• MajaLinnéa

Katter: är det alltid hanen?

har läst lite om parning (kattparning), och har förstått det som att katterna parar sig i ett par dagar, flera ggr varje dag.

Har läst på många sidor att det till sist är hanen som tröttnar på att para, och att man då ska sära på katterna.
    Men är det alltid hanen som tröttnar?
    Egentligen borde det väl vara mer logiskt att honan tröttnar, när hon blivit befuktad?

Och hur gör de som har både honan och hanen (att de lever tillsammans). Alltså om honan och hanen går ihop, honan börjar löpa, de parar sig i ett par dagar och sen då?
    Om man har båda honan och hanen är det kanske inte så lätt att skilja dem åt?

• Svar på tråden Katter: är det alltid hanen?
  • Lejonet Elsa

Jag har uppfattningen att det är varierat vem som tröttnar först.

Normalt sätt så håller man fertila hanar och honor separerade, Det är lättast så för att slippa oönskade parningar samt att slippa behöva använda sig sig av p-piller då de har bivärkningar om de används under längre tid. Katter som ska paras träffas under löpet och separeras sedan. Jag har mina hanar tillsammans med kastrater, honorna bildar en egen flock.

Dörrar hålls stängda och huset är uppdelat så alla katterna får tillgång till egna krypin samt utevistelse i inhängnad gård Alla katter träffar oss människor flera timmar om dagen. Nu har vi utrymme till det och det är en förutsättning. 7 rum á ca 150m2, + utegårdar.

• Helnea

Eftersom honor oftast löper i närmre en vecka så tröttnar nog de flesta hanar först. Men om de inte träffats från första löpdagen så kan ju honan gå ur löp innan hanen tröttnat. Dock så får han inte komma till då hur gärna han än vill.

Jag har både hanar och honor och hanen märker långt före mig att en hona ska börja löpa. Det har blivit så att några gånger så har han parat dag 1-3, vilat nån dag och sedan parat ett par dagar igen, om än något mindre frenetiskt. Det är ju inte så att man måste sära katterna åt men en del uppfödare tycker att det räcker att katterna får träffas 1-2 dagar.

• MajaLinnéa
    Helnea skrev 2008-07-03 20:16:01 följande:
    Eftersom honor oftast löper i närmre en vecka så tröttnar nog de flesta hanar först. Men om de inte träffats från första löpdagen så kan ju honan gå ur löp innan hanen tröttnat. Dock så får han inte komma till då hur gärna han än vill.Jag har både hanar och honor och hanen märker långt före mig att en hona ska börja löpa. Det har blivit så att några gånger så har han parat dag 1-3, vilat nån dag och sedan parat ett par dagar igen, om än något mindre frenetiskt. Det är ju inte så att man måste sära katterna åt men en del uppfödare tycker att det räcker att katterna får träffas 1-2 dagar.
    så även om katterna lever ihop dagligen så slutar de para sig efter ett tag, när honan blivit dräktig?
  • IceFalk

Honor parar väl sig tills de inte löper längre, eller? Vet iaf att de honor vi haft som inte varit steriliserade har parat sig med flera olika hanar, flera olika gånger, och då har jag alltid trott att det har varit för att försäkra sig om att få ungar.

• Lejonet Elsa
    MajaLinnéa skrev 2008-07-03 20:21:43 följande:
    så även om katterna lever ihop dagligen så slutar de para sig efter ett tag, när honan blivit dräktig?
    Honan brukar normalt säga ifrån (ibland riktigt ordentligt) när hon tycker att det räcker. En normalt fungerande hane accepterar detta och håller sig undan. Tvvärr finns det dock en del hanar som gärna kryper på om de får chansen( när honan inte är vaksam som t.ex när hon äter). Riktigt påflugna typer ;) Jag separerar hanen och honan efter ca 4-5 dagar. för att ge henne lugn och ro. Nu har jag väldigt snälla och timida hanar som är artiga partners. Jag skulle antagligen kunna låta en gravid hona gå ihop med en hane men jag väljer att ha dem separerade för honans skull.
  • Helnea

Katterna forstätter att para sig även om honan blivit befruktad på första försöket. Det är så att varje parning stimulerar ägglossningen hos honan... det är därför ungarna i kullen kan ha olika pappor om honan parat sig med flera hanar.

• MajaLinnéa
    Helnea skrev 2008-07-04 08:30:05 följande:
    Katterna forstätter att para sig även om honan blivit befruktad på första försöket. Det är så att varje parning stimulerar ägglossningen hos honan... det är därför ungarna i kullen kan ha olika pappor om honan parat sig med flera hanar.
    jo det vet jag, men det måste ju ändå finnas nån hejd på dom?
    Alltså, dom fortsätter ju inte att para sig under hela dräktigheten (om det går en hane och hona ihop alltså)?
  • Lejonet Elsa
    MajaLinnéa skrev 2008-07-04 11:04:15 följande:
    jo det vet jag, men det måste ju ändå finnas nån hejd på dom?Alltså, dom fortsätter ju inte att para sig under hela dräktigheten (om det går en hane och hona ihop alltså)?
    Ja det finns hejd på dem ;), När honan inte längre är i löp släpper hon helt enkelt inte till. Ett löp varar ca en vecka en del honor löper om ofta en del nöjer sig med att löpa 1-2ggr om året. En hane som tvingar sig på en hona även om hon inte är i löp ska givetinte få gå ihop med honor eller mer drastiskt knipps knipps.
Svar på tråden Katter: är det alltid hanen?