ingen fara, de krystar ofta utan att det kommer något men då kommer det efter senare istället. Verkar han ha ont så kontakta BVC istället.

• Ms Diamond
    sussie89 skrev 2008-07-03 13:26:53 följande:
    Jag fick råd att ta termometern av BVC!!
    På barnsjukhuset sa de att man bara ska göra det vid nödfall då de är hårda i magen och det är ju inte Ts bebis.
  • ellen81

Tror inte du behöver använda termometer alls. Är väl inget fel att krysta för att kunna bajsa? Ser du att han gör det så sätt honom över toaletten så blir det naturlig "bajs-ställning".

• Saffris

Det är så olika hur mycket bebisar bajsar. Så länge de inte har onti magen, kramper osv är det ingen fara om de inte bajsar på en vecka enl min bvc. Tyvärr har min dotter har väldiga svårigheter med att bajsa. Håller på med utredning på sjukhuset pga detta då hon också har mycket magsmärtor. Läkarna säger att varken ringmuskeln eller tarmen tar skada av att hjälpa henne att bajsa, vilket vi gör upp till fyra gånger per dag. Vi använder en tarmsond för att tömma hennes mage när hon behöver, men har även använt termometer.

• Galadriel

Jag upptäckte att min pojke (som numera är 11 v) kunde bajsa mycket lättare när jag lade honom i mitt lutande knä (med hans fötter mot min mage). Det kunde i början ta upp emot 10 minuter, men nu sker det nästan direkt. Om han ligger plant på rygg i sängen, så verkar det omöjligt för honom. De små benen står som pinnar rätt ut, armarna tätt intill kroppen och illröd i ansiktet....men ingen utdelning! Funkar numera även med babysittern (har en babybjörn i sovläget).

• 08Mars

Vår barnläkare sa att det inte är farligt att hjälpa barnet med termometer. Jag gjorde det tidigare då vår dotter behövde hjälp. Hon är nu 3mån och sköter det själv. JAg håller med Galadriel om att bästa ställningen är då jag ligger på rygg med böjda ben och hon sitter med mina ben som ryggstöd.

Svar på tråden Hur ofta får man hjälpa bebis att bajsa med en termometer?