PiOmiO skrev 2013-04-27 20:52:10 följande:
Jag har också hört att frysta spermier lever kortare, men minns inte hur länge de "beräknas" leva i väntan på ägget.
Vi gjorde insemination i måndags, lite sjukt faktiskt för jag vad på CD 58 och hade gett upp hoppet. Åt pergotime dubbeldos i början av cykeln vilket jag TROR fick min cykel att bli lite crazy. MEN jag förde tempkurva och när tempen höjde sig från 36,1-36,4 tog jag ett ÄL test för "skojskull" Det visade sig vara nog positivt. Så vi kastade oss i bilen och åkte till Danmark.
Nu mår jag illa, och har kolsyreliknande känsla i livmoder har jag haft sedan i onsdags. Är säker på att jag är gravid, men har inte testat ännu... ska tjuvtesta på måndag, men riktiga testdagen är inte förrän 6/5
En sak till, när vi gjorde VUL på kliniken mättes ägget till 20,7mm och slemhinnan 10mm. Barnmorskan sa även att äggen var ganska ovalt, och de såg jag ju själv på skärmen...trodde först att hon skulle säga att det var en cysta, men det var det ju inte. Däremot förklarade hon att äggblåsan blir något oval strax innan den ska släppa (vilket jag inte visste innan)..
Enligt min barnborska på sahlgrenska så lever spermierna i flera dagar, har för mig att hon sa att dem kan leva i 4 dagar