• Anonym (why!)

Mörk under ögonen, varför???

Min dotter är rätt mörk under ögonen, och jag fattar inte vad det beror på.

Mina föräldrar tror att det beror på att hon sover för lite, för det gör hon. Om hon har sovit bra så är hon oftast lite mindre mörk.

Varken jag eller hennes pappa är mörka under ögonen, annars sägs det ju att sånt är ärftligt.

Är rädd att hon alltid kommer ha det så...Nån som är eller har varit i liknande situation??

• Svar på tråden Mörk under ögonen, varför???
  • Anonym

Endel har tunnare hud än vanligt under ögonen,tillhör själv den sorten.Spelar ingen roll hur utvilad jag än är så försvinner det inte,är den enda i min släkt som har så.Ett alternativ iaf.

• Anonym (why!)

Anonym skrev 2008-07-03 18:22:33 följande:

Endel har tunnare hud än vanligt under ögonen,tillhör själv den sorten.Spelar ingen roll hur utvilad jag än är så försvinner det inte,är den enda i min släkt som har så.Ett alternativ iaf.
    Det var det svaret jag inte ville ha....då försvinner dte ju aldrig.
  • Anonym

Men det behöver ju inte vara så för din dotter utan kan såklart bero på något annat.Har du frågat läkare eller liknande någongång?

• bellanbus

Kan ha med polyper att göra, har hon polyp bak näsan så kan detta göra att när hon sover så får hon inte tillräckligt med luft.

Snarker hon?
    Har hon andningsuppehåll på nätterna?

Alternativt så är det så att vissa människor är trängre i näsgångarna och detta kan ge en blå/lilaaktig ton under ögonen.

Det kanske försvinner med åren, men det är inte säkert.

Jag och min syster har alltid varit blå under ögonen och är det fortfarande, det ökar dock när vi är trötta och sjuka.

Men vi har båda trånga bihålor.

Min dotter var också blå under ögonen och nästan svart då hon inte sovit ordentligt, men nu är hon opererad för stor polyp bak näsan plus halsmandlarna.

Hon snarkte som en hel karl innan och hade riktiga andningsuppehåll på nätterna.

Toys and flavours....tjoss
  • Anonym

Glömde ju,du skriver ju själv att hon sover för lite och att det blir bättre när hon sover mer så då beror det säkert på sömnen.
    Mina blev som sagt aldrig mindre av sömn när jag var liten heller.

• Anonym (why!)

bellanbus skrev 2008-07-03 18:29:28 följande:

Kan ha med polyper att göra, har hon polyp bak näsan så kan detta göra att när hon sover så får hon inte tillräckligt med luft.Snarker hon?Har hon andningsuppehåll på nätterna?Alternativt så är det så att vissa människor är trängre i näsgångarna och detta kan ge en blå/lilaaktig ton under ögonen.
    Det kanske försvinner med åren, men det är inte säkert.
    Jag och min syster har alltid varit blå under ögonen och är det fortfarande, det ökar dock när vi är trötta och sjuka.
    Men vi har båda trånga bihålor.
    Min dotter var också blå under ögonen och nästan svart då hon inte sovit ordentligt, men nu är hon opererad för stor polyp bak näsan plus halsmandlarna.
    Hon snarkte som en hel karl innan och hade riktiga andningsuppehåll på nätterna.
    Nja, inte snarkar, men ibland kan hon andas tungt.
    Inbland kan hon låta lite snorig på natten tex, men oftast kan hon andas genom näsan..
    Undra om bvc vet något om detta..kan dom se om hon har polyper?

Min mamma är operarerad för näspolyper två ggr, så vi har dte ju i släkten.
  • bellanbus
    Anonym (why!) skrev 2008-07-03 18:32:57 följande:
    bellanbus skrev 2008-07-03 18:29:28 följande: Nja, inte snarkar, men ibland kan hon andas tungt.Inbland kan hon låta lite snorig på natten tex, men oftast kan hon andas genom näsan..Undra om bvc vet något om detta..kan dom se om hon har polyper?Min mamma är operarerad för näspolyper två ggr, så vi har dte ju i släkten.

