• Anonym

Fluanxol

Jag var till läkaren på vc igår p.g.a min panikångest m.m. Har tidigare ätit Seroxat/Paroxetin vilka fungerade bra mot mina besvär, men nu ville jag helst ha en annan sort p.g.a biverkningarna. Jag trodde att jag då skulle få något annat ssri-preparat utskrivet, men istället blev det Fluanxol, 0.5 mg morg. och lunch. Finns det någon som har erfarenhet av den? Biverkningar? Jag vet ingenting om den medicinen, men läkaren sa att den skulle ge effekt i princip på en gång och jag skulle få tillbaka "gnistan" och energin (orken). Tänkte börja med den imorgon bitti, men vet inte om jag vågar.. Tacksam för svar!

• Svar på tråden Fluanxol
  • Anonym

Ingen med erfarenhet av Fluanxol?

• Anonym (konstigt)

konstigt att han sa att du skulle få tillbaka orken med tanke på att trötthet är en av biverkningarna. jag äter ettannat antipsykotisk medicin och den blir jag ju definitivt inte pigg av. utan trött och dåsig och vet inte hur jag ska orka röra en fena.

• Anonym

Jag känner mig väldigt skeptisk till den här medicinen måste jag säga.. Hade nog hellre velat haft ett ssri-preparat, typ Zoloft eller Fontex ex. Först pratade läkaren om Anafranil (?), men då jag är rädd för viktuppgång så tyckte läkaren att jag skulle prova den här istället.. Det lät ju positivt att den ger effekt på en gång och att man får tillaka "gnistan" och orken att göra saker. Men om man dricker alkohol så skulle man bli väldigt trött.. Jag tror att läkaren kanske inte var så kompentent inom det här området? Men, men jag får väl ge medicinen en chans och prova och börja med den imorgon.

• Anonym

Vad heter medicinen som du tar? Har du också panikångest?

• Anonym

Ingen med erfarenhet av Fluanxol? Jag har inte vågat börja med den än då jag vet så lite om den, läkaren har jag heller inte fått tag på idag.. Ssri-preparat vet man ju faktiskt en hel del om, men inte den här psykofarmakan. Biverkningar, vanebildande (beroendeframkallande)? Jag har också tre barn att ta hand om, är lite rädd hur jag kommer att reagera på den.. Nå´n som har något råd att ge mig?

• Anonym (konstigt)

ne, jag har haft psykos så visst är det konstigt att du fått en sådan medicin. men de ska vara bra mot oro oxå den jag har och den har hjälpt mig lite på den fronten.

• Anonym (Bea)

Har fått Fluanxol mot ångest. Verkar inte vara vanligt att folk äter den när jag googlar. Någon som äter den och vet om den hjälper?

Svar på tråden Fluanxol