• Jag älskar Johan

Grönsaker och frukt- förvaring!!!

Jag skulle vilja veta hur man ska förvara olika frukter och grönsaker. Jag har hört att de flesta gör helt fel!
    Tomater, gurka, paprika, lök, potatis, sallad, äpplen, bananer, persika, nektariner mm. Hur förvarar man? Kylskåp, rumstemperatur el lite skafferisvalt?

• Svar på tråden Grönsaker och frukt- förvaring!!!
  • syntetica

gurkan förvarar vi antingen i skafferiet eller lååångt ner i kylskåpet där det inte är lika kallt, frukt har vi alltid i rums temperatur lök i skafferiet och potatis med

• Neko

Jag brukar ha avocados i kylen eftersom de verkar hålla mycket längre då, fast ekologiska avocados håller väldigt bra i rumstemperatur.

Tomater i kylen eftersom de verkar mögla jättesnabbt om vi inte har de där.

Bananer i rumptemp eftersom de blir gråa i kylen.

Lök verkar inte spela så stor roll?

• Em00

bananer håller sig bättre och längre om man lägger dom i kylskåpet..
    Men inte för kallt. Lika med lök, paprika, gurka..

Därför det finns en grönsakslåda i kylskåpet.

• syntetica

fast jag tycker löken håller sig bätte i rumstemeratur det har dom ju i affären också.

• Tiptop

tips>> Tupperware har burkar för förvaring av grönsaker i kyl. Man får då med en lista på hur de flesta sorter ska förvaras. I kyl, eller inte. De kostar en slant, men jag LOVAR de är värda det!!!!!! Kan inte vara utan mina. Slänger betydligt mindre frukt och grönt efter jag köpte dem, för nu håller de!! Champinjoner håller i 1 vecka i burken i kylen! De e grejer de!

• Kärnhuset

Fast rumstemperatur i en affär är inte detsamma som hemma. Det kan nog snarare jämföras med "sval".
    Förr såg man oftare en speciell "sval" i köken, som är varmare än kylskåp men kallare än skafferi. Där platsar de flesta grönsaker och frukter eftersom de inte ska förvaras för kallt, men heller inte för varmt.

Jag fick tips att tomater ska förvaras i rumstemperatur, inte alls i kylskåp, bl.a. för att behålla sin smak (kylskåp tar död på tomatens smak), men problemet är att på sommaren blir de så snabbt dåliga då. Vi skulle behövt en "sval"....

• Googels

Jag har oxå hört att tomater ska förvaras i rumstemperatur och absolut inte i kylskåp eftersom smaken försämas då.

Har även hört att bananer mår bäst att att inte ligga i kylen eftersom de förstörs av det - de blir inte bruna som när de får ligga i rumstemperatur men liksom gråaktiga istället.

Här hemma har vi potatis, lök och all frukt i rumstemperatur (potatis och lök i ett mörkt skåp och frukt i en skål på köksbänken) och grönsaker, inklusive tomater, i kylen. Har försökt ha morötter i samma skåp som potatisen men de blir dåliga hur fort som helst då.

• emzemz

Lägg bara inte bananer med den övriga frukten! Den gör så att de andra frukterna blir sämre fortare.

• Viewsonic
    Tiptop skrev 2008-07-04 09:46:51 följande:
    tips>> Tupperware har burkar för förvaring av grönsaker i kyl. Man får då med en lista på hur de flesta sorter ska förvaras. I kyl, eller inte. De kostar en slant, men jag LOVAR de är värda det!!!!!! Kan inte vara utan mina. Slänger betydligt mindre frukt och grönt efter jag köpte dem, för nu håller de!! Champinjoner håller i 1 vecka i burken i kylen! De e grejer de!
    Vad heter denna manick?
    dator heter det. datOR...
  • Kärnhuset

Jag har gjort lite efterforskning

FridgeSmart heter den som Tupperware säljer som låter frukt och grönsaker andas så de håller bättre. Man kan se den i deras katalog (s. 54) på hemsidan www.tupperware.dk/Sweden/today/30.html

Enligt vad man kan se på den skylten på Tupperwareburken ska varken Aubergine, tomat, banan, avokado, kiwi (?) och (?) förvaras i kylskåp alls.
    Läser man om de olika grönsakerna/frukterna på livsmedelssveriges hemsida så står det:
    Länk om rätt lagringstemperatur: www.livsmedelssverige.org/livsmedel/vegetabilier/lagringstemp.htm

Aubergine - Ideal förvaring vid 8?10°C och 90?95% relativ fuktighet (plastpåse eller plastburk).
    Aubergine är känslig för kylskador och innertemperaturen bör aldrig understiga 8°C.

Tomat - Ideal förvaring vid 11?14°C och 75?80% relativ fuktighet.

Banan - Ideal förvaring vid 12?14°C och 95?100% relativ luftfuktighet.
    I en bok jag har står det "Bananer ska förvaras i rumstemperatur, ej under 15 grader. Är känsliga för kyla och ska aldrig förvaras i kylskåp där de förlorar i smak och blir gråaktiga".

Avokado - Ideal förvaring vid 7?13°C och 85?90% relativ fuktighet, beroende på sort.
    Avocado får lätt kylskador som visar sig som brunfärgning av fruktköttet. Att frukten inte vill bli mjuk tyder också på kylskada. Avocado från subtropiska områden (Israel, Sydafrika) har 7°C som lägsta lagringstemperatur, avocado från tropiska områden 13°C.
    Hållbarheten beror i hög grad på mognadsstadiet.

I min bok står "Omogen avokado bör förvaras i rumstemperatur tills den mognat. Bör sedan förvaras svalt, 6-8 grader.

Kiwi (som jag är fundersam om det är som avbilas på bilden - fler förslag?)
    Ideal förvaring vid 0°C och 95?100% relativ fuktighet. Kylskåp alltså.

Sen ser jag inte vad det är för frukt på Tupperwares burk som heller inte ska förvaras i kylskåp. Gör ni?

Men hur många är det som har 10-15 grader som
    rumstemperatur??!! Inte många!! Och särskilt inte på sommaren!
    Så vill man inte att frukt och grönt ska ruttna i sommarvärmen är det kanske ändå kylskåpet som gäller ändå?
    Vi brukar ha frukten framme på fat, men under sommarmånaderna så håller den då inte mer än ett par dagar och samlar bara till sig fruktflugor, så då åker den faktiskt in i kylen...

• Jag älskar Johan

Som sagt alla verkar göra olika?.......
    Man får väl prova sig fram helt enkelt....

Svar på tråden Grönsaker och frukt- förvaring!!!