Inte alla behöver bli opererade för det, det är bara om det ställer till det med antingen andning och/eller att det orsakar återkommande mellanörs-inflammationer (vilket min dotter också hade) det samlas ju bakterier vid polypen som sedan kan gå ut i örongångarna.

Jag tycker du ska ringa öron-näsa-hals på ert sjukhus och boka en tid, hur gammal är din dotter om jag får fråga?

För när min dotter blev opererad för rör i öronen när hon var runt 2 så konstaterades det att hon hade näspolyp, men den läkaren ville inte ta den eftersom de kan växa bort.
    Men det har den aldrig gjort och läkaren som nu opererade bort den då hon var 6 år sa det att "det var en STOR polyp" det där...

Men som sagt, det är olika från person till person.

Dock värt att kolla upp för din del tycker jag!

Har man polyp så pratar man och låter lite nasalt hela tiden.

• Anonym (why!)

bellanbus skrev 2008-07-03 18:37:09 följande:

Inte alla behöver bli opererade för det, det är bara om det ställer till det med antingen andning och/eller att det orsakar återkommande mellanörs-inflammationer (vilket min dotter också hade) det samlas ju bakterier vid polypen som sedan kan gå ut i örongångarna.Jag tycker du ska ringa öron-näsa-hals på ert sjukhus och boka en tid, hur gammal är din dotter om jag får fråga?För när min dotter blev opererad för rör i öronen när hon var runt 2 så konstaterades det att hon hade näspolyp, men den läkaren ville inte ta den eftersom de kan växa bort.Men det har den aldrig gjort och läkaren som nu opererade bort den då hon var 6 år sa det att "det var en STOR polyp" det där...Men som sagt, det är olika från person till person.Dock värt att kolla upp för din del tycker jag!
    Har man polyp så pratar man och låter lite nasalt hela tiden.
    Min dotter är 13 månader, så hon pratar ju inte så mycket, man hör inget då iallafall.
    Jo, jag kan ju boka en tid så får dom kolla upp det iallafall.
  • bellanbus
    Anonym (why!) skrev 2008-07-03 18:44:11 följande:
    bellanbus skrev 2008-07-03 18:37:09 följande: Min dotter är 13 månader, så hon pratar ju inte så mycket, man hör inget då iallafall.Jo, jag kan ju boka en tid så får dom kolla upp det iallafall.
    Ja du, frågan är om de gör nåt då, men det kan ju vara bra att ha det under uppsikt och det kan vara en förklaring till det mörka under ögonen!

Men min dotter har blivit nästan helt "normal" under sina ögon nu, hon såg ibland riktigt sjuk ut...hehe
  • Jalapeno

barn har en körtel bakom näsan som kallas adenoiden. Det är den som tas bort när man säger att man tar bort polyper på barn ( det är alltså lite halvfel att säga så.)Vuxna har helt andra sorts polyper.

Förstorad adenoid ska man misstänka om ett barn snarkar, är trött eller går upp dåligt i vikt. BVC kan inte se den men de kan remittera till öronlkare som kan se den.

jag och ett av mina barn är mörka under ögonen och har alltid varit oavsett sömn. det beror på att vi är atopiker alltså har känslig hud och en allergibenägenhet. jag är hyfsad på att känna igen atopiker.

• Anonym (why!)

JA då är det bara o vänta o se om det blir bättre med åren. KAn ju ändå ta upp det med bvc så får dom säga vad jag ska göra eller inte göra.

