• Svinto

Vad gör en fadder??

Jag har fått äran att vara fadder till en kompis dotter. Känns som något väldigt stort för mig och jag känner mig så ärad!

Frågan är bara vad som krävs av en fadder?
    Är ni faddrar- vad gör ni för ert gudbarn (heter det så?)
    Ni som har fadder till ert barn- vad förväntar ni er av en fadder?

Vi har mannens bror som fadder till vårt barn. Har inte krävt något av honom o han har inte gjort något heller för vår tjej. Vi har väl inte den bästa relationen heller...

Tyvärr är jag bortrest just den dag då dopet är (attans också att hon inte kunde fråga mig först , är SÅ ledsen över detta ). Har det någon betydelse att jag inte kan vara med i kyrkan? Hon har fösökt att ändra tiden men nu under sommaren är det tydligen högsäsong för präst o kyrka...

• Svar på tråden Vad gör en fadder??
  • Flickan Gud Glömde

Fadderns rollHistoriskt

Redan 200 år e Kr nämns faddrar i samband med dopet.
    Från början handlade det om att faddern skulle vara ett stöd i den döptes fortsatta liv som kristen. När dop av barn blev det vanligaste var det faddrarna som bar barnet till dopet och
    tog ansvar för barnets kristna fostran. Senare kom faddrarna också att få en social uppgift, som de vuxna som skulle ta hand om barnet om något hände föräldrarna.

Idag

Att bli utsedd till fadder eller gudmor/gudfar är ett förtroende-
    uppdrag som barnets föräldrar ger till släktingar eller vänner. Uppdraget handlar om att vara en vuxen vän till barnet som finns till hands med stöd och uppmuntran. En uppgift för faddern är också att berätta för barnet om dopet – att Gud finns med i barnets liv. En gudmor/gudfar ska själv vara döpt. Gudmor/ gudfar bär ofta fram barnet till dopet och det är också vanligt att de medverkar med exempelvis ljuständning eller textläsning.

http://www.svenskakyrkan.se/farsta/dop_fadder.asp

Använd google.se
  • Svinto

Tack för det Mrs Vasic.

Detdär med att lära ut den kristna tron är jag väldigt dålig med men det andra kan jag väl försöka göra
    Shit att jag inte kan vara med på dopet. Jag hade så gärna velat bära fram den lillaGråter

• lola1983

En fråga.,. måste en fadder verkligen vara döpt??

Hugo 060807 & Hannes 080510
  • 10000volt

Vi ska ha namngivning just för att vi inte är kristna själva, och vill ha en namngivningscermoni istället för det kristna dopet. Då skulle det känns väldigt fel att lägga på våra faddrar att förmedla med kristna tron till vår dotter, när det är just därför vi valt bort dopet.

Men, jag har precis knåpat i hop ett fadderbrev till våra faddrar som jag tänker läsa upp och ge till dem under namngivningen. Där står det var VI förväntar oss av dem som faddrar. Föräldrarna till ditt fadderbarn borde kunna göra samma sak, tala om vad DE har tänkt sig att din roll ska vara. Det är ju som sagt väldigt individuellt vad man har tänkt sig..

Vårat fadderbrev ser ut såhär:
    "Vi har valt dig som en av två faddrar till Estridh. Vi tycker att du visat intresse och engagemang i hennes liv och vill därför ge dig rollen som fadder. I och med fadderskapet vill vi dela ansvar och kärlek med dig att alltid finnas där för henne, föregå med gott exempel och ställa upp för henne när hon som mest behöver det.

Vi hoppas och troratt du du ska bli en utmärkt förebild för Estridh och alltid ha en speciell roll i hennes liv!"

Det är vad vi förväntar oss av våra faddrar, men det är såklart helt individuellt. Fråga de som valt dig vad det förväntar sig av dig, vad de vill att din roll ska vara! De kan nog svara bäst :)

Svar på tråden Vad gör en fadder??