• bellanbus
    Tyras föräldrar skrev 2008-07-03 18:49:26 följande:
    barn har en körtel bakom näsan som kallas adenoiden. Det är den som tas bort när man säger att man tar bort polyper på barn ( det är alltså lite halvfel att säga så.)Vuxna har helt andra sorts polyper. Förstorad adenoid ska man misstänka om ett barn snarkar, är trött eller går upp dåligt i vikt. BVC kan inte se den men de kan remittera till öronlkare som kan se den. jag och ett av mina barn är mörka under ögonen och har alltid varit oavsett sömn. det beror på att vi är atopiker alltså har känslig hud och en allergibenägenhet. jag är hyfsad på att känna igen atopiker.
    Min dotter är atopiker också, men hennes ringar är i princip borta sedan hon opererades och på sjukhuset och remissen kallades det polyp/körtel bak näsan?
  • bellanbus
    Tyras föräldrar skrev 2008-07-03 18:49:26 följande:
    barn har en körtel bakom näsan som kallas adenoiden. Det är den som tas bort när man säger att man tar bort polyper på barn ( det är alltså lite halvfel att säga så.)Vuxna har helt andra sorts polyper. Förstorad adenoid ska man misstänka om ett barn snarkar, är trött eller går upp dåligt i vikt. BVC kan inte se den men de kan remittera till öronlkare som kan se den. jag och ett av mina barn är mörka under ögonen och har alltid varit oavsett sömn. det beror på att vi är atopiker alltså har känslig hud och en allergibenägenhet. jag är hyfsad på att känna igen atopiker.
    Du förresten, som verkar lite haj på detta , jag fick höra då min dotter var liten att små barn inte har utvecklade bihålor men att de utvecklas senare, när?
  • Jalapeno
    bellanbus skrev 2008-07-03 18:51:52 följande:
    Min dotter är atopiker också, men hennes ringar är i princip borta sedan hon opererades och på sjukhuset och remissen kallades det polyp/körtel bak näsan?
    [/citat]
    bellanbus skrev 2008-07-03 18:53:51 följande:
    [citat]
    Du förresten, som verkar lite haj på detta , jag fick höra då min dotter var liten att små barn inte har utvecklade bihålor men att de utvecklas senare, när?
    det är bara halvfel att säga polyp om adenoiden. Det är halvrätt för att alla fattar ju vad man pratar om. Skönt att hon blivit bättre! Min lillebror hade också böjveckseksem, torr hud allergier osv men slapp de här eländes mörka ringarna under ögonen. Det är ju inte alla atopiker osm ser ut som jag och min äldsta dotter.

ang bihålor kommer jag faktiskt inte ihåg. vänta lite ska jag kolla i min gamla bok.
  • bellanbus
    Tyras föräldrar skrev 2008-07-03 20:19:53 följande:
    hittade inget i barnmedicinboken men här har du en länk www.growingpeople.se/templates/Page.aspx... som inte säger något om ålder bara "efter förskoleålder"

Ja jag har ett vagt minne att läkaren svarade mig att det kommer först ungefär i skolåldern.
    Jag tänkte på det för sist min dotter var förkyld så klagade hon över huvudvärk och från ena näsborren kom det, i mitt tycke, var i slutet av förkylningen.

Jag har själv stora problem med mina bihålor, tar Rinexin tabletter varje förkylning för att inte få inflammation. Får det direkt och har missbrukat nässpray pga det, spolade bihålorna en gång och gör ALDRIG om det!

Därför funderade jag kring dotterns bihålor eftersom hon ärvt alla andra näs/öron/hals gångar efter mig och sin pappa som också har problem.

Men tack ändå

• FruSundahl

Kollat om hon har förkylningsastma?
    Vår son var blålila (beroende på hur trött, sjuk, pigg osv han var) under ögonen.
    Dock är jag mörk under ögonen men det beror på någon brist av vitamin eller vad det är.

70% av alla rökare som dör tjatas till döds....
  • Anonym (why!)

FruSundahl skrev 2008-07-03 21:40:55 följande:

Kollat om hon har förkylningsastma?Vår son var blålila (beroende på hur trött, sjuk, pigg osv han var) under ögonen. Dock är jag mörk under ögonen men det beror på någon brist av vitamin eller vad det är.
    Nej det har vi inte kollat, men det borde väl märkas isånnafall. Hon har varit förkyld 1 gång på sina 13 månader.
  • FruSundahl

Ja fast sonen är inte heller förkyld ofta. De benämde det som förkylningsastma men han ska ta astmamedicin varje dag. Det blir 3 gr värre när han blir sjuk. Då får han väldigt svårt att andas och hostar så han spyr osv.

Vi märkte ingenting själva utan var inne på barn med honom för en allergiutredning i och med att min make har en massa allergier och då la hon märke till hur han såg ut under ögonen. Lyssnade på honom (han var frisk då) och sen var vi på ett återbesök efter ett litet tag, efter det fick vi medicinen.

70% av alla rökare som dör tjatas till döds....
Svar på tråden Mörk under ögonen, varför???